Zwarte lijst voor foute bewaker

Auteur Topic: Zwarte lijst voor foute bewaker  (gelezen 4233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 8 november 2011, 07:33:49
Zwarte lijst voor foute bewaker

AMSTERDAM -  Het College bescherming persoonsgegevens heeft toestemming gegeven voor een zogenoemd waarschuwingsregister, waarmee de beveiligingsbranche zichzelf beter kan doorlichten.

Bewakers die elders zijn ontslagen wegens mishandeling, fraude of een ander misdrijf, kunnen daardoor niet meer aan de slag gaan in de bewakingssector. Ze komen op een zwarte lijst van medewerkers die niet meer in de beveiligingsbranche mogen werken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10879394/__Zwarte_lijst_voor_foute_bewaker__.html?sn=binnenland




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 8 november 2011, 07:36:31
Zwarte lijst voor 'foute' bewakers

Er moet een zwarte lijst komen zodat 'fout' beveiligingspersoneel niet bij een ander bedrijf aan de slag kan gaan, zoals dat nu het geval is.

Gelederen zuiveren
De VPB, de Vereniging van Particuliere Beveiligingsorganisaties, wil zo de gelederen zuiveren van ondernemingen die wettelijke regelingen aan hun laars lappen en geweld gebruiken in hun werk.

Keurmerk
De VPB wil dat er ook een keurmerk voor beveiligingsbedrijven komt. De branche kwam recentelijk negatief in het nieuws toen een bewaker van Albert Heijn een klant die hij onterecht van diefstal verdacht, een gebroken kaak sloeg.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/09_september/28/binnenland/0928_0930_Zwarte_lijst_beveiligers.xml


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #2 Gepost op: 8 november 2011, 12:02:41
Zwarte lijst voor foute bewaker

AMSTERDAM -  Het College bescherming persoonsgegevens heeft toestemming gegeven voor een zogenoemd waarschuwingsregister, waarmee de beveiligingsbranche zichzelf beter kan doorlichten.

Bewakers die elders zijn ontslagen wegens mishandeling, fraude of een ander misdrijf, kunnen daardoor niet meer aan de slag gaan in de bewakingssector. Ze komen op een zwarte lijst van medewerkers die niet meer in de beveiligingsbranche mogen werken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10879394/__Zwarte_lijst_voor_foute_bewaker__.html?sn=binnenland

Hmm, als dit echt nodig is schort er behoorlijk wat aan de screeningen door bijzondere wetten. Iemand die veroordeeld is voor geweldsdelicten beschikt niet bepaald over de betrouwbaarheid die aan beveiligers worden gesteld en zou dan ook nooit een grijze pas moeten kunnen krijgen.
Senior GGP / Oost-Brabant


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 8 november 2011, 22:21:58
Volgens mij is dit geen extra maatregel voor bijzondere wetten, maar meer voor de beveiligingsbranche zelf. Denk dat de invulling is dat de beveiligingsbranche eerst zelf een nieuwe medewerker door hun register trekt, en bij positief resultaat de sollicitatie kan worden voortgezet met oa de screening door bijzondere wetten. Als dat de invulling is dan zal het werk schelen voor bijzondere wetten en een aantal sollicitatieprocedures bij de beveiligingsbedrijven. Misschien dat ook slecht functionerende beveiligers in het register worden vermeld, iets wat er bij bijzondere wetten niet uitkomt bij de screening.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 8 november 2011, 22:40:12
Waarom niet voor beveiligers een halfjaarlijkse verplichte VOG? (Verklaring Omtrent Gedrag)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #5 Gepost op: 8 november 2011, 22:43:10
Waarom niet voor beveiligers een halfjaarlijkse verplichte VOG? (Verklaring Omtrent Gedrag)

Er mag in mijn ogen uit worden gegaan van de integriteit van een medewerker, anders moeten een aantal andere beroepsgroepen ook om de zoveel tijd worden gescreend. Maar ik snap je gedachte.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #6 Gepost op: 8 november 2011, 23:39:28
Volgens mij is dit geen extra maatregel voor bijzondere wetten, maar meer voor de beveiligingsbranche zelf. Denk dat de invulling is dat de beveiligingsbranche eerst zelf een nieuwe medewerker door hun register trekt, en bij positief resultaat de sollicitatie kan worden voortgezet met oa de screening door bijzondere wetten. Als dat de invulling is dan zal het werk schelen voor bijzondere wetten en een aantal sollicitatieprocedures bij de beveiligingsbedrijven. Misschien dat ook slecht functionerende beveiligers in het register worden vermeld, iets wat er bij bijzondere wetten niet uitkomt bij de screening.

Zoals in het bericht staat gaat het om "Bewakers die elders zijn ontslagen wegens mishandeling, fraude of een ander misdrijf", dit zijn personen die hun grijze pas kwijtraken en daardoor dus niet meer in de beveiliging mogen werken. Ik vind het goed dat de beveiligingsbranche zelf investeert om rotte appels eruit te pikken, dus je idee van slecht functionerende beveiligers registreren zou ik toejuichen. Wellicht dat het inderdaad ook wat efficiencyvoordelen geeft. Met deze info vraag ik me echter af in hoeverre dit systeem daadwerkelijk een toevoeging is op de huidige screening.
Senior GGP / Oost-Brabant


KUPO

  • Ziekenhuis Beveiliger.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Praktijkopleider Beveiliger 2 , BHV Ploegleider
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2011, 10:49:25
Met deze info vraag ik me echter af in hoeverre dit systeem daadwerkelijk een toevoeging is op de huidige screening.

Ik heb ooit van iemand die op de afd. bijzondere wetten werkt vernomen dat, het computer systeem wat zij gebruiken regio gebonden is.
Dat wil zeggen als iemand in een ander regio zijn pas heeft moeten inleveren dit niet per definitie wil zeggen dat hij in een andere regio geen pas meer kan aan vragen/krijgen.  
Dus ik denk dat dit register wel zeker een meerwaarde kan hebben,mits het goed en centraal bijgehouden word.
Have a safe and productive day


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2011, 12:37:28
Dat verhaal heb ik ook inderdaad in de afgelopen 14 jaar meerdere malen gehoord en is ruim bekend in beveiligingsland.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


ArCee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2011, 09:40:34
Prima hoor, als je maar geen uitwassen ga krijgen die worden genoteerd waardoor je tegenwerking kan oplopen bij overstappen naar een nieuw bedrijf. Kijk, zaken die echt niet kunnen zoals diefstal en mishandeling noteren, dat lijkt mij niet meer als normaal.
Maar.......zodra zaken als een schriftelijke waarschuwing erop komen, of van part je leidinggevende eens uitfoeteren erop komen, dan zeg ik, niet doen!
En we weten dat beveiligingsbedrijven er nogal een handje van hebben om zaken vaak op hun eigen manier te doen, soms zelfs wetten, en burger rechten overschrijdend. Dus daar zal een zeer stricte controle op moeten komen en het moet voor de persoon zelf altijd opvraagbaar zijn.
Tevens zal het zo moeten dat er niets, op eigen wijze, kan worden geinterpeteerd, anders ga je echt uitwassen krijgen met heel veel ongewilde info, of gewoon info die er niet op thuis hoord, als een soort personeels dossier.
TRANCE is not, just music, it is a passion!!