Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 262774 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #260 Gepost op: 28 november 2011, 08:30:23
@dielangemotormuis: over dat zware motor rijden,  "moet"  >:( of "mag"  098uo ?  ;)

Allebei. Zware motor is het eerste vervoersmiddel wat ter beschikking staat. 098uo 098uo

en weer 3 wkn rijopl. van de baas.  ;D ;D  Ik word nog eens echt goed met al die opleidingen. 998765


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #261 Gepost op: 28 november 2011, 08:59:00
Gefeliciteerd! 098uo

Als "zware" motor nou eens "zeer zware" motor kon worden... (jammer dat mijn K1600GT slechts in geheugenbits bestaat)...  998765
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #262 Gepost op: 28 november 2011, 09:02:46
Doe maar hoor, suggesties worden graag gezien. Fluo-geel voor ambu's heb ik over gedacht - kān wel, maar is vermoedelijk behoorlijk duur als basiskleur.
@skippy:  e050  8)

Het gaat mij er niet om dat het fluo is, maar het huidige geel is meestal heel flets. Vandaar dat ik voorstel om dat geel van de brandweerwagen te gebruiken, zonder fluo. Kanariegeel valt altijd beter op en komt niet veel voor op auto;s.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #263 Gepost op: 30 november 2011, 00:28:36
Ik zou zelf toch gaan voor de whelen 2010 liberty duo color lichtbalk O0
Dan heb je de gewone lage whelen lichtbalk. Maar helemaal rondom zowel Blauw als Amber 098uo
Mocht je dan kiezen voor een tekstbord, mis je 3 leds en kun je geen traffic advisor gebruiken. Maar aan de richting van het voertuig snappen mensen toch eerder welke kant ze op moeten gaan...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #264 Gepost op: 30 november 2011, 00:30:47
Ook hier het verzoek het te houden bij striping, strepen, kleurtjes en reflectie ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #265 Gepost op: 30 november 2011, 00:37:12
Caprice heeft in een ander topic een tekening gemaakt van de Sanquin auto. Wat mij betreft zou deze ook in dit topic thuis kunnen horen.
Waar kan ik deze vinden?


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #266 Gepost op: 30 november 2011, 07:31:58
Het gaat mij er niet om dat het fluo is, maar het huidige geel is meestal heel flets. Vandaar dat ik voorstel om dat geel van de brandweerwagen te gebruiken, zonder fluo. Kanariegeel valt altijd beter op en komt niet veel voor op auto;s.
OK, dat kan natuurlijk. Ik meen echter dat de ambulancekleur (zwavelgeel?) juist gekozen was omdat die in het verkeer opvalt - misschien door het redelijke aandeel groen, misschien door een lichte vorm van fluorescentie, misschien omdat het zo lelijk is dat niemand bij zijn gezonde verstand zijn auto in die kleur wil hebben  >:D? WWEMV?
Kanariegeel is op zich een goede kleur maar wordt veel commercieel gebruikt (DHL enz.) en zou voor verwarring kunnen zorgen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #267 Gepost op: 30 november 2011, 08:50:08
Het huidige geel moet blijven. Anders moek me kamer opnieuw schilderen:-(


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #268 Gepost op: 30 november 2011, 13:52:32
zo dit topic gaat echt hard, dus ik ga maar even op een paar dingen tegelijk antwoord geven ;)

Ik kan met de opmerking van Joost me er wel iets van voorstellen.
Echter, wat is het belang om b.v. de reddingsdiensten uit te gaan voeren met fluorkleuren?
Deze zijn toch meest overdag aan het werk en dan ook meestal in de gebieden waar weinig auto's komen (kust, watergebieden). Of vergis ik me nu enorm?  :)

Als ik helemaal mis zit dan weet ik nog wel een oplossing, de reddingsdienten uit gaan voeren in de kleur van het water.
Lichtblauw en een voorbeeld van die kleur zou kunnen zijn wat Nachtbroeder heeft laten zien.

Primair is het hier de taak denk ik om te zorgen dat de 3 bekendste hulpdiensten, brandweer, politie en ambulance een betere zichtbaarheid te geven. Eventueel zou er over nagedacht kunnen worden om ook andere diensten, denk dan ook b.v. eens aan de auto van de E.O.D., aan te gaan pakken. (dat ding ziet er zo slecht uit)  :)

Ik denk dat je je daar inderdaad in vergist: Reddingsbrigades hebben ook een landelijke taak in de rampenbestrijding bij overstromingen van rivieren enzo, dat is meestal in slecht weer en ook 's nachts. Daarnaast werken steeds meer brigades samen met de veiligheidsregio voor ondersteuning bij waterongevallen (aanvaringen, zoekacties) en bijvoorbeeld slachtoffertransport in moeilijk bereikbaar gebied (duinen). Hiervoor moeten ze zich bijvoorbeeld ook in colonne kunnen verplaatsen naar een rampgebied, zoals hier:



Buiten dat ben ik van mening dat iedere hulpdienst die officieel met OGS mag rijden goed zichtbaar moet zijn, dag en nacht! Daar moet je geen uitzonderingen op gaan maken, de BZK-striping is een standaard en die pas je aan voor alle diensten of niet?!   O0

reddingsbrigade moet gewoon is de internationale kleur dus deze gele pickup/suv met rode belettering lifeguard zoals knrm amarok is voor iedereen herkenbaar als hulpdienst op t strand

Hier heb ik mijn twijfels over om een aantal redenen: voor het strand is dat misschien inderdaad zo, maar het werkgebied van de Reddingsbrigades beperkt zich nadrukkelijk niet alleen tot de (zee)stranden. De Reddingsbrigades opereren als hulpdienst met O&G ook op de openbare weg en hebben daarom BZK-striping die aansluit bij de andere diensten. De BZK-striping gaat uit van 1 basiskleur per dienst: rood was al voor de brandweer, geel voor de ambulance, wit voor de politie en toen moest de Reddingsbrigade nog een kleur hebben. Geel en rood waren al bezet en het moest 1 kleur worden. Dan vind ik dat ze met oranje een hele logische keus hebben gemaakt, toch?  O0

Uiteindelijk zou ik er ook wel voor zijn om naar het internationale rood/geel te gaan, maar dan moet er binnen de BZK-striping dus ruimte komen voor een 2-kleurige ondergrond en voldoende onderscheid zijn met de andere hulpdiensten, anders krijg je verwarring met deze:



Trouwens: rood en geel gemengd tot 1 kleur = oranje  ;)  098uo  98uiye

Nog wel 1 opmerking over je tekst: waarom lifeguard? we zetten toch ook geen 'polizei' op de politieauto's of 'sapeur pompiers' op brandweerwagens? Als nederlandse hulpdienst in Nederland vind ik toch echt dat we gewoon REDDINGSBRIGADE op de voertuigen moeten zetten!

Doe maar hoor, suggesties worden graag gezien. Fluo-geel voor ambu's heb ik over gedacht - kān wel, maar is vermoedelijk behoorlijk duur als basiskleur. Bij mijn schema's zijn (m.u.v. de kuipen van de politiemotoren) de basiskleuren niet fluorescerend waardoor die goedkoper uitvallen en de wagens na gebruik in de HV eventueel wat eenvoudiger te verkopen / om te stickeren zijn.
Aan de andere kant is het huidige ambulance- en brandweerschema niet optimaal wat betreft zichtbaarheid - vandaar dat ook daar als attentiekleur bij mij fluorescerende kleuren worden gebruikt (fluo-rood resp. -geel), wat makkelijk als stickerfolie kan.

Overigens is het me net opgevallen dat fluo-rood als basiskleur voor kuipen van motorambulances ook best zou kunnen, zijn ze weer iets zichtbaarder. Ik vind dat HV-motoren (bijna) niet zichtbaar genoeg kunnen zijn i.v.m. kleiner oppervlak en eventuele gevaarsinwerking van ander verkeer (om het maar even eufemistisch te zeggen).

@skippy:  e050  8)

Als we het dan toch over kleurencombinaties hebben: wat mij opvalt in de ontwerpen die FD nu presenteert, is dat er zoveel oppervlak in de attentiekleur wordt gemaakt (bumpers, dakrand, dorpel etc.) dat de basiskleur wel erg naar de achtergrond gaat. De kracht van de originele BZK-ontwerpen zit hem in het gebruik van 1 basiskleur per hulpdienst: brandweer=rood, ambulance=geel, politie=wit. Nu worden dit kleurencombinaties: brandweer=rood+geel, ambulance=geel+oranje, politie=wit+oranje. Je moet er dan wel voor gaan oppassen dat de attentiekleur niet zo gaat overheersen dat dat min of meer de basis gaat vormen voor het ontwerp. Of dat je zoiets krijgt:

/overdrijfmodus aan/

/overdrijfmodus uit/

Moeten we ons niet gaan afvragen of de basiskleur dan wel de juiste is? Als je een basiskleur hebt die voldoende aandacht trekt, heb je geen attentiekleur nodig  998765 ;)

Ik weet nog niet precies hoe je dit zou moeten doen, maar ik vind in de basis het originele idee van BZK voor 1 basiskleur per dienst met 2 kleuren strepen wel een heel sterk concept. Het is herkenbaar, duidelijk en praktisch op ieder vaar- of voertuig toepasbaar.

kunnen we niet gewoon voor iedere hulpdienst een fluoriscerende of reflecterende kleur als basiskleur kiezen? dan heb je geen attentiekleur meer nodig?
zo bijvoorbeeld:

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


FlyingDutchman

  • HV-geīnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #269 Gepost op: 30 november 2011, 17:00:53
Bij mijn ontwerpen ben ik er van uit gegaan dat we het principe van de 1 basiskleur in ere houden, maar inderdaad geef ik meer aandacht aan de zichtbaarheid, d.w.z. de attentiekleuren. Het behoud van de basiskleur was gedaan met in het achterhoofd de gedachte dat het overgaan op de nieuwe schema's voor de diensten niet te duur mag zijn (dus alleen omstickeren of om-foliëren, waar mogelijk) en voor de burger niet teveel gewenning mag vergen (nog steeds de herkenbaarheid van de dienst waarborgen, met een relatief gering verschil tussen oud en nieuw).

Inderdaad zou je je kunnen afvragen of we ons aan deze beperkingen moeten houden. We hebben in het topic al voorstellen gezien met Battenburg, en met het vervangen van bijv. fluo-rood door fluo-geel, of met pijl-Battenburg, of nog andere striping. Deze voorstellen gaan al iets verder dan ik in eerste instantie wilde gaan, maar hebben zeker ook een recht van bestaan.

Dus: laten we de discussie verbreden: wie heeft er ideeën voor echt radicale veranderingen? Graag met (bijv. gephotoshopte) voorbeelden of foto's!
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")