Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 265260 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #720 Gepost op: 3 december 2013, 09:45:05
http://www.moto-net.com/images/breves/2011/07/nouvelle-tenue-gendarme.jpg

Even voor de niet-ingewijden... Copyright Gendarmerie
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #721 Gepost op: 3 december 2013, 20:52:52
Citaat van: Sylvester link=msg=1224853 date=1386017222
Daar ga ik dan ook voor, bij nader inzien, maar dan wel met een andere achterkant, ipv \\\\//// zou ik kiezen voor ////\\\\

Ik zou het andersom doen: \\\/// omdat de strepen dan van het voertuig af wijzen en het verkeer er als het ware omheen dirigeren, terwijl de strepen op deze wijze ///\\\ naar het voertuig toe wijzen.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #722 Gepost op: 3 december 2013, 21:01:06
Citaat van: 7131 link=msg=1225292 date=1386100372
Ik zou het andersom doen: \\\/// omdat de strepen dan van het voertuig af wijzen en het verkeer er als het ware omheen dirigeren, terwijl de strepen op deze wijze ///\\\ naar het voertuig toe wijzen.
Zie voor dat verhaal onderstaande discussie. Even op de quote-link klikken en er staan wat interessante berichten ook eronder. Komt erop neer dat alleen de BZK-striping een \\//patroon heeft ip //\\patroon. En dus eigenlijk de foute kant op wijst. Rijksoverheidstriping zoals RWS heeft het wel goed. Zie ook de achterzijde van voertuigen met Battenburgstriping (UK bijv.).
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1218388 date=1383944005
Het is net andersom, de oude huisstijl (zoals bij alle andere HV-diensten) wijst achterop "naar binnen toe" en op de zijkanten ook niet naar de voorkant maar de deuren in.
Bij de nieuwe striping van de douane is de achterkant een poging tot om de auto heen leiden erop geplakt. Alleen op de neus is er niks veranderd, die wijst nog altijd naar de neus i.p.v. buitenom.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #723 Gepost op: 3 december 2013, 21:08:44
Mijn keuze is gebaseerd op verkeersbakens, zie onderstaand.....
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1218406 date=1383947003



Beelden gevonden op het wegenforum.nl

Hoe wijzen de strepen op de bakens om aan te duiden welke rijbaan je moet hebben ;) Juist, als een V, met de punt naar beneden gericht, in het midden moet je wezen  O0


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #724 Gepost op: 3 december 2013, 22:42:35
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=953183 date=1321906673
Uit het topic over de Sprinter-ambulances (witte kolom):
[...]
2. Het is al eens eerder opgemerkt dat de BZK-striping "tegengesteld verloopt" in vergelijking met de verdrijfstrepen op de rood/witte bebakening bij wegwerkzaamheden. Is dit thema ooit bij de BZK-ambtenaren aangesneden? In principe zóu het kunnen dat de striping verkeerd geinterpreteerd wordt en de automobilist zodoende niet van de HV-wagen wég, maar juist ernaartoe geleid wordt. Is er iets over ongevallen bekend waar dit een factor bij was?

3. Een aantal landen zijn op "battenburg" overgegaan (Engeland en Zweden), mogelijk volgen andere. (In ieder geval in Engeland is bovendien op de achterkant van de wagens een opvallende, in de "juiste" richting verlopende striping aangebracht, zie 2 boven). Afgezien van de vraag of dit esthetischer is, is het ook effectiever?
[...]

 O0
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #725 Gepost op: 4 december 2013, 00:27:09
Citaat van: DaMook link=msg=1225342 date=1386110779
Ook erg mooi, maar in dit geval zou ik de spoiler ook geel maken :) .

Zoals de Battenburgstriping, de dakranden aan de zijkant geheel fluo & reflecterend evenals de achterklepstijlen (het liefst met een smalle strook op het achterruit).

Ook bij onze zuiderburen loopt een dergelijke discussie, met genoemde voorbeelden van de battenburgstriping.
(En een grijs/gele variant... O0)
http://www.autoforum.be/showthread.php?33775-Politie-voertuigen-part-II/page47
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #726 Gepost op: 4 december 2013, 10:43:05
Het viel mij op dat in Miami een aantal brandweervoertuigen ook een visgraad-striping op de achterzijde hadden, gelijk aan die wij in NL op een aantal ambulances kunnen zien.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #727 Gepost op: 4 december 2013, 10:53:42
Citaat van: SniperEye link=msg=1225376 date=1386150185
Het viel mij op dat in Miami een aantal brandweervoertuigen ook een visgraad-striping op de achterzijde hadden, gelijk aan die wij in NL op een aantal ambulances kunnen zien.
Dit is recentelijk in de VS in een of andere norm voor nieuwe brandweervoertuigen opgenomen. En GB doet dit natuurlijk al jaren op alle HV-voertuigen. Zelfs op enkele nieuwe ambu's in München heb ik dit gezien.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #728 Gepost op: 4 december 2013, 11:51:10
Citaat van: DD link=msg=1225335 date=1386108039
En als je nu het donkergrijs vervangt door donkerblauw...?
Dan moet de sticker van de Politie vervangen worden door die van de Koninklijke Marechaussee. 0098


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #729 Gepost op: 4 december 2013, 12:33:38
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1225379 date=1386150822
Dit is recentelijk in de VS in een of andere norm voor nieuwe brandweervoertuigen opgenomen. En GB doet dit natuurlijk al jaren op alle HV-voertuigen. Zelfs op enkele nieuwe ambu's in München heb ik dit gezien.

Zoals we hier in Nederland die ECE normen hebben (die een maximum bestempelen), hebben ze in de UsA een minimum opgesteld waaraan een voertuig minimaal moet voldoen. Naast signalering is die striping daar ook een deel van.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !