Zware berging, LZV verplichten?

Auteur Topic: Zware berging, LZV verplichten?  (gelezen 9027 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #20 Gepost op: 26 november 2011, 11:49:39
Hit,

Lees nogmaals mij vorige reactie. Dit geld voor zowel eerste berging en door transport!

Het LZV examen lijkt mij trouwens wel overbodig. Volgens sommige van ons bergers krijgen we namelijke een uigebreide cursus berging.

Het rijden met een vrachtauto opsleep is denk nog wel het makkelijkste van ons werk. Zou liever hebben dat iedereen genoeg technische kennis in huis heeft om voertuig te laten remmen. Dit is namelijk wel fijn als je 50 ton opsleep neemt. Persoonlijk vind ik namelijk dat we veel te weinig papieren nodig hebben om dit werk te mogen doen.

Sorry dat ik het zeg maar mooi antwoord waar ik niet mee verder kom. Reden dat ik het vraag is dat je bij berging vrijstellingen hebt maar bij na transport niet.
Ik vraag mij ook af in welke wetsartikel dit zo is geregeld?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


bulletje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #21 Gepost op: 26 november 2011, 19:31:19
Hallo Hit,

Ik weet niet waar jij aan de wijsheid komt dat er bij berging andere regels gelden dan bij doortransport.
Zover ik weet zit daar namelijk geen verschil in. Dat de here en dames dienders ons gedogen is een ander verhaal.
Weet zo geen wetsartikelen sorry. Zal eens proberen ze te achterhalen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #22 Gepost op: 26 november 2011, 19:52:03
Hallo Hit,

Ik weet niet waar jij aan de wijsheid komt dat er bij berging andere regels gelden dan bij doortransport.
Zover ik weet zit daar namelijk geen verschil in. Dat de here en dames dienders ons gedogen is een ander verhaal.
Weet zo geen wetsartikelen sorry. Zal eens proberen ze te achterhalen.

De wijsheid zit in het volgende, EEG verordening  561/2006, als je dit artikel doorneemt kun je lezen dat bij eerste berging alle vrijstellingen gelden. Maar voor tweede berging ( dat is in feite van een loods van de berger naar welk adres dan ook) gelden dezelfde regels als voor het overige goederenvervoer. Dat betekend dus voor een samenstel van voertuigen waarbij het getrokken voertuig een TTM heeft van > 750kg is een E rijbewijs benodigd.

Ik rijd zelf met veel vrijstellingen en ben daarom benieuwd waar het staat dat ook een tweede berging gebruik gemaakt mag worden van deze vrijstellingen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #23 Gepost op: 26 november 2011, 20:13:57
De wijsheid zit in het volgende, EEG verordening  561/2006, als je dit artikel doorneemt kun je lezen dat bij eerste berging alle vrijstellingen gelden. Maar voor tweede berging ( dat is in feite van een loods van de berger naar welk adres dan ook) gelden dezelfde regels als voor het overige goederenvervoer. Dat betekend dus voor een samenstel van voertuigen waarbij het getrokken voertuig een TTM heeft van > 750kg is een E rijbewijs benodigd.

Maar mag dan ook de combinatie zo worden vervoerd?
Zijn er dan ook niet twee bergingsvoertuigen nodig?  (één voor de bakwagen en één voor de aanhanger?)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #24 Gepost op: 26 november 2011, 22:09:38
Maar mag dan ook de combinatie zo worden vervoerd?
Zijn er dan ook niet twee bergingsvoertuigen nodig?  (één voor de bakwagen en één voor de aanhanger?)

Wel kusje, als de regels van het goederenvervoer dan van toepassing zijn mag het idd niet. Dan kom je boven de normale voertuiglengte en TTM.
Maar daarom ben ik ook benieuwd waar het staat dat het wel zou mogen. Ik weet dat idd bij een eerste berging het onder IM valt en daarbij behorende vrijstellingen, maar na transport ben ik benieuwd naar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


bulletje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #25 Gepost op: 27 november 2011, 15:03:20
Hit,

Als je vanaf standplaats de auto bijvoorbeeld naar een dealer sleept heb je geen samenstel van voertuigen!
Hoe je het ook went of keert. Je blijft het voertuig slepen! Alleen als hij op een dieplader gaat kom je in de wet goederenvervoer terecht volgens mij. Maar misschien kun je deze vraag stellen bij de klpd. Krijg het wetsartikel niet gevonden.


rfo00457

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #26 Gepost op: 6 december 2011, 23:31:22
onze klpd vriend Folmer.

Ha ha, ik dus  :)

Nu had ik laatst al een heel eind getikt om het wat duidelijker te maken inclusief verwijzingen naar alle wetsartikelen en zo. Helaas liep de computer vast en heb ik de tijd nog niet gevonden om het opnieuw in te tikken. Ik zal een dezer dagen nog een poging wagen.