Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 262807 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #10 Gepost op: 22 november 2011, 07:41:42
Mooi begin micha!  O0

Ook al is het verschil tussen jouw Paintproduct en de huidige striping misschien voor de leek nauwelijks merkbaar, de door de verkeersborden aangeleerde conditionering zal de half slapende bestuurder nu in ieder geval niet meer richting het midden van de ambulance sturen maar eerder aan de voorkant ervoorbij (wat eigenlijk de bedoeling zou horen te zijn), bijvoorbeeld als de ambu in fendoff staat.

Daarop doorbordurend (als je even tijd hebt  ;) ?):
  • rode strepen vervangen door reflecterend fluo-rood (op het ogenblik zijn ze bij ambu en brandweer niet fluorescerend)
  • voorbumper in fluorood (zie tot voor kort VZA)
  • brede dakband in fluorood, breed genoeg om van voren en achteren goed te zien te zijn (zeg minimaal 40 cm), een gedeelte daarvan reflecterend (boven- en onderrand van 5 cm?)
  • contourmarkering in reflecterend geel
  • gele strepen in striping reflecterend geel
  • brede zijvlakken achter de striping op zijkanten reflecterend fluogeel
  • voor de rest als vandaag, dus basiskleur geel en gebruik van reflecterende blauwe strepen

Bij de brandweer iets soortgelijks of basis van rood, waarbij de rode strepen in de striping ook fluo-rood worden.
  • Fluo-rode dakband is hier niet nodig, denk ik
  • Een voorstel van Maarten in het andere topic was om de witte strepen door fluo-geel te vervangen - goed idee, en dan liefst reflecterend

Politie ook soortgelijk...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 22 november 2011, 10:54:23
Vraag de gemiddelde automobilist hoe de rood/witte wegwerkpaaltjes moeten staan en ik gok dat 99% zegt dat het niet uitmaakt.
De redenen dat de striping op de voertuigen op deze wijze is aangebracht is onder andere dat wanneer een voertuig in fend-off staat het een pijlwerking in de goede richting is (en dus niet naar het midden maar ''langs'' de voorzijde). Vandaar ook de punt vorm in de onderste streep én het feit dat de linkerzijde de altijd reflecterende onderste streep heeft (blauw bij politie).

Er is best over nagedacht, in 1990. Helaas zijn ze gewoon niet met de tijd mee gegaan. Het reflecterende materiaal wat er hedendage gebruikt wordt is dermate verouderd qua reflectie. De huidige vrachtwagens hebben lengte (en hoogte) markering die vele klassen beter is qua reflectiewaarde. Redelijk vergelijkbaar met de strepen op de VZA ambulance's (qua reflectiewaarde)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #12 Gepost op: 22 november 2011, 11:13:42
[1] Vraag de gemiddelde automobilist hoe de rood/witte wegwerkpaaltjes moeten staan en ik gok dat 99% zegt dat het niet uitmaakt. [...] pijlwerking in de goede richting
[...]
[2] 1990. Helaas zijn ze gewoon niet met de tijd mee gegaan. Het reflecterende materiaal wat er hedendage gebruikt wordt is dermate verouderd qua reflectie. De huidige vrachtwagens hebben lengte (en hoogte) markering die vele klassen beter is qua reflectiewaarde. Redelijk vergelijkbaar met de strepen op de VZA ambulance's (qua reflectiewaarde)

Over 1 zou je in de praktijk wel eens gelijk kunnen hebben, ook omdat de paaltjes vaak in de "verkeerde richting" worden gebruikt. Niettemin zijn de regels richting verkeersdeelnemer vrij duidelijk: "blijf aan de lage kant van de diagonaal lopende strepen". En ik blijf erbij: de huidige striping geeft een tegengestelde, dus [vingertje] per definitie verkeerde [/vingertje] indicatie. In de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen omdat je de rest van de auto normaal gesproken ook ziet, maar een vanuit het onbewuste werkende (slaap-)rijder in de mist is daar misschien niet vatbaar voor.

2: volkomen eens - bovendien is dat reflectiespul vele malen goedkoper geworden dan de eerste generatie, én zijn er de nieuwere varianten die behalve reflecteren ook nog eens fluoresceren (zijn nog wel duur, maar die prijs zakt ook nog wel). Fluo-folie (rood en citroengeel) is ook beter geworden, bleekt niet meer zo snel uit.

Dat is m.i. het nadeel van een landelijke standaard: als je er eenmaal aan vast zit is hij moeilijk te updaten. Aan de andere kant - hoe lang wil je met een verouderde standaard blijven zitten? Wel leuk zo'n werkgroep, maar veel ruimte voor updates hebben ze niet gelaten.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2011, 11:53:50
Misschien wel ff handig als je een foto plaatst die geshopt is dat het er even bij staat.
Ik twijfel nu al over de foto's die caprice geplaatst heeft. Is daar aan geshopt?  :)
Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben maar hier zijn tekeningen te downloaden:
http://ambulancestriping.profmedia.eu/2_home.htm
We mogen op dit forum geen tekeningen meer gebruiken van ambu striping.nl
Ik deed dit voorheen nog wel eens om aan te tonen dat visser een fout maakte met de T5 striping, en hier waren de mensen van ambu striping niet blij mee, dit hebben ze kenbaar gemaakt bij de beheerder van dit forum, en daarna kreeg ik een PM van een moderator met het verzoek deze tekeningen niet meer te gebruiken. :-X
Dus mijn tip: knip gewoon een stukje striping uit een bestaande foto zoals ik heb gedaan. ;)


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2011, 12:20:25
Als je nu eens aan de onderkant die fluorerende oranje kleur neemt met de hoogte van bumper tot bumper en de hele opbouw aan de bovenkant ook. En dan verder het middengedeelte zoals het zou moeten worden v.w.b. de BZK-striping.
achjah toevallig heb ik echt niets beters te doen 098uo
Ik had eerst zo mijn bedenkingen met de uitspraken over de striping, maar het word me zo wel veel duidelijker. Gister had ik mezelf nog bedankt dat fluo oranje eerder zou vervagen dan fluo rood en die gedachten word in een eerder bericht dus ontkracht. Ik vraag me alleen af hoe het eruit ziet op een ambu, want deze is al fluogeel ( ambulance geel, fluoriserend geel, ral:1016) ik vraag me dan af of dit niet een beetje teveel van het goede word, en of die 2 fluo kleuren elkaar tegenwerken.
nou t volgende paint pronkstukje e050
(nogmaals tis gewoon simpel gedaan met een flut programma)
foto: hospimobile/art special cars

Als ik de ambu zo zie krijg vind ik de striping erg op een zweedse T5 ambu lijken. Het oranje komt trouwens echt van een oude VZA chevy, maar door verschil in licht inval en reflectie ziet er dat ook bij iedere foto anders uit.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 22 november 2011, 12:58:44
@Micha

Dit is precies wat ik bedoelde, alleen de onder- en bovenkant natuurlijk wel helemaal rondom.
De bovenkant (het dak) moet in mijn bedoeling helemaal oranje, maar ik begrijp dat het met dat programma van jou niet zo best wil lukken.  ;)
De hoogte van de onderkant is precies goed.

Misschien dat er forummers zijn die betere programma's hebben? Wellicht kunnen die dan eens wat linkjes plaatsen van die programma's.


Jammer trouwens dat de tekeningen van ambulancestriping niet gebruikt mogen worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #16 Gepost op: 22 november 2011, 13:12:34
Zelf maak ik gebruik van Irfanview, gratis te downloaden op de volgende link http://www.irfanview.com/
Daar is ook het plugins/addons pakket te vinden.
Even oefenen, is niet zo'n moeilijk programma. Foto's omzetten naar PNG helpt om de kwaliteit goed te houden bij veel saven (weet ik sinds kort na tip van ander forumlid). Het omzetten zit onder het commando Batch conversion-rename. Bewerken zoals met paint kan ook, zit onder F12.
Succes ermee.  998765


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2011, 15:15:49
Ja... bijna.

micha's voorstel met skippy's voorstel en het mijne gecombineerd (en Visser even verbeterd):



PS dit is dus een bewerkte foto!  ;D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2011, 15:16:28
Kreeg de striping niet andersom.. dus maar wat anders geprobeerd.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2011, 15:25:32
Da's ook een mooie!

Nu nog even battenburg en SOVAM (omgekeerd) combineren en dan wordt de automobilist helemaal blind  ;D

Overigens wordt groen in vele buitenlanden (Engeland, Zweden , Noorwegen, Denemarken op z'n minst) al als ambulancekleur gebruikt, en de pakjes van onze bemanningen zijn ook groen. Als we eventueel een (omgekeerde) SOVAM gebruiken, kunnen we dan blauw door (allicht reflecterend) groen vervangen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")