Zware berging, LZV verplichten?

Auteur Topic: Zware berging, LZV verplichten?  (gelezen 9096 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

morgan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • lekker takeltje hoor........
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2011, 20:03:23
Nou he he,

Had laatst een berging samen met een collega berger.Zwaar transporter 4 asser Man met olie koeller met een 3asser trailer geladen met een stalen pijp van 53 mtr lang en 40ton zwaar.Totaal beladen 77 ton.vanaf de a4 bij bergen op zoom.

Nu zal er wel een groot deel van de mensen denken onverandwoordelijk,Maar heb het voertuig in de kettingen aan de voorzijde gehangen en het complete span rondom remmend gemaakt.




MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #11 Gepost op: 12 november 2011, 08:53:29
http://www.modern-berging.nl/pages/posts/fuif-even-uitgesteld---11.php

http://www.modern-berging.nl
Foto's van een berging van een LZV. Foto mogen niet worden getoond zonder toestemming van Modern Berging.

De vraag die bij mij opkomt is hoe het wettelijk geregeld is.
Deze berger is met een "slordige" 37 meter op pad geweest,
hoort zoiets niet begeleid te worden qua lengte ?
LZV mag max 25,50mtr zijn als ik het me goed herinner.
25,50 meter is ook het maximale wat een combinatie mag zijn.
Hang je daar ook nog eens een berger voor dan kom je boven die max. lengte uit.

Bedrijven die zwaar en lang transporteren moeten vòòr het transport diverse vergunningen en begeleiding aanvragen maar een berger mag dit zomaar even van A'dam naar Utrecht verslepen ?

Natuurlijk,
het is logisch dat zo'n voertuig als het stilvalt zo snel mogelijk weggesleept wordt uit het verkeer.
Maar eenmaal op een veilige parkeerplaats had de trailer toch omgekoppeld kunnen worden ipv het hele span van A'dam naar Utrecht te slepen ?
Overduidelijk dat de bakwagen stil is gevallen,
met omkoppelen had de berger alleen maar een bakwagentje erachter gehad.
Dat de trailer dan ook nog eens meegenomen wordt snap ik niet..
Groetjes, Marco


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 12 november 2011, 11:46:25
De vraag die bij mij opkomt is hoe het wettelijk geregeld is.
Deze berger is met een "slordige" 37 meter op pad geweest,
hoort zoiets niet begeleid te worden qua lengte ?
(...)
Voor autosnelwegen geldt tot 40 meter lengte alleen ontheffingsplicht. Vanaf 40 meter lengte is 1 begeleider nodig, en vanaf 50 meter lengte zijn 2 begeleiders nodig. Ga ik er wel even vanuit dat de breedte niet bijzonder is. (Bron: Richtlijn Exceptioneel Transport 1993)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #13 Gepost op: 14 november 2011, 16:36:25
Een ontheffing moet je op voorhand aanvragen. Een ongeval of pech en de daarop volgende eerste berging lijkt mij niet echt mogelijk. Normaliter bij een zware berging brengen wij vaak een vrachtwagen naar het los/overlaadadres en dan de vrachtwagen naar de garage.
Er zijn ook niet veel plaatsen waar je met zo'n lengte ff heen kan om de lading te dumpen. De lading moet ook bewaakt worden dan. Meestal is er bij zware berging wel een licht bergingsvoertuig bij die vaak het voertuig begeleid.


rfo00457

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #14 Gepost op: 19 november 2011, 12:45:53
25,50 meter is ook het maximale wat een combinatie mag zijn.
Hang je daar ook nog eens een berger voor dan kom je boven die max. lengte uit.

Nope, een voertuig of samenstel van voertuigen moet volgens de Regeling Voertuigen aan maximale lengteeisen voldoen.
En een voertuig mag een ander voertuig of samenstel van voertuigen voortbewegen.

Dat houdt in dat als
-het bergingsvoertuig op zich aan de lengteeisen voldoet
en als
-de LZV aan de lengteeisen voldoet

het bergingsvoertuig zonder problemen de LZV mag voortbewegen.
De LZV is dan niet een aanhanger van het bergingsvoertuig, of lading of zo, maar een door een ander voertuig voortbewogen samenstel.

De chauffeur van het bergingsvoertuig heeft dan ook alleen een rijbewijs C nodig.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2011, 09:27:58
Nope, een voertuig of samenstel van voertuigen moet volgens de Regeling Voertuigen aan maximale lengteeisen voldoen.
En een voertuig mag een ander voertuig of samenstel van voertuigen voortbewegen.

Dat houdt in dat als
-het bergingsvoertuig op zich aan de lengteeisen voldoet
en als
-de LZV aan de lengteeisen voldoet

het bergingsvoertuig zonder problemen de LZV mag voortbewegen.
De LZV is dan niet een aanhanger van het bergingsvoertuig, of lading of zo, maar een door een ander voertuig voortbewogen samenstel.

De chauffeur van het bergingsvoertuig heeft dan ook alleen een rijbewijs C nodig.

Kan je dit misschien iets concreter maken? Bijvoorbeeld door te verwijzen naar een wetsartikel o.i.d.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2011, 11:27:05
Het is heel simpel,want het getrokken voertuig is geen aanhanger. En daar heb je wel een E rijbewijs voor nodig.
Dus met je C rijbewijs mag je wel een ongeval met een caravan doen,mits je de caravan op de bak neemt en de auto in de lepel. Andersom mag het weer niet officieel zonder E.

Daar maken ook een heleboel mensen de fout mee bij het vervoer in de lepel. Het feit dat het slim is om extra verlichting te voeren is niet in twijfel,maar je mag wel een voertuig in de lepel vervoeren met C en enkel de alarmlampjes aan.(ik voel een discussie opkomen ;D)


bulletje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #17 Gepost op: 25 november 2011, 11:55:14
Jep Bergnet, Je zegt het goed je mag een voertuig afslepen maar geen combinatie van voertuigen boven de 3500KG.
Dacht de here dienders dit ook nog wel in de wet konden zien. Regels zijn in 2009 volgens aangepast. Bekend gemaakt op bergingsforum door onze klpd vriend Folmer.

Ze kan het niet leuker maken wel moeilijker!!  O0


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 25 november 2011, 19:57:13
Wel ff off topic, maar hoe zit dat met na transport?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


bulletje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #19 Gepost op: 26 november 2011, 02:22:55
Hit,

Lees nogmaals mij vorige reactie. Dit geld voor zowel eerste berging en door transport!

Het LZV examen lijkt mij trouwens wel overbodig. Volgens sommige van ons bergers krijgen we namelijke een uigebreide cursus berging.

Het rijden met een vrachtauto opsleep is denk nog wel het makkelijkste van ons werk. Zou liever hebben dat iedereen genoeg technische kennis in huis heeft om voertuig te laten remmen. Dit is namelijk wel fijn als je 50 ton opsleep neemt. Persoonlijk vind ik namelijk dat we veel te weinig papieren nodig hebben om dit werk te mogen doen.