Fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven

Auteur Topic: Fotograferen nabij een militaire basis/kazerne/haven  (gelezen 14645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #20 Gepost op: 7 november 2011, 00:13:03
Nu denk ik dat je deze niet zo direct moet lezen als dat niks mag, want dan zouden de bedrijven welke de vliegtuigen/boten en voertuigen
maken ook niks mogen publiceren. En dat terwijl er toch aardig wat info over bijv de F16, G klasse, Daf trucks en de diverse fergatten te
vinden is.

Ooit is het mij uitgelegd dat er aan de foto's die de bijv van de F16,s, fregatten worden gepuliceert het eea aan ge-foto-shopt is.
Misschien niet (meer) bij de Nederlandse maar zeker wel bij (bijvoorbeeld) Amerikaans vliegdekschepen.   Maar goed, daar zijn vast ook wel illegaal foto's van genomen....   998765.

Maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden dat het in Nederland deze wet op zich niet wordt gehandhaaft.      

Het is wel zo dat die twee agenten deze wet ook niet konden en het op een anti-terreurwet gooide.
Op zich hadden ze een beetje gelijk* maar de verdachte was waarschijnlijk niet vervolgd ivm een "vormfout"    
*Ze gaven aan dat het fotografie-verbod voor alle overheidsgebouwen gelde.  

Ik denk dat we moeten oppassen dat men niet "alles" op de anti-terreur wet wil gaan gooien. Dan wordt het wel een hele enge wet.  >:(
Net als het kapstok-artikel  ;)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #21 Gepost op: 7 november 2011, 01:22:23
Ik denk dat we moeten oppassen dat men niet "alles" op de anti-terreur wet wil gaan gooien. Dan wordt het wel een hele enge wet.  >:(
Net als het kapstok-artikel  ;)
Begin gelijk hollywood senario's te krijgen in mijn hoofd van mensen die naar guantanamo worden gestuurd omdat ze een beetje
tegenwerken bij een overheidsonderzoek   >:D >:D 98uiye
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #22 Gepost op: 7 november 2011, 12:39:11
Begin gelijk hollywood senario's te krijgen in mijn hoofd van mensen die naar guantanamo worden gestuurd omdat ze een beetje
tegenwerken bij een overheidsonderzoek   >:D >:D 98uiye

Nee joh. Daar stuurt de nederlandse overheid natuuuuuuuurlijk niemand naar toe.
Dat is niet van ons ... Hoop problemen met overdracht en zo ....

Nu ik er over nadenk ... Waar blijven al die mensen eigenlijk?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #23 Gepost op: 7 november 2011, 14:07:22
Artikel 430
Hij die zonder verlof van het bevoegd gezag een opneming doet, een tekening of beschrijving maakt van enig militair werk, of die openbaar maakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie


ook  het fotograferen van militairen vliegtuigen is dus niet toegestaan....

Militaire werken zijn in principe terreinen en gebouwen. Materieel zoals voer-, vaar- en vliegtuigen valt daar juridisch niet onder.
Ik weet alleen niet of daar dan weer aparte wetsartikelen voor zijn die dat toch verbieden, maar ik kon ze niet vinden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Gast

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 november 2011, 14:58:07
Jaaaaaaaaren geleden, toen ik nog een militair spotter was en met mijn fototoestelletje met Kodachrome 64 langs de bases stond, was ik lid van de spottersclub Leeuwarden die 2x per week onder begeleiding het veld op mocht om foto's te maken op de flightline, cross-service en bij de holdingpoints bij de baan.
We leverden de rolletjes daarna netjes in bij de Basis Intell, en alles waar gebouwen op stond werden verwijderd, shelters mochten wel als er geen nummer op zichtbaar was maar de rest kregen we gewoon netjes retour.
Ik ben nog nooit voor het fotograferen in de landing of buiten de hekken staande gehouden of materiaal in moeten leveren. Ja, bijna, één keer, in Oost-Duitsland in de bossen bij een Russische vliegbasis zonder hekken waar we ineens tussen de taxiënde Sukhoi Su-27's stonden, scheelde weinig maar verder hier in NL, nee nooit.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #25 Gepost op: 7 november 2011, 18:07:50
Dat klopt ook wel.
Ik heb de vraag bij mijn collegae spotters neergelegd.

Daar is het me duidelijk gemaakt, waarom wij er altijd mee wegkomen (en zo had ik het ook al in mijn hoofd dus)

Citaat
Dat heet 'jurisprudentie'. Tijdens een rechtzaak tegen een van onze voorgangers (ergens in de jaren '70) heeft de rechter bepaald dat wat in de wet staat is niet van toepassing voor verplaatsbare objecten. Vliegtuigen fotograferen is dus toegestaan. Het (gericht) fotograferen van infrastructuur is formeel nog altijd verboden.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 7 november 2011, 18:27:39
Dus een oude F104 Startfighter die bij een luchtmacht basis staat mag dus ook?
Die staat op een voetstuk weliswaar, maar kan wel verplaatst worden als het nodig is.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #27 Gepost op: 7 november 2011, 18:36:08
Lijkt me sowieso geen punt. Die zal ten eerste gestript zijn, denk dat hij motorloos is.
En ook in het MLM staat die wel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 7 november 2011, 18:40:55
Lijkt me sowieso geen punt. Die zal ten eerste gestript zijn, denk dat hij motorloos is.
En ook in het MLM staat die wel.
Klopt O0
http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/arachna/nederland/36/museumcollectie


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.