Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 145593 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #180 Gepost op: 6 november 2009, 14:56:13

bron: www.nieuwerkerk-ijssel.nl/brandweer. Mijn copyright op deze foto is dus een vergisping ;)






Dienst:                    Brandweer Nieuwerkerk aan den IJssel
Roepnummer:                514
Soort voertuig:            brandweervaartuig
Merk en type:              ?
Overige bijzonderheden:    bouwjaar 2009. beschikt o.a. over zoeklicht, megafoon, amber zwaailicht en navigatieapparatuur.


Citaat van: http://www.hartvanholland-online.nl/nieuws.php?id=18712


Nieuwerkerk aan den IJssel - Brandweer Nieuwerkerk aan den IJssel heeft afgelopen zomer een nieuwe boot in gebruik genomen. Deze is beter afgestemd op de activiteiten van de brandweer dan de vorige boot en is voorzien van alle nautische middelen en apparatuur.

Om de boot extra snel in het water te kunnen laten in de Hollandsche IJssel, werkt de brandweer samen met de firma Schep.

De brandweerboot is gezien het waterrijke verzorgingsgebied van levensbelang. De boot wordt onder meer ingezet bij het bestrijden van incidenten op de Hollandsche IJssel, de Rottemeren en de Zevenhuizerplas. Specifiek kan de boot worden ingezet voor het overbrengen van personeel en materiaal, bluswerkzaamheden, evacuatie vanaf schepen, het ondersteunen van brandweerduikers en de berging en het uitvoeren van zoekacties. Het personeel dat de boot bestuurt heeft daarvoor de noodzakelijke opleiding gevolgd.

Om de boot te water te laten wordt bij de Rottemeren en de Zevenhuizerplas gebruikt gemaakt van de aanwezige boothellingen. Voor het te water laten van de boot in de Hollandsche IJssel zijn afspraken gemaakt met de firma Schep op de locatie Kortenoord. De brandweer kan de elektrische walkraan zowel tijdens als buiten werktijden gebruiken. Deze mogelijkheid levert ten opzichte van de veerstoep in Moordrecht een enorme tijdwinst op die weer ten goede komt aan het bestrijden van incidenten op de Hollandsche IJssel. De brandweer is blij met de samenwerking met de firma Schep. Het bedrijf levert hierdoor een actieve bijdrage aan het verhogen van de veiligheid op de Hollandsche IJssel.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #181 Gepost op: 21 november 2009, 19:55:53
Dienst: Brandweer Nieuwerkerk aan den IJssel
Roepnummer: 514
Soort voertuig: brandweervaartuig
Merk en type: ?
Overige bijzonderheden: bouwjaar 2009. beschikt o.a. over zoeklicht, megafoon, amber zwaailicht en navigatieapparatuur.

Merk zou Van Vossen Engineering kunnen zijn. Dat leidt ik af aan het 'duwpaneel' aan de voorzijde, waar de boten van Van Vossen meestal ook over beschikken.
Andere 'bijzonderheden' zijn
stuurboord (Re): een beugel voor - ik denk - ademlucht aan stuurboord. Maar dat wel voor dubbele (duiker?) flessen.
bakboord (Li): deel van de boarding is wegklapbaar.

Vandaag nog twee plaatjes geschoten:


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Stefan.O

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #182 Gepost op: 29 november 2009, 16:25:12

VIV656
Waterongevallenvaartuig
Type : WOV
Merk : Twister 600 Pro Honda Buitenboordmotor 135 Pk
Opbouwer : Van Vossen, Giethoorn
Bouwjaar : 2008
Bijzonderheden : Geïntegreerde bluspomp en Duiktrap

Bron & Foto: BrandweerDeRondeVenen.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #183 Gepost op: 29 november 2009, 16:50:55

VIV656
Waterongevallenvaartuig
Type : WOV
Merk : Twister 600 Pro Honda Buitenboordmotor 135 Pk
Opbouwer : Van Vossen, Giethoorn
Bouwjaar : 2008
Bijzonderheden : Geďntegreerde bluspomp en Duiktrap

Bron & Foto: BrandweerDeRondeVenen.nl

Word dmv de electro-trekker op de foto naar de lanceerplaats (bij de jachthaven tegenover de kazerne) gebracht.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #184 Gepost op: 28 december 2009, 17:20:58




blusboot gefotografeerd in Dusseldorf


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #185 Gepost op: 22 februari 2010, 14:06:37
Wie weet wat de voor en/of nadelen zijn van een rib ten opzichten van een alluminimumboot tbv voor de brandweer?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #186 Gepost op: 22 februari 2010, 14:13:15
Wie weet wat de voor en/of nadelen zijn van een rib ten opzichten van een alluminimumboot tbv voor de brandweer?

Leuk tegen elkaar afzetten, wie vult aan:

RIB
+ Stootrand, veilig voor bemanning ook door grotere afstand buitenste rand/menanning. drijfvermogen. Vaak goede vaareigenschappen op groot open water. Veel zitplaatsen bij evacuatie.
- Lekstoten bij scherpe objecten, kunsstof niet hittebestendig. Tube neemt ruimte in.  Moeilijker aan boord klimmen vanuit water

Alu
+ Veel ruimte. hittebestendig. makkelijker aan boord klimmen vanuit water
- drijfvermogen. kwetsbaar bij aanvaring.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #187 Gepost op: 22 februari 2010, 14:37:39
Leuk tegen elkaar afzetten, wie vult aan:

Hoe zit het met het gewicht van beide varianten? (uitgaande van een vergelijkbare lengte)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #188 Gepost op: 2 mei 2010, 17:10:37
Leuk tegen elkaar afzetten, wie vult aan:

RIB
+ Stootrand, veilig voor bemanning ook door grotere afstand buitenste rand/menanning. drijfvermogen. Vaak goede vaareigenschappen op groot open water. Veel zitplaatsen bij evacuatie.
- Lekstoten bij scherpe objecten, kunsstof niet hittebestendig. Tube neemt ruimte in.  Moeilijker aan boord klimmen vanuit water

Alu
+ Veel ruimte. hittebestendig. makkelijker aan boord klimmen vanuit water
- drijfvermogen. kwetsbaar bij aanvaring.

Aanvulling:
alu is over het algemeen lichter (bij zelfde grootte) en dat geeft een voordeel bij het traileren, maar een nadeel bij de vaareigenschappen in slecht weer. Vooral een flinke kopwind laat een alu boot eerder 'vliegen' dan een rib
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #189 Gepost op: 13 juni 2010, 18:51:41
Inmiddels is dit vaartuig afgeleverd (of in ieder geval afgebouwd)

(klik voor een vergroting)



bron: http://www.damenshipyardshardinxveld.nl/Products/Newbuilding/Specials.aspx?mId=9524

Maar geen bluskanonnen o.i.d.?  ???

Volgens mij niet, maar achter het stuurhuis zitten wel drie aansluitingen voor slangen.
Ook zit er een blauwe lamp in de mast ^-^
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s