Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 147563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #190 Gepost op: 14 juni 2010, 16:57:27
Inmiddels is dit vaartuig afgeleverd (of in ieder geval afgebouwd)

(klik voor een vergroting)



bron: http://www.damenshipyardshardinxveld.nl/Products/Newbuilding/Specials.aspx?mId=9524

Volgens mij niet, maar achter het stuurhuis zitten wel drie aansluitingen voor slangen.
Ook zit er een blauwe lamp in de mast ^-^

Is al een tijdje geleden afgeleverd en gedoopt. De datum weet ik niet meer.  byeorange
Brandweer Papendrecht


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #191 Gepost op: 20 juni 2010, 20:16:16


Dienst: Regionale Brandweer Gooi & Vechtstreek
Kazerne: Muiden
Roepnummer: V52-761
Soort voertuig: Brandweervaartuig
Registratienummer: 04-79-YK
Byzonderheden: Aanwezig op de opendag van Brandweer Barneveld
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #192 Gepost op: 27 juli 2010, 10:25:31


Roepnummer: -
Korps: Schiedam
Regio: Rotterdam-Rijnmond
Bijzonderheden:
Brandweer Papendrecht


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #193 Gepost op: 26 september 2010, 17:30:14
De bluscapaciteit op het water blijkt in sommige gevallen een probleem. De huidige grote blusboten (Batouwe, Gelderland en Zuid-Holland) zouden te traag zijn en te duur. Ook zouden er te weinig blusboten zijn, mede gezien de toenemende drukte op het water.

Hieronder een aantal nieuwsberichtjes:

Citaat
Trage blusboten moeten verdwijnen
NIJMEGEN - De brandweer wil de veiligheid op de Gelderse rivieren verbeteren. Hiervoor moeten de twee blusboten van de brandweer verdwijnen.

In plaats daarvan zou om de vijftien kilometer een kleiner vaartuig van de brandweer moeten komen.

De twee blusboten die de brandweer nu gebruikt, zijn 29 jaar oud en relatief traag. Hierdoor kan de aanvaartijd oplopen tot anderhalf uur.
Bron (+ radio- en videofragment): http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/556311/Trage-blusboten-moeten-verdwijnen.htm

Citaat
Bezuinigingen bedreigen blusboot Zuid-Holland-Zuid
27 mei 2010

De blusboot van de Brandweer Zuid-Holland Zuid dreigt te verdwijnen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil niet meer betalen voor een opvolger van de in Dordrecht paraat liggende blusboot.

Brandweercommandant Anton Slofstra vindt het niet terecht dat de kosten worden afgewenteld op zijn regio, omdat daar toevallig veel drukbevaren rivieren doorheen lopen:

De oude boot is afgeschreven en een nieuwe kost zo'n drie miljoen euro. Dat geld zal nu moeten worden opgebracht door de 19 gemeentes in de regio Zuid-Holland Zuid. Slofstra vreest dat ook die moeten bezuinigen en de blusboot verdwijnt.
Bron (+ radiofragment): http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2010%2Fmei%2FBezuinigingen+bedreigen+blusboot+Zuid+Holland+Zuid

Citaat
Langzame blusboten hopeloos verouderd
dinsdag 01 juni 2010 | 07:00 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 01 juni 2010 | 07:50

NIJMEGEN - De Gelderse blusboten ‘Gelderland’ en ‘de Batouwe’, respectievelijk afgemeerd in Nijmegen en Tiel, zijn hopeloos verouderd. De boten zijn veel te langzaam. De aanvaartijden bij scheepsrampen op de grote Gelderse rivieren kunnen oplopen tot anderhalf uur.

De brandweer wil beide blusboten (24 en 28 jaar oud) vervangen door een aantal snelle interventieboten, die binnen een half uur bij een scheepsramp kunnen zijn. Het rijk noch de provincie wil aan de vervanging meebetalen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de boten in 1981 aan de regionale brandweerkorpsen ter beschikking stelde, betaalt jaarlijks zo’n 52.000 euro. De provincie draagt jaarlijks per boot 40.000 euro bij.
Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/6766480/Langzame-blusboten-hopeloos-verouderd.ece



Zijn hier ervaringen met incidenten op het 'grote' water?
En wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn voor dit probleem? (als het een probleem is)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #194 Gepost op: 26 september 2010, 17:33:00
Nog een berichtje uit een ander topic:

‘Ambulance zal nooit kunnen varen’

Door FRANK VAN DEN ELSEN

woensdag 26 maart 2008 - http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden

ZUID-HOLLAND ZUID - De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (dat zijn gemeenten en hulpdiensten samen) maakt nog dit jaar werk van betere hulpverlening op de rivieren.
 
Een ?slachtoffer? op een aangevaren schip wenkt wanhopig de blusboot tijdens de oefening Riverside. FOTO AD Een projectgroep moet voor 1 januari hebben beschreven hoe de onderlinge samenwerking tussen instanties beter kan, welke trainingen nodig zijn en aan welk aanvullend materieel behoefte is. Het Veiligheidsbestuur (de burgemeesters) heeft dat vorige week besloten.

Een halfjaar geleden bleek tijdens de grote rampoefening ‘Riverside’ op de Nieuwe Merwede dat hulpverlening bij ongelukken op het water complex is en traag verloopt. Het duurde bijna een uur voordat een verpleegkundige voet zette op een zogenaamd aangevaren partyschip vol gewonden bij Dordrecht.

,,We moeten ons geen illusies maken dat rampenbestrijding op het water net zo snel zou kunnen verlopen als op het land,’’ zegt account manager Huub van der Weide van de regionale brandweer. ,,Dat zal nooit zo zijn. Ambulances kunnen niet rijden op de rivier. We blijven afhankelijk van varend materieel. Dat is beperkt beschikbaar en moet soms van ver komen. Voor een deel blijven mensen op het water bij incidenten in eerste instantie op elkaar aangewezen. Gelukkig zijn de bereidheid om te helpen en de deskundigheid bij varenden groot.’’

Kleine aanpassingen, met name in de communicatie, zijn er al wel naar aanleiding van Riverside, meldt hoofd regionale brandweerzorg Wim Visser. ,,Op dit moment verbeteren we de systematiek in de meldkamer waarmee hulpverleners worden opgepiept. Daarmee winnen we tijd. Ook de techniek van de verbindingen wordt aangepast.’’

Een wettelijke aanrijtijd zoals die voor hulpdiensten op het land geldt (een kwartier), bestaat op het water niet. Een landelijke projectgroep met de naam Waterrand is wel bezig met het opstellen van iets soortgelijks: een ‘zorgnorm’. Van der Weide: ,,Dat is een richtlijn over het tempo waarmee een bepaalde hoeveelheid hulpverleners op de been moet zijn. We weten nog niet welke kant dit precies opgaat en wat de status van die norm wordt. Zuid-Holland Zuid zit ook in dat project, maar los daarvan gaan wij nu hoe dan ook van start met ons eigen verbetertraject,’’ zegt Van der Weide. Hij is druk bezig een projectleider te werven.

Het Veiligheidsbestuur kwam tot de conclusie dat actie nodig was, omdat er sinds tien jaar fors meer vaarbewegingen op de rivieren zijn, terwijl hulpdiensten over minder varend materieel beschikken. De regionale rode blusboot in Dordrecht kan nog mee tot 2012. Volgens het bestuur ontbreekt ook een integrale visie op hulpverlening.

Van der Weide: ,,Er zijn de laatste jaren wel veel kleinschalige initiatieven en hulpmiddelen bij gekomen, zoals blusboten van individuele brandweerkorpsen en snelle interventieboten van Rijkswaterstaat. Ook zijn er samenwerkingsverbanden zoals tussen de KNRM en de Reddingsbrigade. Maar het komt er nu op aan samen slagkracht te organiseren in heel de regio.’’

Hij signaleert dat bijvoorbeeld op de Oude Maas en delen van de Lek minder snel hulp op gang kan komen dan in het hart van de Drechtsteden. ,,Vinden we dat aanvaardbaar? Ik geef daar nu geen antwoord op, dat moet te zijner tijd het bestuur doen. We gaan dit jaar wel in kaart brengen wat nodig is om het beter te regelen. Wat we direct kunnen aanpakken, zullen we niet laten liggen.’’ Daarmee is niet gezegd dat elk verlangen op het nog te maken lijstje kan worden vervuld: ,,Hoe goed we het willen hebben en wat dat mag kosten, is aan het bestuur.’’
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #195 Gepost op: 26 september 2010, 17:51:25
Zijn er daar geen bergers/slepers/havendienst waaraan deze taak uitbesteed kan worden? :)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #196 Gepost op: 26 september 2010, 21:43:05
Zijn er daar geen bergers/slepers/havendienst waaraan deze taak uitbesteed kan worden? :)

Voor zover ik weet zijn er op de grote riveren (Maas, Waal, Rijn, Lek, Merwede etc.) buiten de Rotterdamse haven weinig tot geen particuliere diensten actief. Het enige wat je daar ziet zijn inderdaad de 3 blusboten en enkele patrouilleboten van Rijkswaterstaat en KLPD. Wij (Bossche Reddingsbrigade) zijn een van de partijen waarmee een contract is afgesloten voor snelle interventie, maar dat gaat dus alleen om oppervlakteredding. Ik weet dat verschillende gemeenten aan de rivieren (oa Tiel en Zaltbommel) al eens hun zorgen hebben geuit over het gebrek aan integrale visie op een echt groot incident. Een aanvaring tussen de Henri Dunant (Stichting Zonnebloem) en een tanker met gevaarlijke stoffen is misschien wel minder onwaarschijnlijk dan het lijkt?!

In Gelderland-Zuid zijn ze nu aan het kijken naar creatieve oplossingen en dan vooral hoe je snelle interventieboten voor redding kunt combineren met langzamere vaartuigen voor het bluswerk. Een van de opties die serieus wordt bekeken is het uitrusten van een vrijvarende veerpont (die ook in overheidsdienst is) met blusmaterialen. De bemanning van een TS zou dan (eventueel met voertuig) plaatsnemen op de pont als bemanning.

Wat mij betreft zou men ook nog eens serieus moeten kijken naar andere diensten binnen de overheid: het gebied is aardig gedekt door KLPD en Rijkswaterstaat, waarom die boten niet uitrusten met een bluskanon?

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #197 Gepost op: 26 september 2010, 21:54:12
Waarom zou RWS geen boten a la havendienst Rotterdam kunnen aanschaffen? In Rotterdam hebben ze primair ook een toezicht houdende taak.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #198 Gepost op: 26 september 2010, 22:14:59
Waarom zou RWS geen boten a la havendienst Rotterdam kunnen aanschaffen? In Rotterdam hebben ze primair ook een toezicht houdende taak.

Daar zat ik zelf ook aan te denken. Volgens mij heb je daar niet eens nieuwe boten voor nodig, maar zou je ook de huidige boten kunnen aanpassen.

Rijkswaterstaat heeft behoorlijk wat vaartuigen (veel meer dan de brandweer in ieder geval) en is volgens mij ook vaak best snel ter plaatse. Het lijkt mij op papier in ieder geval een goede partner. Naast de techniek zul je natuurlijk ook wel materialen en opleiding nodig hebben. Ik denk dat het een mooie combinatie van taken kan opleveren voor rijkswaterstaat en dat het een efficiënte oplossing is.

Past ook bij de lijn van Rijkswaterstaat om meer 'geel op het water' te krijgen:

Citaat
Meer geel op het water
Nieuwsbericht | 17-12-2008

“We willen meer blauw op straat en meer geel op het water,” aldus staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat bij de doop en tewaterlating van een nieuw Rijkswaterstaat-patrouillevaartuig.

Vaarweggebruikers willen dat handhaving en toezicht zichtbaar aanwezig zijn, oftewel meer ‘geel’ op het water. Om die redenen laat Rijkswaterstaat (RWS) tien nieuwe kleinere, snellere en wendbare patrouillevaartuigen bouwen. De schepen kunnen zowel op binnenwateren als op zee varen. De bemanning van de patrouillevaartuigen controleert de vergunningverlening aan schepen en begeleidt bij calamiteiten het scheepvaartverkeer.

Staatssecretaris Huizinga doopte woensdag in Maassluis het eerste nieuwe schip, de RWS70.
De RWS70 heeft voortstuwingsschroeven van kunststof in plaats van brons, deze verbeteren de voorstuwing en geven minder golfslag. Ook heeft het vaartuig een asloze boegschroef waardoor er geen smeerolie meer nodig is. Hierdoor wordt olieverontreiniging in het water voorkomen. Bovendien is het vaartuig uitgerust met moderne motoren, die minder CO2 uitstoten. RWS70 gaat varen op de Schelde en Voordelta. Het is het eerste schip dat is voorzien van het Rijkslogo.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2008/12/17/meer-geel-op-het-water.html

Die dingen hebben een topsnelheid van 45 km/h en dat is best snel voor zo'n boot :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Snellere bondgenoot op het water

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/regionaal/rijnenveen/article6420332.ece/Snellere-bondgenoot-op-het-water
Gepubliceerd op 27 september 2010, 12:47
Laatst bijgewerkt op 27 september 2010, 16:20

Kaag en Braassem -  
Achter de loods van scheepsbouwer Van Lent staat een aluminium speedboot op een trailer. Niets ongewoons, zou je zeggen. Totdat er straks een voordek ingebouwd is, waarop een vaste motorspuit geïnstalleerd wordt, de slangen netjes weggewerkt kunnen worden in de rand en de kleur niet langer zilver maar brandweerrood is.

  Het is namelijk de nieuwste aanwinst van brandweerpost De Kaag.

Eigenlijk wilde de gemeente Kaag en Braassem eenheid brengen in de brandweerboten op de plassen. Volgens brandweerman en coördinator van de post op Kaageiland Mario Honcoop (41) zou dat gaan om polyester schuitjes. ,,Wij hebben liever aluminium, omdat we daar hier, met de kazerne in de scheepswerf meer mee uit de voeten kunnen als we iets moeten aanpassen.''

Waar brandweermannen met de jaren in functie - én jas - groeien, hield de eerste brandweerboot een maximum snelheid van veertig kilometer per uur en konden er inmiddels niet meer dan drie mannen aan boord. ,,En dan stond het water tot het randje'', grinnikt Honcoop. Tijd voor een nieuwe dus. ,,We waren er mee gered, maar het was het inderdaad niet meer helemaal. Kneuterig? Nou, ja, op een gegeven moment zie je allemaal boten gaan die sneller en ruimer zijn dan die van ons.''

Met de nieuwe brandweerboot hebben omliggende dorpen er in ieder geval een snellere bondgenoot bij. ,,Deze kan zo'n tien kilometer per uur harder en biedt plek aan meer manschappen. Als nu ook de Meerbrug bij Nieuwe Wetering verhoogd wordt, kan brandweer Kaag ook de collega's aan die kant gemakkelijk bijstaan.''

De aluminium boot gebouwd in Nieuwersluis waar de zeventien brandweermannen van de Kaag voor vielen, paste 'kaal' wel binnen het budget en moet zodoende dus zelf afgebouwd worden. Het is de bedoeling dat de boot nog dit jaar het water op kan.

Meer over de nieuwe aanwinst van brandweerpost De Kaag in het Leidsch Dagblad
Samen sterk in de hulpverlening!