Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?

Auteur Topic: Welke voertuigen gaan eruit bij Gooi en Vechtstreek, ivm bezuinigingen?  (gelezen 122234 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #90 Gepost op: 21 september 2012, 18:02:57
Met 15 minuten heb je ook het buurkorps terplaatse in dit geval. :-\

Dan is het probleem toch snel opgelost?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #91 Gepost op: 21 september 2012, 18:33:21
Alexander,
oei oei je gooit nu wel duidelijk de knuppel in het wel bekende hoenderhok.
Kazerne Volg Tabel, burenhulp etc regionale afspraken, bestuurlijke afspraken allemaal op de bekende hoop.
Ja ja ik weet het je wilt de discussie openen
m v gr Gijs
Bij instappen begint de inzet.




JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #93 Gepost op: 22 september 2012, 20:20:02
Na het beluisteren van de reactie van de PCdt blijkt dat de TS 2 bij woningbrand gewoon met 2 man naar binnen kan. Pomp automatisch, dus voertuig onbeheerd op straat, geen overzicht/controle van de inzet door een B of P. Dus bijvoorbeeld: Bij een keukenbrand (BG) 1 man daarop met de straal, en 1 man doorlopen naar de bovenverdieping, in de rook, zonder maatje voor een zoekactie of redding? Tenenkrommend!! Ik kan het verkeerd hebben maar dit verhaal over de praktijk van de TS 2 inzet lijkt mij een niet realistisch verhaal.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 22 september 2012, 20:29:19
Na het beluisteren van de reactie van de PCdt blijkt dat de TS 2 bij woningbrand gewoon met 2 man naar binnen kan. Pomp automatisch, dus voertuig onbeheerd op straat, geen overzicht/controle van de inzet door een B of P. Dus bijvoorbeeld: Bij een keukenbrand (BG) 1 man daarop met de straal, en 1 man doorlopen naar de bovenverdieping, in de rook, zonder maatje voor een zoekactie of redding? Tenenkrommend!! Ik kan het verkeerd hebben maar dit verhaal over de praktijk van de TS 2 inzet lijkt mij een niet realistisch verhaal.
Dit is een situatie waar we absoluut niet naar toe moeten willen. ;)


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #95 Gepost op: 22 september 2012, 20:56:40
Na het beluisteren van de reactie van de PCdt blijkt dat de TS 2 bij woningbrand gewoon met 2 man naar binnen kan. Pomp automatisch, dus voertuig onbeheerd op straat, geen overzicht/controle van de inzet door een B of P. Dus bijvoorbeeld: Bij een keukenbrand (BG) 1 man daarop met de straal, en 1 man doorlopen naar de bovenverdieping, in de rook, zonder maatje voor een zoekactie of redding? Tenenkrommend!! Ik kan het verkeerd hebben maar dit verhaal over de praktijk van de TS 2 inzet lijkt mij een niet realistisch verhaal.
Als er hier ooit serieus van dit soort verhalen binnen ons korps rondgaan, weet ik zeker dat mijn dagen binnen de brandweer geteld zijn!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #96 Gepost op: 25 september 2012, 19:07:37
Alexander,
oei oei je gooit nu wel duidelijk de knuppel in het wel bekende hoenderhok.
Kazerne Volg Tabel, burenhulp etc regionale afspraken, bestuurlijke afspraken allemaal op de bekende hoop.
Ja ja ik weet het je wilt de discussie openen
m v gr Gijs

Hallo Gijs,

Dat zie je goed. Het is een vreemde discussie maar de ontwikkelingen/gedachtes zijn er wel in het land.

Erg zorgelijk moet ik zeggen. De uitholling van de basiszorg gaat voorlopig door zeker nu alle zeggenschap formeel/wettelijk overgaat naar de Veiligheidsregio's.

Goed vrijwilligersmanagement is belangrijk om de brandweer sterk te houden. Dat is een uitdaging maar zeker niet onmogelijk.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #97 Gepost op: 26 september 2012, 21:27:47
Het debacle van Weesp

Het kan niet op! Binnen een week 'regent' het berichten in de lokale, regionale en landelijke media over de inzet van de brandweer. Te beginnen bij de late opkomst van de brandweer bij een melding in Weesp. Een mevrouw belde de brandweer voor een brandende kachel en moest vervolgens 18 minuten wachten voordat de brandweer arriveerde. (lees hier het artikel) Oorzaak: te weinig vrijwilligers om uit te rukken.

Nu wil het feit dat de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek bezig is met een stevige reorganisatie -lees bezuiniging- en deze al deels heeft doorgevoerd. Deze reorganisatie had, ondanks het wegsaneren van voertuigen en personeel, geen gevolgen voor de inzet van vrijwilligers, aldus de burgemeesters van Laren en Weesp in hun rapportage over de bezuinigingen bij de brandweer(lees die hier). Welnu, we zijn een half jaar verder en de eerste stevige signalen van een onderbezetting voor de kazerne in Weesp beginnen zich te manifesteren. De slagvaardigheid van het Weesper korps, dat tot voor kort nog rond de 45 personen telde, is in een mum van tijd tot onder het minimumniveau 'gereduceerd' zo blijkt uit het nieuwsbericht.

Buitengewoon vreemd is dan de reactie van burgemeester Horseling van Weesp in een radio-interview. (beluister dat hier)
 http://www.weespernieuws.nl/Audio/2382/burgemeester-horseling-over-uitrukprobleem-ruzie-in-de-raad-en-het-nut-van-duurdere-woningen-bouwen-
Hoe hij de (zelf gecreëerde) problemen wil oplossen weet hij nog niet, hoe de verdere en aanvullende inzet is geregeld weet hij ook nog niet, "dat wordt nog uitgezocht".  Maar dat de invoering van een 'TV2' een een succes gaat worden, staat al vast. (?????)

Nog vreemder is de aansluitende reactie van de postcommandant van Weesp (beluister deze hier).
http://www.weespernieuws.nl/Audio/2381/weesper-postcommandant-bert-langendijk-over-de-uitrukproblemen-bij-de-brandweer-vrijdag

 Hij gaat voor een veilige uitruk maar vindt tevens dat een SIV met 2 personen best wel een binnenaanval/redding kan doen bij een woningbrand. Dit is zonder back-up team levensgevaarlijk en ook nog eens ongeoorloofd.  Over de vrijwilligers: 'Ze zijn ontzettend enthousiast maar zouden het liever anders willen'........... (??????)

Kortom; een compleet debacle voor de burgers en brandweerlieden in Weesp en omstreken.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/bezetting-tankautospuit/3246/het-debacle-van-weesp/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 26 september 2012, 21:32:09
Wordt er nu niet al teveel de gebeurtenissen in Weesp afgewentelt op de bezuinigingen? Als je er vanuit gaat dat een groot aantal vrijwilligers buiten Weesp zijn gaan werken, nadat zij zijn weg gegaan bij een bedrijf (reorganisatie) wat vlak bij de kazerne staat. En daardoor minder vrijwilligers beschikbaar zijn


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #99 Gepost op: 26 september 2012, 23:24:28
Ik denk het niet, als Weesp de operationele sterkte heeft verlaagd is het toch echt een managmentfout die de postcommandant goed probeert te praten, door te stellen dat een TS2 gewoon een veilige redding kan uitvoeren.
Terwijl mensen uit de praktijk weten dat dit pas kan bij minimaal een bezetting van 6 mensen kan.
Laat ze in G&V eerst  maar eens kijken of het managment capabel is voordat ze dit rampscenario door zetten.