GHOR of GHOR? Wat is deze afkorting voluit?

Auteur Topic: GHOR of GHOR? Wat is deze afkorting voluit?  (gelezen 36257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #10 Gepost op: 14 november 2011, 22:08:47
(...) Het ware beter geweest als de ambulancediensten / RAV-en de dagelijkse ambulancezorg en die ten tijde van  rampen en grootschalige inzetten regelden (...)
En dat is nou precies de insteek van de Wvr, althans zoals ik het interpreteer. De verantwoordelijkheid voor de opgeschaalde zorg ligt bij die partijen, die ook dagelijks die zorg leveren. De rol van de GHOR wordt daarin alleen de coördinatie, aansturing en regie van de gehele witte kolom (dus niet alleen de RAV), minder uitvoerend en meer controlerend.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 17 november 2011, 14:42:11
En dat is nou precies de insteek van de Wvr, althans zoals ik het interpreteer. De verantwoordelijkheid voor de opgeschaalde zorg ligt bij die partijen, die ook dagelijks die zorg leveren. De rol van de GHOR wordt daarin alleen de coördinatie, aansturing en regie van de gehele witte kolom (dus niet alleen de RAV), minder uitvoerend en meer controlerend.

De insteek dat de GHOR past iets gaat betekenen wanneer het uitgaat boven de normale zorg is dus niet zo goed, er ontstaat dan te weinig ervaring. Beter is het om de ambulancezorg de GHOR taken te laten uitvoeren ipv een apart bureau op te tuigen met bijbehorende bobo's etc. Dit is per regio weer anders ingevuld.

Overigens maakt een wet nog geen eigennaam van de belachelijk lange en voor het publiek totaal onduidelijke afkorting GHOR.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 17 november 2011, 20:40:23
Nog een toevoeging:

GRIP=Gehele Regio In Paniek..... ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 17 november 2011, 23:27:04
Nog een toevoeging:

GRIP=Gehele Regio In Paniek..... ;D

haha zie je wel; die afkortingen hebben wel degelijk een betekenis ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 14 december 2011, 22:00:35
(laatste reactie is al een maandje oud, maar toch...)

De insteek dat de GHOR past iets gaat betekenen wanneer het uitgaat boven de normale zorg is dus niet zo goed, er ontstaat dan te weinig ervaring. Beter is het om de ambulancezorg de GHOR taken te laten uitvoeren ipv een apart bureau op te tuigen met bijbehorende bobo's etc. Dit is per regio weer anders ingevuld.

En wie dat een leuke discussie vindt, zou eigenlijk eens het rapport 'De GHORdiaanse knoop doorgehakt' moeten lezen. Om vervolgens te constateren dat er bijzonder weinig met de aanbevelingen is gedaan...

Sterker nog, met de wijze waarop de GHOR in sommige regio's is georganiseerd (ingevolge de wet VR), is de positie van de witte kolom er mijns inziens niet beter op geworden.

Feit is dat je de taken ergens kwijt moet, waarbij ik mijn vraagtekens heb of dit:
De rol van de GHOR wordt daarin alleen de coördinatie, aansturing en regie van de gehele witte kolom (dus niet alleen de RAV), minder uitvoerend en meer controlerend.
...bij opschaalde zorg, de juiste manier is. De kreten 'generaals zonder troepen', 'lege huls', 'bobo's', etc. worden regelmatig geuit ten aanzien van de GHOR. Er zijn organisatie-theorieën die aangeven dat een ketenregisseur zelf ook een behoorlijk aandeel moet leveren in de uitvoering, om als regisseur succesvol te zijn. Dat is nu lang niet overal het geval.

Ik ben meer voorstander van één regionale publieke gezondheidsorganisatie, waarin ambulancezorg, MKA, GGD en GHOR verenigd zijn. Wat zullen we daar 's voor afkorting voor verzinnen ^-^
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2011, 23:03:56
Maarten,
Je hebt mijn interesse gewekt en ben erg nieuwsgierig naar het rapport, helaas werkt de link niet. Weet je toevallig waar ik deze digitaal kan vinden?

Ik ben meer voorstander van één regionale publieke gezondheidsorganisatie, waarin ambulancezorg, MKA, GGD en GHOR verenigd zijn. Wat zullen we daar 's voor afkorting voor verzinnen ^-^
Hoe zie je de rol van Ziekenhuizen & Traumacentra hierin? Of bijvoorbeeld het PSH-proces?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #16 Gepost op: 14 december 2011, 23:17:23
Je hebt mijn interesse gewekt en ben erg nieuwsgierig naar het rapport, helaas werkt de link niet. Weet je toevallig waar ik deze digitaal kan vinden?

Link doet het nu wel  ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 15 december 2011, 16:11:43
Ik ben meer voorstander van één regionale publieke gezondheidsorganisatie, waarin ambulancezorg, MKA, GGD en GHOR verenigd zijn. Wat zullen we daar 's voor afkorting voor verzinnen ^-^

Gewoon de naam die bij het grote publiek het meest bekend is en die zij associeren met hulp aan gewonden: Ambulance
De andere kolommen (Brandweer, Politie) blijven bij opschaling toch ook gewoon de naam gebruiken die ze ook hebben bij hun reguliere werk.
Burgers zien toch geen verschil tussen GHOR, GGD of RAV: als het iets met gewonden doet is het een Ambulance, logisch om dat dan ook voor de organisatie te gebruiken.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 15 december 2011, 23:49:13
Hoe zie je de rol van Ziekenhuizen & Traumacentra hierin? Of bijvoorbeeld het PSH-proces?

De witte kolom is nu eenmaal een interdisciplinaire keten, dus die verschillende partijen zul je altijd houden. Naast ziekenhuizen en het PSHOR proces, natuurlijk ook huisartsen, apotheken, verzorging- en verpleeghuizen en vast ook nog wel andere 'witte' partners. In Nederland staat marktwerking hoog in het vaandel, dus zul je in de witte kolom denk ik altijd met een groot aantal particuliere partijen te maken hebben, zoals de hiervoor genoemde. Het is wat mij betreft ook zeker niet nastrevenswaardig om dat allemaal in één publieke organisatie onder te brengen.

Anyway, als antwoord op de vraag:
Voor de andere partijen binnen de witte kolom, kun je mijns inziens ook een soort knoppenstructuur hanteren per groep (wat ook gebeurt). Bijvoorbeeld slachtofferhulp als regisseur voor de PSH-keten, waar GGZ en andere psychosociale-hulpinstellingen ook onderdeel van uitmaken. Daarbij moet je ook zoveel zien aan te sluiten bij de dagdagelijkse praktijk. Het zou niet logisch zijn als in de dagdagelijkse situatie slachtofferhulp een coördinerende rol vervult t.a.v. PSH en als we GRIP afkondigen ineens de GHOR die rol gaat vervullen. Wat destijds één van mijn respondenten mooi verwoordde: Als je al méér moet doen en je gaat de dingen ook nog eens anders doen, dan heb je twee uitdagingen.

De toegevoegde waarde van de GHOR is om de afstemming tussen de verschillende deelprocessen te waarborgen binnen de witte kolom (en de gehele witte kolom te vertegenwoordigen in de multi-samenwerking).

De ziekenhuizen en het traumacentrum zijn nog wel apart het vermelden waard. De GHOR wordt voornamelijk vanuit het domein BZK/Veiligheid&Justitie gefinancierd om een coördinerende rol te vervullen (dat verklaart ook waarom de GHOR in de Veiligheidsregio's is/wordt geïmplementeerd). De traumacentra ontvangen vanuit het domein Volksgezondheid financiering om het ROAZ (regionaal overleg acute zorg) te organiseren. Zonder daar verder al te veel over uit de weiden (dan wordt het verhaal te lang), heeft ook het ROAZ een coördinerende rol. O.a. om acute zorg af te stemmen met ziekenhuizen en ambulancedienst en andere zorgpartijen, ook ten aanzien van opgeschaalde zorg en zorgcontinuïteit. En daar ligt het raakvlak/frictiegebied met de GHOR.

Naar mijn mening conflicteren beide coördinatiefuncties. In de ene setting is het traumacentrum degene die initieert en coördineert, in de andere setting vervult de GHOR die rol (daarnaast zijn de werkgebieden territoriaal incongruent, want het extra complex maakt). Voor een heldere regie binnen de witte kolom is dat niet bevorderlijk. In lijn met bovenstaande knoppenstructuur, zou het traumacentrum mijns inziens de aangewezen partij zijn om de ziekenhuizen en aanverwant te 'regisseren', waar de GHOR dan dus als paraplu boven zit voor de afstemming met andere partijen binnen de witte kolom.

Ik moet wel als kanttekening plaatsen dat ik mij vooral baseer op wat ik in één regio heb gezien en als zodanig heb geïnterpreteerd. De verhouding ROAZ / GHOR / Traumacentrum is ook lang niet overal hetzelfde en lang niet iedereen zal dezelfde beleving hebben als ik.

Wanneer je de GHOR-taken inbedt in één publieke gezondheidsdienst, die zowel uitvoerende taken heeft als regisseurstaken, sta je mijns inziens sterker in de keten en is de keten als geheel ook beter te profileren. Ik vind de witte kolom nu een behoorlijk gefragmenteerde keten met teveel 'baasjes', waardoor besluitvorming onnodig gefrustreerd kan worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 15 december 2011, 23:56:52
Gewoon de naam die bij het grote publiek het meest bekend is en die zij associeren met hulp aan gewonden: Ambulance
De andere kolommen (Brandweer, Politie) blijven bij opschaling toch ook gewoon de naam gebruiken die ze ook hebben bij hun reguliere werk.
Burgers zien toch geen verschil tussen GHOR, GGD of RAV: als het iets met gewonden doet is het een Ambulance, logisch om dat dan ook voor de organisatie te gebruiken.

Het was ook meer een cynische opmerking, aangezien het opzetten van eigen toko's met de meest bijzondere namen/afkortingen een heel typisch fenomeen is in deze sector... Althans, dat is mijn onbescheiden mening.

Ik ben het dus eens met je denkwijze, al zou ik voor GGD kiezen. Die afkorting ook bekend bij het grote publiek en dekt de lading van het hele werkveld ('Ambulance' dekt niet alle GGD taken, zoals preventie, hygiënezorg, etc.).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s