Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 146559 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #340 Gepost op: 16 september 2015, 21:42:35
Zover ik weet wordt hier wel op getraind. Welke technieken e.d. weet ik niet.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #341 Gepost op: 16 september 2015, 23:33:54
Eenvoudige drenkelingenhaken

SB Rescue Sling

.
For recovering a casualty without the rescuer having to enter the water, from a boat or a steep-sided canal/lake or where there is a large vertical-distance recovery. It can be operated by one person, has an effective reach of up to 4.5 metres, and yet weighs only 3 Kg.

Without this equipment, a casualty could be lost due to the freeboard, crew fatigue or the lack of crew numbers. The SB Rescue Sling is approved for military use (NATO stock-listed) and is widely-used on pilot boats, workboats, small passenger craft and rescue vessels - we have already supplied more than 500 units to vessels around the UK, in other parts of Europe, and as far afield as Australia.

NB Intended for rescuing uninjured personnel only.


http://www.icbrindle.com/SB-Rescue-Sling


SB RESCUE SLING
CREWSAVER
RESCUE
SLING
RESCUE EQUIPMENT - PERSONAL RESCUE
EQUIPMENT | BODy RECOVERy EQUIPMENT

.
The Body Recovery System is used to recover a body
from the waters surface or from underwater. Developed
in collaboration with the Strathclyde police, the recovery
system reduces the risk of evidence contamination.

The SB Rescue Sling is ideal for recovering a casualty
from a steep-sided canal or a lake, without the rescuer
having to enter the water. The unit is a highly effective
piece of man overboard rescue equipment and has
proved popular on pilot boats, workboats, small
passenger crafts and rescue vessels.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #342 Gepost op: 17 september 2015, 12:17:23
Citaat van: Doruz link=msg=1373095 date=1442429662
Dat ze daar niet in eerste instantie voor bedoeld zijn ok, maar daar is nagenoeg niet een schip voor ontworpen maar je mag van een maritiem hulpverleningsvaartuig toch wel verwachten dat hier op getraind wordt? Ook al om te trainen hoe je eventueel een eigen bemanningslid terug aan boord krijgt. Of blijft een blusboot gewoon aan de steiger liggen als er ergens in de buurt een mob is?

Naar de opgaven brandweer worden de Batouwe en Gelderland ieder globaal 6 maal per jaar ingezet.
De kosten per vaartuig per jaar zullen ca 600-650.000 euro bedragen. (rente plus afschrijving, verzekering onderhoud en reparatie,brandstof en smeermiddelen en personeel etc.)
Voor de Batouwe en Gelderland levert dit een kosten per inzet van ca 100.000 euro.

Dan is het niet onwaarschijnlijk bij deze kosten dat de vaartuigen ook zullen worden ingezet voor het redden van drenkelingen en de bemanningen hierop worden getraind en men de beschikking krijgt over adequaat materiaal om drenkelingen op te pikken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #343 Gepost op: 21 december 2016, 12:08:56
DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT
Jan van der Heyde IV continues city’s long firefighting traditions. The City of Amsterdam Fire Department has taken delivery of its new firefighting vessel: the Jan van der Heyde IV. C-Job Naval Architects provided the concept design for the 17.6-metre vessel. Damen Shipyards Hardinxveld executed detailed design, engineering and vessel construction. The canals of Amsterdam are more than a worldfamous tourist attraction. They also form an important part of the city’s infrastructure. For example, the interconnected system of canals has been long used by the Amsterdam Fire Department not only to access fires but also as a source of firefighting water. Water supply The new vessel marks the continuance of the Amsterdam Fire Department’s tradition of naming its firefighting boats after the founder of the current firefighting method, organisation and technology – Mr Jan van der Heyde. In fact, the first vessel to take the name was a floating steam injection vessel that dates back to the 1870s. The fact that the Jan van der Heyde IV is first and foremost a firefighting vessel is reflected in its design. “In a way you can look at this boat as a big floating fire pump,” says C-Job Naval Architects Head of Engineering Tim Vlaar, referring to the vessel’s 1,680 m3 per hour pump capacity. Because the speed of water traffic permitted through Amsterdam’s canals is limited, the  Fire Department do not envisage the vessel as a ‘first-on-the-scene’ responder. “Its main role is to supply the fire trucks on the road with an ample flow of water,” continues Mr Vlaar. As well as the ability to provide large quantities of water to teams working on land, the vessel is also equipped to fight multiple fire-types from the water. “The boat does have its own fire monitors, which will certainly be used for fighting fires on ships or near the water.” Multiple roles Supplementing its firefighting duties, the Jan van der Heyde IV is equipped with two 180 m3 per hour pumps that can be called on to pump water out of flooded boat houses or other vessels. Furthermore the vessel can also be used as a dive platform. In terms of propulsion, the fireboat has a maximum speed of 15 km per hour. This is achieved by two independent azimuth stern thrusters powered by twin 368 kW main engines. Manoeuvrability is enhanced with a single 44 kW bow thruster. Double draught With C-Job Naval Architects delivering the concept design, Damen Shipyards Hardinxveld handled the detailed design, engineering and construction. C-Job also had a supervisory role during construction. “Amsterdam’s canals are quite shallow – and there are a substantial amount of bridges too,” explains Damen Shipyards Hardinxveld Project Manager Roel Foolen. “Therefore both air draught and ship’s draught had an impact on the final design.” “We are very proud to have been involved in this rewarding project – an excellent example of how a custom-made vessel meets a client’s very specific requirements,” adds Mr Foolen. “It also demonstrates the diversity of Damen’s construction capabilities – we are so much more than just standard vessels.”

Bron:Press release Damen


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #344 Gepost op: 27 december 2016, 13:06:31
@ DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT

 In deze tijd van bezuinigingen een opmerkelijke investering van toch wel enkele miljoenen nl. :
De haven van Amsterdam heeft in samenwerking met de brandweer voor de havens drie brandblusboten met behoorlijke blusmogelijkheden en waterafgifte mogelijkheden, blijven over de binnenstad en de randgemeenten.
Daar waar vaartuigen niet kunnen komen of worden ingezet zijn er de diverse GWT units, snel ter plaatse en aanmerkelijk sneller dan de blusboot.
De blusboot van de brandweer ligt bij de Oranjesluizen wel even varen naar de binnenstad etc., wordt bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord waar de post Ransdorp moet uitrukken, RWS heeft vwb het AR kanaal etc. de al sedert geruime tijd eigen blusmogelijkheden opgedoekt.
Brandweer A-A heeft samen met de havendienst ondertussen een zogenaamd blusponton (een soort GWT te water zonder eigen voortstuwing) aangeschaft.
Brandweer Zaandam heeft de blusboot De Weer afgeschaft is nog wel op de Zaan en bemand en onderhouden en betaald door liefhebbers.
Op het Noordzeekanaal, Ijmuiden etc. kunnen de blusvaartuigen van de havendienst, naast de ponten met brandweervoertuigen aan boord worden ingezet etc.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #345 Gepost op: 27 december 2016, 13:16:16
Citaat van: Thor link=msg=1468192 date=1482318536
DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT
Jan van der Heyde IV continues city’s long firefighting traditions. The City of Amsterdam Fire Department has taken delivery of its new firefighting vessel: the Jan van der Heyde IV. C-Job Naval Architects provided the concept design for the 17.6-metre vessel. Damen Shipyards Hardinxveld executed detailed design, engineering and vessel construction. The canals of Amsterdam are more than a worldfamous tourist attraction. They also form an important part of the city’s infrastructure. For example, the interconnected system of canals has been long used by the Amsterdam Fire Department not only to access fires but also as a source of firefighting water. Water supply The new vessel marks the continuance of the Amsterdam Fire Department’s tradition of naming its firefighting boats after the founder of the current firefighting method, organisation and technology – Mr Jan van der Heyde. In fact, the first vessel to take the name was a floating steam injection vessel that dates back to the 1870s. The fact that the Jan van der Heyde IV is first and foremost a firefighting vessel is reflected in its design. “In a way you can look at this boat as a big floating fire pump,” says C-Job Naval Architects Head of Engineering Tim Vlaar, referring to the vessel’s 1,680 m3 per hour pump capacity. Because the speed of water traffic permitted through Amsterdam’s canals is limited, the  Fire Department do not envisage the vessel as a ‘first-on-the-scene’ responder. “Its main role is to supply the fire trucks on the road with an ample flow of water,” continues Mr Vlaar. As well as the ability to provide large quantities of water to teams working on land, the vessel is also equipped to fight multiple fire-types from the water. “The boat does have its own fire monitors, which will certainly be used for fighting fires on ships or near the water.” Multiple roles Supplementing its firefighting duties, the Jan van der Heyde IV is equipped with two 180 m3 per hour pumps that can be called on to pump water out of flooded boat houses or other vessels. Furthermore the vessel can also be used as a dive platform. In terms of propulsion, the fireboat has a maximum speed of 15 km per hour. This is achieved by two independent azimuth stern thrusters powered by twin 368 kW main engines. Manoeuvrability is enhanced with a single 44 kW bow thruster. Double draught With C-Job Naval Architects delivering the concept design, Damen Shipyards Hardinxveld handled the detailed design, engineering and construction. C-Job also had a supervisory role during construction. “Amsterdam’s canals are quite shallow – and there are a substantial amount of bridges too,” explains Damen Shipyards Hardinxveld Project Manager Roel Foolen. “Therefore both air draught and ship’s draught had an impact on the final design.” “We are very proud to have been involved in this rewarding project – an excellent example of how a custom-made vessel meets a client’s very specific requirements,” adds Mr Foolen. “It also demonstrates the diversity of Damen’s construction capabilities – we are so much more than just standard vessels.”

Bron:Press release Damen
http://hetkompashardinxveld-giessendam.nl/lokaal/grachtenblusboot-damen-voor-amsterdamse-brandweer-195644
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #346 Gepost op: 27 december 2016, 15:10:43
Citaat van: Thor link=msg=1469208 date=1482840391
@ DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT

 In deze tijd van bezuinigingen een opmerkelijke investering van toch wel enkele miljoenen nl. :
De haven van Amsterdam heeft in samenwerking met de brandweer voor de havens drie brandblusboten met behoorlijke blusmogelijkheden en waterafgifte mogelijkheden, blijven over de binnenstad en de randgemeenten.
Daar waar vaartuigen niet kunnen komen of worden ingezet zijn er de diverse GWT units, snel ter plaatse en aanmerkelijk sneller dan de blusboot.
De blusboot van de brandweer ligt bij de Oranjesluizen wel even varen naar de binnenstad etc., wordt bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord waar de post Ransdorp moet uitrukken, RWS heeft vwb het AR kanaal etc. de al sedert geruime tijd eigen blusmogelijkheden opgedoekt.
Brandweer A-A heeft samen met de havendienst ondertussen een zogenaamd blusponton (een soort GWT te water zonder eigen voortstuwing) aangeschaft.
Brandweer Zaandam heeft de blusboot De Weer afgeschaft is nog wel op de Zaan en bemand en onderhouden en betaald door liefhebbers.
Op het Noordzeekanaal, Ijmuiden etc. kunnen de blusvaartuigen van de havendienst, naast de ponten met brandweervoertuigen aan boord worden ingezet etc.

En hoe wilde jij op bijv. de Prinsengracht een blusboot van de havendienst krigen?
Of hoe wilde je daar een traditioneel gwt neerzetten....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #347 Gepost op: 27 december 2016, 15:21:14
Citaat van: Jerommeke link=msg=1469234 date=1482847843
En hoe wilde jij op bijv. de Prinsengracht een blusboot van de havendienst krigen?
Of hoe wilde je daar een traditioneel gwt neerzetten....

Even goed lezen : havens etc drie blusboten havendienst.....blijven over de binnenstad en de randgemeenten

Prinsengracht kun je makkelijk met een vrachtwagen met een GWT komen en het verkeer is bij brand toch al gestremd,net als elders.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #348 Gepost op: 27 december 2016, 15:50:39
Citaat van: Thor link=msg=1469235 date=1482848474
Even goed lezen : havens etc drie blusboten havendienst.....blijven over de binnenstad en de randgemeenten

Prinsengracht kun je makkelijk met een vrachtwagen met een GWT komen en het verkeer is bij brand toch al gestremd,net als elders.
Blijft toch elke keer weer verbazend hoe jij met elke wind mee waait. :-X :-X

Citaat van: Thor link=msg=1421674 date=1462093858
Laatste kwartaal 2016 komt de JAN 4 ad een investering van een paar miljoen euro en 28000 liter/minuut in de vaart speciaal ontworpen en gebouwd voor de binnenstad net als die andere Jannen.

Citaat van: Thor link=msg=1421681 date=1462097872
1.Als sinds 1875 zijn er blusvaartuigen voor de binnenstad.2 Momenteel dus bij deze brand is er de JAN III 16000 l/min.3.Per 2005 wordt de blusboot bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord en ligt bij de Oranjesluizen, dus ver buiten de binnenstad. De trend A-A is steeds meer speciaal materieel etc. naar vrijwilligers aan de rand van of buiten de stad.4.Dus allemaal wel ter zake bij deze brand waar twee maal DPU werd gealarmeerd, kennelijk de voorkeur boven een blusboot.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #349 Gepost op: 27 december 2016, 17:40:17
Citaat van: Thor link=msg=1469208 date=1482840391
@ DAMEN DELIVERS FIREBOAT TO AMSTERDAM FIRE DEPARTMENT

 In deze tijd van bezuinigingen een opmerkelijke investering van toch wel enkele miljoenen nl. :
De haven van Amsterdam heeft in samenwerking met de brandweer voor de havens drie brandblusboten met behoorlijke blusmogelijkheden en waterafgifte mogelijkheden, blijven over de binnenstad en de randgemeenten.
Daar waar vaartuigen niet kunnen komen of worden ingezet zijn er de diverse GWT units, snel ter plaatse en aanmerkelijk sneller dan de blusboot.
De blusboot van de brandweer ligt bij de Oranjesluizen wel even varen naar de binnenstad etc., wordt bemand door de vrijwilligers van Landelijk Noord waar de post Ransdorp moet uitrukken, RWS heeft vwb het AR kanaal etc. de al sedert geruime tijd eigen blusmogelijkheden opgedoekt.
Brandweer A-A heeft samen met de havendienst ondertussen een zogenaamd blusponton (een soort GWT te water zonder eigen voortstuwing) aangeschaft.
Brandweer Zaandam heeft de blusboot De Weer afgeschaft is nog wel op de Zaan en bemand en onderhouden en betaald door liefhebbers.
Op het Noordzeekanaal, Ijmuiden etc. kunnen de blusvaartuigen van de havendienst, naast de ponten met brandweervoertuigen aan boord worden ingezet etc.

En wat wil je hier nu mee "zeggen"?