Hulpverlening bij brand/ongeval met een hybride voertuig

Auteur Topic: Hulpverlening bij brand/ongeval met een hybride voertuig  (gelezen 21220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2012, 12:10:44
En middels een tweet van een forumlid van ons kwam ik bij een interessant rapport.
AGS ‏@Tijgernest
Rapport "brandweerinzet bij hybride en elektrische voertuigen" http://tinyurl.com/coykh5q US Fire Protection Research Foundation, mei 2010

http://www.oregon.gov/DPSST/FT/docs/ReportFFTacticsElecVeh5-12-10.pdf?ga=t


lifting

  • berger/kraanmachinst
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #21 Gepost op: 27 maart 2013, 16:54:39
ik weet uit ervaring dat voor de brandweer er speciale  avonden zijn die worden op lokatie geven door innovam
voor hybride voertuigen


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #22 Gepost op: 27 maart 2013, 22:41:51
Ik ben een poosje terug in het kader van mijn PWS voor school bij een dergelijke training geweest, erg leerzaam. Onderwerp van PWS was ''Gevaren van brand bij de accu's van hybride voertuigen.'' Zal hem binnenkort hier eens posten, zitten denk ik wel een paar leuke weetjes in  ;)
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 21 april 2013, 11:33:38
Ik ben een poosje terug in het kader van mijn PWS voor school bij een dergelijke training geweest, erg leerzaam. Onderwerp van PWS was ''Gevaren van brand bij de accu's van hybride voertuigen.'' Zal hem binnenkort hier eens posten, zitten denk ik wel een paar leuke weetjes in  ;)
Kun je die training nog hier plaatsen? ;)


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #24 Gepost op: 21 april 2013, 11:42:18
Shit, vergeten  e050

Bijgevoegd ons Profielwerkstuk. Brandweertechnisch klopt er niet altijd iets van, om het maar even zo te zeggen.
Er zit naar onze mening wel een kern van waarheid in de voordelen van het verplaatsen van de serviceplug e.d. (deelvraag 3+4)
In deelvraag 2 en in bijlage 2 wordt het een en ander uitgelegd over het elektrisch systeem zelf.

Het PWS : http://www.112gld-zuid.nl/PWSforum.docx

Het boekje van de training van Innovam kan ik ©-technisch niet plaatsen.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 21 april 2013, 11:55:33
Shit, vergeten  e050

Bijgevoegd ons Profielwerkstuk. Brandweertechnisch klopt er niet altijd iets van, om het maar even zo te zeggen.
Er zit naar onze mening wel een kern van waarheid in de voordelen van het verplaatsen van de serviceplug e.d. (deelvraag 3+4)
In deelvraag 2 en in bijlage 2 wordt het een en ander uitgelegd over het elektrisch systeem zelf.

Het PWS : http://www.112gld-zuid.nl/PWSforum.docx

Het boekje van de training van Innovam kan ik ©-technisch niet plaatsen.
Thanks!  O0
Ik ga het eens aandacht lezen. ;)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
11.56 Zou ieder brandweermens moeten zien: wat er gebeurt als je een hoogspanningskabel van een hybride voertuig doorknipt

http://www.youtube.com/watch?v=RHKg_XihfRk#ws

Interessante video, gedeeld door Tijgernest, bekend als de AGS van BRW020.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 31 juli 2013, 19:20:08
Het filmpje geeft in ieder geval goed aan dat het hydraulisch gereedschap niet bestand is tegen de hoogspanning in een hybrideauto. :-X


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2013, 21:28:07
leuk filmpje, maar toch iets meer wijsheid in de Hybride voertuigen in het oefenrooster zou wel fijn zijn.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2013, 21:33:53
Citaat van: laksappie link=msg=1192015 date=1376508487
leuk filmpje, maar toch iets meer wijsheid in de Hybride voertuigen in het oefenrooster zou wel fijn zijn.

Probleem is dat de oefenwrakken maar zelden luxe personenauto's zijn. Er zijn simpelweg nog maar weinig mensen die hun hybride auto naar de sloop brengen...... :D

Maar inderdaad; in Duitsland wordt iedere twee jaar (geloof ik) een soort vakbeurs gehouden waar een afvaardiging uit verschillende landen de meest nieuwe modellen auto's mag open knippen. Het gaat dan echt om auto's die al gauw 100.000 euro kosten en waar nog geen kilometer mee gereden is. Een instructeur uit onze regio vertelde dat bij een aantal auto's het HV-gereedschap haast niet meer toereikend is door de enorm sterke constructie en verstevigingsbalken. Daarnaast zit in de meest luxe nieuwe auto's op vrijwel iedere plek een airbag. Als het dan ook nog eens om een hybride voertuig gaat, heb je bij een beknelling heel wat aandachtspunten...... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding