Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 262805 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 22 november 2011, 15:35:55
De striping andersom gaat het zowiezo niet worden, daarnaast vraag ik me af wat we moet die BZK striping moeten ... Van mij mogen we gewoon overstappen naar Battenburg en/of een variant daarop.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #21 Gepost op: 22 november 2011, 15:39:25
De striping andersom gaat het zowiezo niet worden[...]

Nou, geef de mens een beetje hoop  :'( 0098

Ik spin intussen nog even wat spinsels (was al begonnen na mijn vorige post en wilde jullie dit niet onthouden, al moet ik toegeven dat het even wennen is:

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #22 Gepost op: 22 november 2011, 15:56:16
Nou, geef de mens een beetje hoop  :'( 0098
Ik spin intussen nog even wat spinsels (was al begonnen na mijn vorige post en wilde jullie dit niet onthouden, al moet ik toegeven dat het even wennen is:
kijk, zo bewerk je wel een foto e050 0098, Ik heb wel eens wat meer gehoord over de batemburg striping, en ik denk dat de huidige striping ook niet aangepast moet worden met betere kwaliteit folie, maar dat er gewoon overgestapt moet worden naar een nieuw idee, wat dat ook mag zijn.... ;)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #23 Gepost op: 22 november 2011, 16:19:14
Nou, geef de mens een beetje hoop  :'( 0098

Ik spin intussen nog even wat spinsels (was al begonnen na mijn vorige post en wilde jullie dit niet onthouden, al moet ik toegeven dat het even wennen is:


Vind ik toch de battenburg variant mooier...

Wat als er rode teksten opstaan bij de battenburg? en fluo gele rechthoekjes wat nu dus de rondjes zijn


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #24 Gepost op: 22 november 2011, 16:38:16
Vraag de gemiddelde automobilist hoe de rood/witte wegwerkpaaltjes moeten staan en ik gok dat 99% zegt dat het niet uitmaakt.
De gemiddelde automobilist heeft geen flauw benul hoe de rood/witte geleidebakens zouden moeten staan. Maar zet er om de 3 a 4 bakens eens één andersom, en vraag alle automobilisten na de werkzaamheden eens wat ze van de afzetting vonden. 9 van de 10 zal antwoorden dat het een chaotische afzetting was. Het rood/witte patroon en de geleidende werking wordt niet bewust ervaren (behalve door diegenen die er op letten), maar speelt zich af in het onderbewuste. Weggebruikers hebben onbewust de neiging om een rood/wit geleidebaken aan de "lage" kant te passeren, kennelijk omdat dit de minste belasting op de hersenen geeft. Een chaotische afzetting of passeren aan de verkeerde kant maakt mensen ongemakkelijk, en daardoor wordt de belasting op de hersenen groter. Met als gevolg dat de kans op onveilige situaties ook wordt vergroot.

De redenen dat de striping op de voertuigen op deze wijze is aangebracht is onder andere dat wanneer een voertuig in fend-off staat het een pijlwerking in de goede richting is (en dus niet naar het midden maar ''langs'' de voorzijde). Vandaar ook de punt vorm in de onderste streep én het feit dat de linkerzijde de altijd reflecterende onderste streep heeft (blauw bij politie).
Nee, dat is dus helaas niet waar. In fend-off is de lage kant van de strepen juist aan de kant waar je niet zou moeten passeren. De pijlwerking is er in het geheel niet door het ontbreken van de bovenkant van de pijl (die dus in het luchtledige boven de motorkap te vinden zou moeten zijn). Mensen kunnen de bovenkant van de pijl er niet bij verzinnen, om dezelfde reden als hierboven genoemd: het wordt een te grote belasting van de hersenen. De voertuigen van Rijkswaterstaat zijn niet voor niets voorzien van naar voren aflopende striping (even los van de kwaliteit reflectie). Alleen de Wegenwacht heeft echt duidelijke pijlvormen op de zijkant van het (nieuwe) voertuig.

Over de achterkant zullen we het maar niet hebben, daar heeft Caprice al het nodige over duidelijk gemaakt.

Er is best over nagedacht, in 1990. Helaas zijn ze gewoon niet met de tijd mee gegaan. Het reflecterende materiaal wat er hedendage gebruikt wordt is dermate verouderd qua reflectie. De huidige vrachtwagens hebben lengte (en hoogte) markering die vele klassen beter is qua reflectiewaarde. Redelijk vergelijkbaar met de strepen op de VZA ambulance's (qua reflectiewaarde)
De contourmarkering voor vrachtwagens is ECE104 klasse C (vergelijkbaar met verkeersborden klasse III), waar de reflectie op hulpverleningsvoertuigen normaal gesproken ECE104 klasse E is. Dat verschil is enorm. Ook Rijkswaterstaat en Wegenwacht zijn over naar klasse C/III als reflectieklasse. Bovendien is de oppervlakte aan reflecterend materiaal veel groter.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #25 Gepost op: 22 november 2011, 16:52:33
 De voertuigen van Rijkswaterstaat zijn niet voor niets voorzien van naar voren aflopende striping (even los van de kwaliteit reflectie). Alleen de Wegenwacht heeft echt duidelijke pijlvormen op de zijkant van het (nieuwe) voertuig.

 

En de nwe voertuigen van de transportbegeleiders. Die hebben ook in retroreflecterend rood/witte pijlen op de zijkant van het voertuig staan..


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #26 Gepost op: 22 november 2011, 17:03:42
Ja... bijna.

micha's voorstel met skippy's voorstel en het mijne gecombineerd (en Visser even verbeterd):



PS dit is dus een bewerkte foto!  ;D

Ik vind hem heel mooi, als je de dorpel nu ook nog ff meeneemt en de bovenkant van het dak ook. Dan is het helemaal zoals ik bedoelde.
Zouden de rood/blauwe strepen (BZK) ook in een andere vorm gegoten kunnen worden zodat je een pijl vormt.
Dus b.v. zoiets >>>>> waarbij je een combinatie van rood voor de bovenkant van iedere pijl gebruikt en blauw (of groen) voor de onderkant?


De optie met de Battenburg-striping vind ik niets doordat het net een vlag lijkt die je gebruikt in de autosport.
Ik denk dat de Battenburgband ook irritaties opwerpt voor het gezichtsbeeld. Aan de andere kant moet je juist die irritatie juist oproepen misschien dan vallen ze ook beter op.

Ik heb trouwens ook nog een keer een filmpje gezien op youtube met een fluoriserende werking wat net verlichting leek, ik weet alleen niet of die hier nog te vinden is. Het leek net alsof het bewoog.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #27 Gepost op: 22 november 2011, 17:13:55
Kreeg de striping niet andersom.. dus maar wat anders geprobeerd.


Ik moet wel zeggen dat die oranje vlakken heel erg goed opvallen. (die Battenburg hoeft van mij niet, ben er geen fan van)

Onnodig te zeggen dat ook de politie en brandweer hier aangepakt mogen worden v.w.b. striping.  ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 22 november 2011, 17:16:28
En toen de VZA met oranje neus en andere (betere) striping reed vonden veel mensen het maar belachelijk  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #29 Gepost op: 22 november 2011, 17:20:11
En toen de VZA met oranje neus en andere (betere) striping reed vonden veel mensen het maar belachelijk  ::)

Tijden veranderen, Jerommeke.  ;D ;)
Dit wordt een combi van de gele ambu's met een snufje Amsterdams.  ;D ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.