Brandweer Amsterdam,dinsdag 02-03-2004 om 22.00 uur ,SBS 6.

Auteur Topic: Brandweer Amsterdam,dinsdag 02-03-2004 om 22.00 uur ,SBS 6.  (gelezen 18893 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Michel

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 14 maart 2004, 11:59:29
(...)
Volgens mij liepen er meerdere met rode schouders.
En ze kwamen beiden achteruit de auto, dus niet op de voorstoel.

Daarnaast viel het mij op dat een persoon zonder deze schouderbedekking het woord deed terwijl de ander (met rode schouders) stond toe te kijken.

Als de rood geschouderde mannen bevelvoerders zijn dan lieten ze behoorlijk over zich heen lopen.

Maar misschien zijn de tekens van de brandweer Amsterdam anders dan de rest van Nederland.
(...)

Er liepen inderdaad meerdere brandweerlieden met rode schouderbedekking, maar er waren dan ook meerdere eenheden ter plaatse, immers de TAS en de AL. Waarom de bevelvoerder achterin zat (alleen bij de reanimatie) weet ik ook niet.
Dat de bevelvoerder niet het woord voerde viel ons thuis ook op. Echter de brandwacht die de gevaarlijke situatie had geconstateerd kan dat natuurlijk net zo goed zelf vertellen. Brandwachten zijn geen contactgestoorden  ;)
Je geeft daarmee de zaak als bevelvoerder wel even uit handen. Je kunt je wel afvragen of dat over je heen laten lopen is. Je bent daar als een team in een niet spoedeisende situatie. Je kunt je ondergeschikten dan wat meer de ruimte geven natuurlijk.
Ik denk niet dat de tekens voor de aanduiding van de bevelvoerder verschillen met de rest van Nederland.

Groeten van Michel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 14 maart 2004, 13:15:54
Er liepen inderdaad meerdere brandweerlieden met rode schouderbedekking, maar er waren dan ook meerdere eenheden ter plaatse, immers de TAS en de AL. Waarom de bevelvoerder achterin zat (alleen bij de reanimatie) weet ik ook niet.
Dat de bevelvoerder niet het woord voerde viel ons thuis ook op. Echter de brandwacht die de gevaarlijke situatie had geconstateerd kan dat natuurlijk net zo goed zelf vertellen. Brandwachten zijn geen contactgestoorden  ;)
Je geeft daarmee de zaak als bevelvoerder wel even uit handen. Je kunt je wel afvragen of dat over je heen laten lopen is. Je bent daar als een team in een niet spoedeisende situatie. Je kunt je ondergeschikten dan wat meer de ruimte geven natuurlijk.
Ik denk niet dat de tekens voor de aanduiding van de bevelvoerder verschillen met de rest van Nederland.

Groeten van Michel
nou de aanduiding wie de bevelvoerder is,daar zit een wereld van een verschil in.Want bij ons heeft de diensdoende bevelvoerder een rood hesje aan met een grote B,en het roepnummer van het voertuig.

Ik krijg het idee dat de brandwacht die het woord voerde misschien wel in opleiding is voor bevelvoerder,dus ja wat is er dan mis in wat communicatieve vaardigheden ;)


Michel

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 14 maart 2004, 14:20:48
Ik bedoel dat eigenlijk alle korpsen de bevelvoerders aanduiden met iets roods. Een rode band op de helm of een rode hes, rode schouderbeddeking et cetera.

Groeten van Michel


firemanr

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 15 maart 2004, 10:19:28
nou de aanduiding wie de bevelvoerder is,daar zit een wereld van een verschil in.Want bij ons heeft de diensdoende bevelvoerder een rood hesje aan met een grote B,en het roepnummer van het voertuig.

Ik krijg het idee dat de brandwacht die het woord voerde misschien wel in opleiding is voor bevelvoerder,dus ja wat is er dan mis in wat communicatieve vaardigheden ;)
Ik heb er, zoals jullie waarschijnlijk, nu 2 afleveringen gezien en die blonde brandwacht voert altijd het hoogste woord.
Mis in communicatieve vaardigheden is er niets, maar volgens mij spoort er iets niet aan de hiarchieve weg....de bevelvoerder laat zich nogal makkelijk aan de kant zetten wat dat betreft. :-\


Melder

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 15 maart 2004, 11:11:01
Mis in communicatieve vaardigheden is er niets, maar volgens mij spoort er iets niet aan de hiarchieve weg....de bevelvoerder laat zich nogal makkelijk aan de kant zetten wat dat betreft. :-\

Ik weet niet in wat voor korps jullie dienst doen. Maar moeten jullie ook meneer zeggen tegen de brandmeester. En poetsen jullie ook zijn schoenen en hoeft hij niet mee te helpen met schoonmaken.
Jullie denken echt dat een brandmeester/bevelvoerder heilig is he. Staan jullie ook beneden in de garage met glimmende knopen de wacht over te dragen omdat de brandmeester dat wil.

Ik heb echt het idee dat de brandwachten van jullie niks mogen zeggen. Dat we maar monddood gemaakt moeten worden. Zien we wat dan moeten we gelijk naar de brandmeester rennen. " brandmeester brandmeester.... ik heb dit en dit gezien...  
Ik ben zelf mondig genoeg om te praten hoor. Heb ik echt geen brandmeester voor nodig.  Er lopen hier brandwachten rond die decennia langer ervaring hebben dan brandmeesters. Verwacht je nu dat die eerst naar de bevelvoerder lopen. " brandmeester brandmeester.... ik heb dit en dit gezien...... "  Ik ben toch geen klein kind.

Waarschijnlijk is er in jouw korps iets goed mis als niemand iets durft of mag zeggen. Waarschijnlijk zit er in de hierarchie van de leiding iets niet goed. De machtswellustige bevelvoering laten jullie niks zeggen. Ze beschouwen jullie dus als nietsnutten die alleen kunnen werken maar niet zelf kunnen praten.

Waarschijnlijk ben je een vrijwilliger, ( niets op tegen laten we daar geen discussie van maken ) en heb je er TOTAAL geen idee van hoe het in de 24 uur aan toe gaan. We werken met een ploeg SAMEN.  Eentje heeft de eindverantwoording. En voor de rest doen we alles gezamelijk. Eten, drinken, praten, slapen en ook werken. Als een team. En de brandmeester hoort daarbij en staat daar niet boven. Dus ook niet als we een uitruk hebben.

Misschien eens een idee om de brandmeester van jullie korps naart deze serie te laten kijken. Om te laten zien dat het duitse model waar we nog heel de dag salueren eigenlijk al jaren achterhaald is.


firemanr

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 15 maart 2004, 12:56:45
Beste melder,

Zoals bij de meeste vaste bezoekers bekend is, ben ik lid van Brandweer Terneuzen, een grotendeels vrijwilligerskorps wat bestaat uit, in totaal meer dan 225 personen.

Ook hier geldden de "Duitse wetten" niet meer....maar wij zijn wel gewend aan een aantal protocollen en interne regels, die stellen dat : als er gesproken wordt met de bewoners e.d. dat dit over het algemeen gedaan wordt door de bevelvoerder en anders door de OVD die ook wel ter plaatse is.
Uiteraard maken wij met die bewoners ook wel een praatje, daar gaat het verder niet om.....

Maar om vergissingen uit te sluiten en evt. nare gevolgen de kop in te drukken, zijn de bevelvoerders en de OVD's de personen die de contacten aanhouden met mensen die niets met de brandweer te maken hebben.

Niets meer en niet minder. Hoe het er verder aan toe gaat bij een Prof. brandweer hebben we hier weinig of geen ervaring mee, maar hoe daar op tv de feiten naar voren worden gebracht stelt een scheve voorstelling, hoe het er bij veel korpsen in Nederland NIET aan toegaat!

Verder denk ik dat iedereen hier op dit forum gerechtigd is om zijn eigen mening te geven, mits goed onderbouwd! En dat er hier en daar wel eens een nare toon wordt gezet, is mede omdat niet alles voor iedereen duidelijk is hoe er gewerkt wordt bij andere instellingen en dientengevolge wel eens "geprikt" wordt om reacties te krijgen uit de rest van Nederland.

Ik ben de laatste die dingen beweerd over korps Amsterdam, dit zouden grote vooroordelen zijn, aangezien ik de hele werkwijze van dit korps niet ken, maar als ze de docuserie op deze manier voortzetten is voor MIJ de serie voorbij!

Die keus hebben we gelukkig zelf, d.m.v. de aan/uitknop.
 ;)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #76 Gepost op: 16 maart 2004, 09:02:20
Beste Melder,

Ik ben lid van het zoetermeerse korps, (40 beroeps, 80 vrijwilligers.)
Wees gerust hier gelden absoluut geen duitse wetten zoals jij dat zo mooi omschrijft.

Het gaat hier ook niet om het niet durfen iets te zeggen, maar het gaat erom dat er inderdaad één persoon steeds aan het woord is.

Waarschijnlijk is er in jouw korps iets goed mis als niemand iets durft of mag zeggen. Waarschijnlijk zit er in de hierarchie van de leiding iets niet goed. De machtswellustige bevelvoering laten jullie niks zeggen. Ze beschouwen jullie dus als nietsnutten die alleen kunnen werken maar niet zelf kunnen praten.
Als ik dat zo lees zit er bij jou behoorlijk wat fustratie. Zou je eens over moeten praten, misschien wel met een bevelvoerder  ;)

Waarschijnlijk ben je een vrijwilliger, ( niets op tegen laten we daar geen discussie van maken ) en heb je er TOTAAL geen idee van hoe het in de 24 uur aan toe gaan. We werken met een ploeg SAMEN.  Eentje heeft de eindverantwoording. En voor de rest doen we alles gezamelijk. Eten, drinken, praten, slapen en ook werken. Als een team. En de brandmeester hoort daarbij en staat daar niet boven. Dus ook niet als we een uitruk hebben.

Hier sla je de plank helemaal goed mis. Waarom zou een vrijwilliger totaal geen idee hebben hoe dat zit?!
Misschien omdat de organisatie bij jou in het korps zo is geregeld, maar bij ons zeker niet. Je neemt hier dingen aan, die je niet zomaar aan kan nemen.
En misschien, heel misschien, doet een vrijwilliger voor zijn brood ook iets in een team.
Er is nog een hele wereld, met echte mensen hoor buiten de brandweer.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 16 maart 2004, 17:16:01
Ik weet niet in wat voor korps jullie dienst doen. Maar moeten jullie ook meneer zeggen tegen de brandmeester. En poetsen jullie ook zijn schoenen en hoeft hij niet mee te helpen met schoonmaken.
Jullie denken echt dat een brandmeester/bevelvoerder heilig is he. Staan jullie ook beneden in de garage met glimmende knopen de wacht over te dragen omdat de brandmeester dat wil.

Ik heb echt het idee dat de brandwachten van jullie niks mogen zeggen. Dat we maar monddood gemaakt moeten worden. Zien we wat dan moeten we gelijk naar de brandmeester rennen. " brandmeester brandmeester.... ik heb dit en dit gezien...  
Ik ben zelf mondig genoeg om te praten hoor. Heb ik echt geen brandmeester voor nodig.  Er lopen hier brandwachten rond die decennia langer ervaring hebben dan brandmeesters. Verwacht je nu dat die eerst naar de bevelvoerder lopen. " brandmeester brandmeester.... ik heb dit en dit gezien...... "  Ik ben toch geen klein kind.

Waarschijnlijk is er in jouw korps iets goed mis als niemand iets durft of mag zeggen. Waarschijnlijk zit er in de hierarchie van de leiding iets niet goed. De machtswellustige bevelvoering laten jullie niks zeggen. Ze beschouwen jullie dus als nietsnutten die alleen kunnen werken maar niet zelf kunnen praten.

Waarschijnlijk ben je een vrijwilliger, ( niets op tegen laten we daar geen discussie van maken ) en heb je er TOTAAL geen idee van hoe het in de 24 uur aan toe gaan. We werken met een ploeg SAMEN.  Eentje heeft de eindverantwoording. En voor de rest doen we alles gezamelijk. Eten, drinken, praten, slapen en ook werken. Als een team. En de brandmeester hoort daarbij en staat daar niet boven. Dus ook niet als we een uitruk hebben.

Misschien eens een idee om de brandmeester van jullie korps naart deze serie te laten kijken. Om te laten zien dat het duitse model waar we nog heel de dag salueren eigenlijk al jaren achterhaald is.
het spijt me Melder,maar ook bij ons kunnen we alles tegen een onderbrandmeester of brandmeester zeggen.Alleen tijdens een uitruk is er maar 1 de baas en dat is de bevelvoerder.,niks meer niks minder.Als ik jouw verhaal zo lees zou je bij je eigen eens na moeten gaan hoe het met de hierarchie in jullie korps is waarschijnlijk beroerd als ik je reactie zo lees,kom niet aan met het verhaal over de 24 uursdienst want die draai ik zelf ook bij een ander korps


Nick

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 16 maart 2004, 20:56:04
vandaag geen brandweer amsterdam ivm voetbal


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 16 maart 2004, 20:57:56
Oke bedankt voor de info.  :P