Brandweer vaartuigen / Blusboten

Auteur Topic: Brandweer vaartuigen / Blusboten  (gelezen 145587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #350 Gepost op: 27 december 2016, 18:39:49


Prinsengracht kun je makkelijk met een vrachtwagen met een GWT komen en het verkeer is bij brand toch al gestremd,net als elders.
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de infrastructuur (en de verkeersmaatregelen) van de binnenstad van Amsterdam. Als er 1 vrachtwagen op een gracht staat, loopt de boel al vast laat staan als er voor een normale melding al 2 maal TS en RV ter plaatse zijn. Als je dan nog een GWT wil aanleggen, moet je als starten bij Kazerne Dirk of Hendrik. Een nieuwe Jan is dan sneller en wendbaarder.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #351 Gepost op: 27 december 2016, 19:18:56
Als ik meneer Vlaar in het Engelse persbericht goed lees staat daar ook het antwoord: belangrijkste rol van dit vaartuig is waterlevering aan blusvoertuigen in de binnenstad. Als die 1680 kuub per uur ook klopt kun je er minstens tien autospuiten aan hangen. Ik hoop wel dat ze er aan denken ergens een gat open te zetten als hij vol staat te draaien, anders komen er heel wat fietsen boven water  ;).


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #352 Gepost op: 28 december 2016, 12:09:51
Citaat van: Bert65 link=msg=1469264 date=1482860389
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van de infrastructuur (en de verkeersmaatregelen) van de binnenstad van Amsterdam. Als er 1 vrachtwagen op een gracht staat, loopt de boel al vast laat staan als er voor een normale melding al 2 maal TS en RV ter plaatse zijn. Als je dan nog een GWT wil aanleggen, moet je als starten bij Kazerne Dirk of Hendrik. Een nieuwe Jan is dan sneller en wendbaarder.

Laten we nou niet meteen in de overtreffende trede schieten. Indien de calamiteit van dien aard is dat er een GWT terplaatse moet komen zal er, indien er de noodzaak toe is, een zogenaamd verkeerscirculatieplan in werking treden waardoor de toegang tot het gebied waarbinnen de calamiteit zich afspeelt wordt gewaarborgd. Dus het terplaatse komen van een GWT zal nooit in het geding komen. Maar met de komst van de nieuwe boot zijn beide mogelijkheden ter beschikking en kan je of kiezen voor een van de twee of beiden inzetten. En uiteraard kleven aan beide opties voor en nadelen.


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #353 Gepost op: 29 december 2016, 01:08:23
@ Thor: ben je Amsterdammer?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #354 Gepost op: 29 december 2016, 09:02:48
Laten we nou niet meteen in de overtreffende trede schieten. Indien de calamiteit van dien aard is dat er een GWT terplaatse moet komen zal er, indien er de noodzaak toe is, een zogenaamd verkeerscirculatieplan in werking treden waardoor de toegang tot het gebied waarbinnen de calamiteit zich afspeelt wordt gewaarborgd.
Door de ideeën van de heer Litjens is er nu al geen circulatie meer in de binnenstad. De nieuwe Jan is daarom geen verkeerde keus.  


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #355 Gepost op: 29 december 2016, 09:52:17
Citaat van: Bert65 link=msg=1469466 date=1482998568
Door de ideeën van de heer Litjens is er nu al geen circulatie meer in de binnenstad. De nieuwe Jan is daarom geen verkeerde keus.

Aha Vandaar dat de Jan de blusboot voor de binnenstad Amsterdam is gegaan van de Achtergracht (hoofdbrandwacht Achtergracht opgeheven) via de Ringdijk (beroeps) naar de Oranjesluizen met een bemanning van de vrijwilligers landelijk Noord post Ransdorp. Lekker dichtbij en handig, gemiddeld o.a. drie kwartier mobiliseren voor de binnenstad. Wel aanmerkelijk goedkoper qua bezetting door de vrijwilligers, ook vanwege het beperkt aantal uitrukken voor brand in de binnenstad.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #356 Gepost op: 29 december 2016, 09:53:11
Citaat van: paulg link=msg=1469452 date=1482970103
@ Thor: ben je Amsterdammer?

Ja,Hoezo ?


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #357 Gepost op: 29 december 2016, 20:19:56
@ Thor:
Citaat van: 7131 link=msg=1469247 date=1482856817
En wat wil je hier nu mee "zeggen"?


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #358 Gepost op: 8 januari 2017, 18:12:18
Ik denk dat iedere Amsterdammer uit de binnenstad (zelf een geboren en getogen Jordanees ;) en nog meegemaakt dat de straatvegers op de bakfiets kwamen ) vind dat de Jan zichzelf ten allen tijde bewezen heeft en bewijst. Het is niet alleen de binnenstad welke UNESCO erfgoed is. Maar zeker bij de bewoners op het water. Als je de geschreven stukken op verschillende sites leest , is dit ook van één van zijn taken. Pompen bij bijvoorbeeld lekgeslagen woonboten. Dat de Jan is gestationeerd is op Landelijke Noord kan ik wel begrijpen. Echter hij ligt bij de sluizen zover ik me kan herinneren. En zover mijn nautische kennis heeft hij ook op het water voorrang. Dus ik zie ligging geen probleem. Ringdijk was ook geen ideale ligging ivm beroepsploeg. De Jan is niet de eerste uitruk. Als de vrijwilligers later worden opgeroepen dan kan ook de beslissing worden genomen of de Jan meegaat of niet. En dan nog 2 naar de Jan en (4)? per TS.

En ja, we vergeten het misschien weleens in het Centrum, maar bovenkant IJ is ook Amsterdam en heeft ook water.  ;)

De Sonesta Koepel staat nu ook nog mede door inzet van de Jan zover ik weet.  O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #359 Gepost op: 10 februari 2018, 13:19:04

Frank van Ewijk
Gepubliceerd op 7 okt. 2017

Gave beelden van een oefening met onze blusboot

Nijmegen   11 oktober 2017

Eind september was er een oefening met onze blusboot de Batouwe. Op deze dag is een aantal oefeningen gehouden waaronder een met een drenkeling in combinatie met brand.

Brandweerman Rogier Brouwer heeft met zijn eigen drone een film gemaakt van de oefening. Mooie beelden van het mooie vak brandweerman.



Gertjan Koster Fotografie
Gepubliceerd op 29 nov. 2017

Citaat
De opstapbemanning van de batouwe heeft afgelopen woensdag een oefening gehad op de waal. Er was brand op een chemietanker die ter hoogte van Druten lag. Aan de brandweer de taak om het incident snel meester te zijn en de gewonden van boord te halen en over te dragen!
Samen sterk in de hulpverlening!