GHOR of GHOR? Wat is deze afkorting voluit?

Auteur Topic: GHOR of GHOR? Wat is deze afkorting voluit?  (gelezen 35921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 24 december 2011, 17:14:57
Beter zou zijn om 1 regisseur in de witte kolom te hebben die en de dagelijkse actue zorg uitvoert en managed en dit ook doet in tijden van crisis/overstijgende processen. Bijvoorbeeld een Regionale Ambulance Dienst (of  Autoriteit of''Voorziening'' maar dat klinkt weer zo ambtenarentaal achtig...)of iets als Publieke/Openbare Acute Gezondheidszorg PAG/OAG  ,  geef het beestje maar een naam als het maar wel de lading dekt.

In GHOR-land stikt nu eenmaal van de afkortingen, wie wel eens op de LinkedIn pagina van de GHIOR heeft gelezen weet wat ik bedoel.....
daar wordt volop gediscussieerd over allerlei processen en afkortingen waarvan de helft niet meer weet wat het betekent, wel tekenend moet ik zeggen. Veel discussie zijn zo utopisch dat het bijna much ado about nothing is.

De GHOR-organmisatie is inderdaad veelal een lege huls die pas gevuld wordt als er een GRIP 2 situatie of hoger wordt afgekondigd, geen ideale situatie voor een papieren tijger of een legerleiding zonder voetvolk...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Daantje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #21 Gepost op: 2 september 2015, 18:31:42
Hallo, ik heb een beetje verwarring over de GHOR. Waar staan de letters voor?

- Op de website van ghor.nl staat dat GHOR voor "Geneeskundige hulpverleningsorganisatie uit de Regio" staat.
- Op wikipedia staat op de pagina GHOR ook deze "Geneeskundige hulpverleningsorganisatie uit de Regio".
- Op wikipedia bij de SIGMA pagina staat echter dat het voor "Geneeskundige hulpverlening bij Ongevallen en Rampen".
- De mening van het grootste deel van de hulpverleners die ik ken gaar ook naar de Ongevallen en Rampen variant uit.

Welke van de twee is nou correct?

Groet,
Daantje


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 2 september 2015, 19:14:32
In dit samengevoegde topic ga je het antwoord beslist vinden.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #23 Gepost op: 2 september 2015, 19:19:32
Citaat van: Daantje link=msg=1370183 date=1441211502
Hallo, ik heb een beetje verwarring over de GHOR. Waar staan de letters voor?

- Op de website van ghor.nl staat dat GHOR voor "Geneeskundige hulpverleningsorganisatie uit de Regio" staat.
- Op wikipedia staat op de pagina GHOR ook deze "Geneeskundige hulpverleningsorganisatie uit de Regio".
- Op wikipedia bij de SIGMA pagina staat echter dat het voor "Geneeskundige hulpverlening bij Ongevallen en Rampen".
- De mening van het grootste deel van de hulpverleners die ik ken gaar ook naar de Ongevallen en Rampen variant uit.

Welke van de twee is nou correct?

Groet,
Daantje

Het is het hoe het staat op het SIGMA: Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen". Wat wel is, is dat de GHOR voor de geneeskundige hulpverlening in de regio zorgt bij een groot ongeval en/of ramp.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #24 Gepost op: 2 september 2015, 19:29:46
GHOR is een soort van eigennaam geworden, net als HAVO en VWO, en heeft geen betekenis meer bij de letters.

De "payoff" is Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio.

De versie met Ongevallen en Rampen is een paar jaar terug afgeschaft, en als ik dan een website  moet geloven is dat die van de GHOR zelf, nu GGD.nl
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #25 Gepost op: 2 september 2015, 20:08:54
Dan blijven we in Limburg (zowel Noord als Zuid) lekker ouderwets  :P Hier wordt nog de "oude" benaming gebruikt (Ongevallen en Rampen)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #26 Gepost op: 2 september 2015, 20:33:03
Citaat van: Golly link=msg=1370194 date=1441214986
GHOR is een soort van eigennaam geworden, net als HAVO en VWO, en heeft geen betekenis meer bij de letters.

De "payoff" is Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio.

De versie met Ongevallen en Rampen is een paar jaar terug afgeschaft, en als ik dan een website  moet geloven is dat die van de GHOR zelf, nu GGD.nl

HAVO en VWO zijn in de volksmond eigennamen, maar in het officiële verkeer (DUO, examens) wordt het nog steeds uitgeschreven.

Voor de liefhebbers: HAVO, Hoger Algemeen Vormend Onderwijs en VWO, Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs.

Wilde gewoon even zeuren ;) want ik snap wat je bedoelt hoor.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 2 september 2015, 22:09:37
Ongevallen en rampen is de oude betekenis.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #28 Gepost op: 3 september 2015, 20:00:00
Je hebt het antwoord zelf al gevonden op de pagina van de GHOR.
Citaat
Op de website van ghor.nl staat dat GHOR voor "Geneeskundige hulpverleningsorganisatie uit de Regio" staat.
En zoals Golly ook aangeeft is GHOR ook een eigen naam geworden.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #29 Gepost op: 4 september 2015, 17:49:41
@grumpy91

En de SIGMA moet dus hoog nodig zijn website gaan actualiseren, want daar staat het dus fout.  O0

Overigens gebruiken GHOR Limburg Noord en de Veiligheidsregio Limburg Noord & Zuid wel die nieuwe uitleg, dus ik begrijp niet goed met wat je bedoel met "blijven wij wel ouderwets doen"
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation