Doden en gewonden bij zwaar ongeval A31 Duitsland (nabij grens Enschede) 18-11-2011

Auteur Topic: Doden en gewonden bij zwaar ongeval A31 Duitsland (nabij grens Enschede) 18-11-2011  (gelezen 76189 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Drei Tote und mehrere Dutzend Schwerverletzte bei Massenkarambolage auf der A31
door wmtvtube op 18 nov 2011

Heek. Mindestens drei Tote und mehrere Dutzend Verletzte, darunter mehrere Kinder. Das ist die schreckliche Bilanz einer Massenkarambolage auf der A31 in Fahrtrichtung Emden zwischen den Anschlussstellen Heek und Gronau-Ochtrup. Im dichtem Nebel krachten nach ersten Erkenntnissen am Freitag gegen 19:15 Uhr mehr als 30 Autos ineinander. Rettungskräfte aus drei Kreisen sind im Einsatz. Sie mussten Verletzte zum Teil mit schweren Geräten bergen. Zurzeit wird mit Spürhunden im Dunkeln nach weiteren Verletzten gesucht. Rettungshubschrauber kreisten wegen des dichten Nebels erst verspätet über der Unfallstelle und kamen nicht mehr zum Einsatz.
Samen sterk in de hulpverlening!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Zo hé, zover je kan kijken blauwe lichten. Is net als in Nederland na te gaan welke en hoeveel eenheden zijn ingezet?


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Citaat
... Is net als in Nederland na te gaan welke en hoeveel eenheden zijn ingezet?...

zolang de alarmering analoog is en niet via TETRA kun je met een scanner en de passende software software2 is het wel mogelijk... moet je natuurlijk wel binnen de radius zitten :D sites die vergelijkbaar met P2000 zijn ken ik hier in Duitsland niet...


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
De KLPD had hulp aangeboden maar de Duitsers hebben hiervan geen gebruik gemaakt.
Jammer, want juist bij een dergelijk ongeval dicht bij de grens is het misschien beter om wel de hulp te aanvaarden.
Veelal zijn er, juist omdat het dicht bij de grens is, nederlanders bij betrokken.
In een situatie als deze is het altijd handiger om in de eigen taal geholpen te kunnen worden.

Dat er iets aan de communicatie schort is wel duidelijk, de duitse politie wist niet te vertellen hoeveel slachtoffers er naar nederland gebracht zijn.
Hoezo grensoverschrijdende samenwerking?
Er valt nog een hoop te leren denk ik.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
heel veel hulpverleners die in het grensgebied werken zijn "meertalig".. misschien de vrijwillige brandweer niet maar de "prof´s" wel...  de getallen van slachtoffers en wie waar naar toegebracht werd, is niet taak van de politie maar van de "OrgL" ( Organisatorischer Leiter Rettungsdienst) samen met de "LNA" (leitender Notarzt)  die bij een incident  waar meer als 3 personen (  zo geregeld binnen de Landkreis Celle) betrokken zijn worden opgeroepen.
de meldkamer krijgt dan van de OrgL alle gegevens... en die geven ze dan zodra er tijd voor  en er behoefte aan is , aan de politie verder...

groetjes
Marinus

OrgL van de Landkreis Celle


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
@Skippy,

Dat viel mij ook al op. Een aantal jaren terug een ongeval op nog geen 2 km over de grens bij Weert met meerdere gewonden. Nederlandse ambu's zouden zeer waarschijnlijk eerder t.p. kunnen zijn geweest. Geen gebruik van gemaakt. Nu weet ik niet hoe gemakkelijk het v.v. werkt? Is er in Nederland een protocol voor internationale bijstand?

@Madmedic
Interessant :) Men kent in Duitsland dus geen GRIP-procedure zoals in Nederland waarbij ook woordvoering geregeld is?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
heel veel hulpverleners die in het grensgebied werken zijn "meertalig".. misschien de vrijwillige brandweer niet maar de "prof´s" wel...  de getallen van slachtoffers en wie waar naar toegebracht werd, is niet taak van de politie maar van de "OrgL" ( Organisatorischer Leiter Rettungsdienst) samen met de "LNA" (leitender Notarzt)  die bij een incident  waar meer als 3 personen (  zo geregeld binnen de Landkreis Celle) betrokken zijn worden opgeroepen.
de meldkamer krijgt dan van de OrgL alle gegevens... en die geven ze dan zodra er tijd voor  en er behoefte aan is , aan de politie verder...

groetjes
Marinus

OrgL van de Landkreis Celle

Ok, dus dat betekent eigenlijk dat de pers uit nederland bij de verkeerde instantie om informtie vraagt?
Wij zijn hier natuurlijk gewend om alle informatie van de politie te krijgen, misschien ligt daar wel het verschil.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Ik zie dat auto's genummerd worden.
Kan iemand daar meer over vertellen en ik welke fase van het ongeval dat gebeurd?


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Citaat
... Men kent in Duitsland dus geen GRIP-procedure zoals in Nederland waarbij ook woordvoering geregeld is?

ik kan alleen voor "mijn" landkreis spreken.. wij regelen het zo: zodra wij ( de OrgL´s) genoeg info´s hebben en de verzorging ter plaatse afgesloten is.. dat we meteen via de meldkamer alle info´s per mail aan de politie doorgeven... aanvragen van de pers lopen bij de Persvoorlichter van de Landkreis ( hoofdverantwoordelijk voor alles wat hier in de Landkreis Celle op Rettungsdienst- en Feuerwehrgebied gebeurd) op...  

groetjes
Marinus