Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 146161 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #320 Gepost op: 17 mei 2015, 21:12:33
Citaat van: JJ75 link=msg=1350765 date=1431855471
Omdat ze beiden op plekken liggen waar grote risico's zijn? Waalbocht Nijmegen en ARK aansluiting bij Tiel? De RUS vaartuigen zijn niet altijd in de buurt ivm werk.
RUS moest zijn RWS.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #321 Gepost op: 17 mei 2015, 21:23:39
Citaat van: André Welten link=msg=1350887 date=1431886720
Volgens mij ook de vaarroute waarlangs de meeste ADNR-transporten plaatsvinden.

De Batouwe en Gelderland zijn ogenschijnlijk SIV's te water. Er passeren ADNR schepen van een paar duizend ton.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #322 Gepost op: 18 mei 2015, 15:54:18
Citaat van: Thor link=msg=1350910 date=1431890619
De Batouwe en Gelderland zijn ogenschijnlijk SIV's te water. Er passeren ADNR schepen van een paar duizend ton.
Snelle Interventie Vaartuigen dus.


firstone60

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Gertjan Koster Fotografie
Reactie #323 Gepost op: 25 mei 2015, 13:11:10
De blusboot de Batouwe heeft afgelopen vrijdag testen gedaan op het Hollands Diep en Haringvliet.

Hier is een filmpje van gemaakt ( met een gopro )



Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #324 Gepost op: 25 mei 2015, 13:39:17
Citaat van: Thor link=msg=1350910 date=1431890619
De Batouwe en Gelderland zijn ogenschijnlijk SIV's te water. Er passeren ADNR schepen van een paar duizend ton.
Citaat van: Thor link=msg=1350661 date=1431794215
http://www.112rivierenland.nl/public/upload/album/4147/thumb/b2d6c424f31583b20a1440cd7c4b2299.jpg

Deze snelle (40 km/uur) alumunium vaartuigen zijn kennelijk hoofdzakelijk bedoeld voor inzetten (redding en eerste hulpverlening) op de rivier en aanliggende wateren.
Een Snel Interventie Vaartuig ? t.o.v. de zwaardere blusboten zoals bijvoorbeeld de zeehavens Rotterdam en Amsterdam die kennen.
De mogelijkheden voor de levering van bluswater lijken beperkt, 2x3" aansluitingen ?, een klein waterkanon op armpje ? Pompmogelijkheden voor de inzet bij “zinkende” etc. schepen waarschijnlijk middels een assortiment aan elektriche dompelpompen.
6 " aansluitingen voor de levering van grotere hoeveelheden zijn aan dek niet te ontdekken,mogelijk zitten ze ergens vorstvrij verborgen achter deksels.
Geen self-protectie ? Overdruk in de stuurhut en snuffelaars ?
Wel luchtinlaten,fendering etc. volgens de eisen ADNR.
Het lijkt er aan de hand van de foto’s op dat de accommodatie flexibel is opgesteld, een Fins specialisme ontstaan vanuit de eisen uit de vaart door het ijs met wat lichtere vaartuigen.
Dat zou een groot voordeel voor de bemanning zijn tijdens een langduriger snelle vaart met een  licht aluminium vaartuig op de rivier met het soms behoorlijk knobbelige water.

Gezien het filmpje van de batouwe zijn de blus- en zelfbeschermingscapaciteiten van de nieuwe blusboten met 3 waterkanonnen minimaal vergelijkbaar met de huidige "oude" blusboten alleen waarschijnlijk in tegenstelling tot de huidige boten is alles vanuit de stuurhut te bedienen.
Ook is er vanaf een hoger punt te blussen doormiddel van de blusarm op het achterdek.
Betreffende de 6" aansluitingen  aan dek waar zouden deze voor nodig zijn ?
Aan land heeft de brandweer daar dompelpomp units voor want in de regio zijn weinig watergangen waar deze blusboten als haler in kunnen gaan liggen.
Dit in tegenstelling tot de dompelpomp units welke in elke waterstroom met voldoende wateraanvoer water kunnen halen.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #325 Gepost op: 25 mei 2015, 16:54:33
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1352299 date=1432553957

Betreffende de 6" aansluitingen  aan dek waar zouden deze voor nodig zijn ?
Aan land heeft de brandweer daar dompelpomp units voor want in de regio zijn weinig watergangen waar deze blusboten als haler in kunnen gaan liggen.
Dit in tegenstelling tot de dompelpomp units welke in elke waterstroom met voldoende wateraanvoer water kunnen halen.

Deze aansluitingen zijn (meestal) voor het voeden van een GWT of via een manifold van een stationair blussysteem op een bedrijf.
Bij (blus)schepen die nu al varen in de havens en overige wateren zie je deze aansluitingen wel meer, deze sluiten ze dan meestal aan op een ontvangstpunt en hiermee kunnen ze een leidingsysteem voeden of een transportabel transportsysteem.

Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #326 Gepost op: 26 mei 2015, 10:36:54
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1352320 date=1432565673
Deze aansluitingen zijn (meestal) voor het voeden van een GWT of via een manifold van een stationair blussysteem op een bedrijf.
Bij (blus)schepen die nu al varen in de havens en overige wateren zie je deze aansluitingen wel meer, deze sluiten ze dan meestal aan op een ontvangstpunt en hiermee kunnen ze een leidingsysteem voeden of een transportabel transportsysteem.



De Furie 4 (Ex HD 7 A'dam) 2600 m3/h bij 16 bar heeft o.a. 5 aansluitingen 6" voor de levering van bluswater. (BST Dintelsas 25 jarige waakvlam contract met VR WMB).
Alles vanuit de stuurhut te bedienen door een man.

De Hydrosub 1200A (1800 m3/h bij 12 bar)

De Hydrosub 1200A water cooled 1200-kw diesel-hydraulic power-pack-pump-unit. Featuring access to any open water source at a combined distance of 50 meters horizontally and/or 10-15 meters vertically.
CAPACITY.
•Submersible pump, 2 X 15000 = 30000 ltr./min (8000 gpm)at 2,5 bar.(35 psi)
•Main-boost pump 30000 ltr (8000 GPM) at 12 bar (175 PSI).
 
Slangen die geleverd kunnen worden :
HFS Armtex DCH Hose available in following sizes:
Diameter: 152 mm (6”)
Diameter: 204 mm (8”)
Diameter: 254 mm (10”)
Diameter: 308 mm (12”)


•hose and couplings are developed to deploy the hose at high speed (up to 40 km/h).


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #327 Gepost op: 26 mei 2015, 10:57:08
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1352320 date=1432565673



Een heel mooi plaatje Robert. Geeft een goed en compleet overzicht van de inzet blusboten en Hydrosubs oid systemen vwb de aanvoer,slangen en "verwerking" etc. van zeer grote hoeveelheden bluswater.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #328 Gepost op: 26 mei 2015, 11:16:02
Daarmee is nog niet gezegd dat deze functie ook voor deze twee schepen nodig is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #329 Gepost op: 9 september 2015, 08:11:26
AMSTERDAM FIRE DEPT. CONTRACTS DAMEN FOR NEW FIREBOAT

The Fire Department of the Amsterdam-Amstelland region and Damen Shipyards Group have signed an agreement for the construction of their new fire-fighting vessel Jan van der Heyde IV. The signing of the contract is the official start of the vessel’s construction. It is expected that the Jan van der Heyde IV will make its debut in Amsterdam in the last quarter of 2016. The fireboat is equipped to fight multiple fire-types from the water, such as on-board fires or on-shore fires which are more easily
16TH VOLUME, NO. 72 DATED 09 SEPTEMBER 2015
24/24
accessible from the water than via street access. The new ship can also serve as a floating pump unit; this way it can quickly and efficiently provide large quantities of water to teams working on land The new vessel is part of the Amsterdam Fire Brigade’s rich history of fire-fighting boats. Already in 1875 the first floating steam injection Jan van der Heyde was put into service – named after Mr Jan van der Heyde, founder of the current fire-fighting method, organisation and technology. (Press Release)