Grote kettingbotsing snelweg M5 - Taunton (Groot Brittannië) 05-11-2011

Auteur Topic: Grote kettingbotsing snelweg M5 - Taunton (Groot Brittannië) 05-11-2011  (gelezen 4486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Doden door kettingbotsing in Engeland  :'( :'(

Een kettingbotsing op een autosnelweg in het zuidwesten van Engeland heeft vrijdagavond aan zeker zeven mensen het leven gekost.
Er vielen 51 gewonden, berichtte de politie zaterdag volgens de BBC

Het ongeluk gebeurde aan de oostrand van de plaats Taunton. Het ging gepaard met ''een enorme vuurbal''. Taunton ligt ongeveer 200 kilometer ten zuidwesten van Londen.
Een aantal auto's is met de inzittenden volkomen verbrand. Een agent zei dat auto's ''letterlijk tot op de grond zijn afgebrand''.

Inferno

Gevreesd wordt dat er nog meer doden te betreuren zijn in dit inferno. Reddingswerkers hebben de hele nacht gewerkt om slachtoffers uit de enorme ravage van 34 auto's en vrachtauto's te bevrijden of te bergen.
De autosnelweg gaat niet voor zondagmorgen open, want het reddingswerk en het onderzoek nemen veel tijd in beslag.

Ongeluk

Het ongeluk in graafschap Somerset op de snelweg M5 in noordelijke richting behoort tot de ergste uit de Britse geschiedenis van het wegverkeer. Bij een kettingbotsing in 1991 ten westen van Londen waren 51 auto's betrokken en vielen tien doden.

Over de oorzaak van het drama in Somerset is nog niets bekend. Een reeks factoren moet volgens de politie worden onderzocht, zoals het feit dat het donker en mistig was, dat er mogelijk water op een stuk weg lag en dat er niet ver van de rijbanen vuurwerk werd afgeschoten wat mogelijk bestuurders heeft afgeleid.

Ooggetuigen in Taunton spraken van een enorme klap en onmiddellijk een enorme, uitgestrekte vuurzee op de zesbaansweg, die van Birmingham naar Exeter loopt.


Foto:  AFP

http://www.nu.nl/buitenland/2660009/doden-kettingbotsing-in-engeland.html




riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Britse kettingbotsing eist zeven levens
 
De kettingbotsing van gisteravond in Zuidwest-Engeland heeft aan 7 mensen het leven gekost. Dat heeft de politie bekendgemaakt, na het doorzoeken van de wrakken. Bij het ongeluk waren 34 auto's betrokken.51 mensen raakten gewond.

Het ongeluk gebeurde gisteren in dichte mist en op een natte snelweg in het graafschap Somerset, bij Taunton. Na de kettingbotsing ontstond direct brand.

De politie houdt er rekening mee dat het dodental nog oploopt. Niet alle wrakken zijn al doorzocht. De snelweg, de M5, is ook nog dicht. Het is een van de grootste verkeersongelukken in de Britse geschiedenis.



http://nos.nl/artikel/310523-britse-kettingbotsing-eist-zeven-levens.html


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Seven confirmed dead in M5 crash

At least seven people have been killed and more than 50 injured in a multiple car pile-up on the M5 motorway in Somerset and police expect the number of dead to rise.

Police say they were still trying to free people from their vehicles following the crash, which happened at about 20:30 GMT on Friday near Bridgwater.

Emergency crews say the cause of the incident is not clear, but there had been reports of heavy rain and fog in the area.

Phil Bodmer reports.

Bron: http://www.bbc.co.uk/news/uk-15604453
Op de site rechts al veel beeldmateriaal.

En ook de The Sun: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3916219/30-vehicles-in-M5-pile-up-horror.html



In het Nederlands, de Telegraaf:

Inferno op snelweg in zuidwesten Engeland


TAUNTON -  Een kettingbotsing op een autosnelweg in het zuidwesten van Engeland heeft vrijdagavond minstens zeven mensen het leven gekost. Er vielen 51 gewonden, berichtte de politie zaterdag volgens de BBC.


Het ongeluk gebeurde aan de oostrand van de plaats Taunton. Het ging gepaard met „een enorme vuurbal”. Taunton ligt ongeveer 200 kilometer ten zuidwesten van Londen.
Een aantal auto's is met de inzittenden volkomen verbrand. Een agent zei dat auto's „letterlijk tot op de grond zijn afgebrand”. Gevreesd wordt dat er nog meer doden te betreuren zijn in dit inferno. Reddingswerkers hebben de hele nacht gewerkt om slachtoffers uit de enorme ravage van 34 auto's en vrachtauto's te bevrijden of te bergen. De autosnelweg gaat niet voor zondagmorgen open, want het reddingswerk en het onderzoek nemen veel tijd in beslag.
Het ongeluk in graafschap Somerset op de snelweg M5 in noordelijke richting behoort tot de ergste uit de Britse geschiedenis van het wegverkeer. Bij een kettingbotsing in 1991 ten westen van Londen waren 51 auto's betrokken en vielen tien doden. Over de oorzaak van het drama in Somerset is nog niets bekend. Een reeks factoren moet volgens de politie worden onderzocht, zoals het feit dat het donker en mistig was, dat er mogelijk water op een stuk weg lag en dat er niet ver van de rijbanen vuurwerk werd afgeschoten wat mogelijk bestuurders heeft afgeleid. Ooggetuigen in Taunton spraken van een enorme klap en onmiddellijk een enorme, uitgestrekte vuurzee op de zesbaansweg, die van Birmingham naar Exeter loopt.


sylvester1986

  • Gast


sylvester1986

  • Gast


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Man :'( ik wens de families die hen naasten verloren zijn heel veel sterkte toe met het verwerken van het verlies! En uiteraard ook de collega's in Engeland met de nasleep van deze ellende!

wat een drama....
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Ik ken de M5, een ideale weg om hard te rijden. Echter bij de minste mist levensgevaarlijk, te vergelijken met de N50. Donker lang en recht.....

Ik wens de HV mensen daar ook veel sterkte bij het verwerken van de beelden die ze te zien krijgen, zo ook de slachtoffers en de family ervan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
De reporter in het filmpje zegt ergens rond de 0.51 dat een mogelijke oorzaak een "firework display" vlakbij de snelweg was; ofwel een vuurwerkshow wat voor mogelijke afleiding heeft gezorgd. De weersomstandigheden waren welliswaar niet op en top, maar voldoende zicht.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Gadver wat een smerig ongeluk... :(
En die mensen die verbrand zijn in hun auto zeg...brr...

Er komt bij mij meteen weer een stuk scannerfragment naar boven drijven waar zoiets gelijks is gebeurd..
Groetjes, Marco


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Vreselijke ongelukken dit, ik was zelf betrokken bij zo'n kettingbotsing vlak na de Moerdijkbrug, zo rond 1990 (?), wat je dan om je heen ziet is echt erg.
Nog heel lang ben ik benauwd geweest om in de mist te rijden na die ervaring.