Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 262749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #320 Gepost op: 28 december 2011, 00:58:34
De basiskleuren moeten m.i. blijven zoals ze nu zijn, met dit verschil dat wit wordt vervangen door zilvermetalic (hogere inruilwaarde).

Dat een zilverkleure auto beter verkoopt als hij als 2e hands op de markt komt dat ik al vaker gehoord alleen snap
ik het niet want een witte auto is toch ook vrij neutraal als ik het goed bekijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je iets minder snel vuil ziet op een grijze dan op een witte auto.
Maar dat kan je oplossen door iets vaker te wassen tenslotte.

Maar zitten er nog meer voordelen aan een grijze auto dan alleen het beter verkopen ? Bij mist lijkt grijz mij zwaar nadelig trouwens.
Kortom wat zijn de voordelen van grijze auto tenopzichte van een witte auto ? Graag bericht of daar nog winst in valt te behalen of niet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #321 Gepost op: 28 december 2011, 01:15:46
Ik rij al jaren zilver metallic ... en nog nooit last gehad met mist. Bij mist zie je wit net zo goed (slecht) vind ik.
Wat wel een voordeel is, is dat met het rijden in wintertijd het steeds wat donkerder zilver wordt tot de auto uiteindelijk grijs is. (pekel en dergelijke)
Dat zie je op een witte auto inderdaad wat sneller.
Maar goed ... een compleet zwarte  auto zie je ook ieder opgedroogd druppeltje op. (met glans lak natuurlijk)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #322 Gepost op: 28 december 2011, 01:25:23
ik heb couty's ook met witte ondergrond of blauw zien rijden. De uitleg van de agenten was de verkoopbaarheid na hun leven als politievoertuig.

Stukje folie (kost tegenwoordig nog maar 1500 euro rondom met garantie van verwijdering na 3 jaar) doet wonderen. Beschermt de lak en de lak verkleurt niet onder de (retro) stickers van de hulpdiensten. Na gebruik verwijderen en hoppa u heeft een mooie als nieuw uitziende volvo V70 met afgeragde motor  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #323 Gepost op: 28 december 2011, 09:04:27
Nice!  Zijn de tussenvlakken dan wit en ook reflecterend?
Dat heb ik nog even opengelaten maar het zou zeker zin hebben. Het valt me nu overigens pas op dat de basiskleur van de gebruikte Amarok een soort ongedefiniëerd witzilvergrijs is (hangt kennelijk van de gebruikte monitor af  ::)) en als de basiskleur (zoals Maarten oppert) zilver zou worden zou ik zéker de tussenvlakken wit reflecterend willen hebben.

Overigens een reactie op het hersenspinsel van laatstgenoemde: het schema zit goed en systematisch in elkaar, maar is wel een hele overgang vanuit de huidige kleurstelling/striping (voor opbouwers/stickeraars en voor het publiek).
Nog een kleine toevoeging: Maarten's douanevoorstel lijkt (misschien op de zilveren basiskleur na dan) erg op de kleurstelling die in het Verenigd Koninkrijk en langzaam ook in Zweden, Noorwegen, Denemarken aan ambulances gegeven wordt - dit heb ik ook ongeveer zo in mijn pijlbattenburg-VW-T5-ambu gebruikt. Geeft dit misschien kans op verwarring?

De achterzijde is in alle gevallen fluor-oranje met fluor geel; dat valt denk ik het beste op voor achteropkomend verkeer. De herkenbaarheid doet daarbij dus iets inleveren voor betere zichtbaarheid.
Als je (fluo-)rood bedoelt i.p.v. fluo-oranje ga ik met je mee (oranje en geel hebben vermoedelijk net iets te weinig contrastverschil zodat de verdrijvingsstrepen niet genoeg zullen opvallen).

Als de herkenbaarheid van achteren toch nog als belangrijk wordt ervaren zijn daar overigens ook nog wel trucs voor te verzinnen, bijvoorbeeld een smalle half-Battenburg in de herkenningskleuren (bij politie en KMar bijv. dus geel/blauw) boven de omgekeerde V-vorm van de voorgestelde achtermarkering. Zoiets als dit:

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,303
Reactie #324 Gepost op: 28 december 2011, 11:09:00
Ik denk dat je je overgang voor opbouwers en zeker voor het publiek niet druk hoeft te maken; gezien de vele (o.a Engelse) politieseries op de tv zullen ze dat wel herkennen. Het enige dat wel wenselijk is in dit geval is om de overgangstermijn van oud naar nieuw zo kort mogelijk te houden, hier in MWB rijden nog steeds brandweervoertuigen rond in actieve dienst met nog de oude kleurstelling (rood met witte horizontale band), vind dit toch wel een erg lange overgangstermijn.....


sylvester1986

  • Gast
Reactie #325 Gepost op: 28 december 2011, 11:27:28
FD, weer pluspunten, maar met striping vind ik het er beter uitzien O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #326 Gepost op: 28 december 2011, 21:35:06
Overigens een reactie op het hersenspinsel van laatstgenoemde: het schema zit goed en systematisch in elkaar, maar is wel een hele overgang vanuit de huidige kleurstelling/striping (voor opbouwers/stickeraars en voor het publiek).

Dat zal we loslopen :) Zolang er blauwe lampen op zitten herkent men het in ieder geval als hulpverleningsvoertuig. De basiskleur doet daarnaast ook een hoop. Het verbaast mij altijd weer hoe weinig de gemiddelde burger eigenlijk op uiterlijke kenmerken let. (vb: in een internationaal politiegezelschap een agent in buitenlands uniform om de weg vragen ::))

Nog een kleine toevoeging: Maarten's douanevoorstel lijkt (misschien op de zilveren basiskleur na dan) erg op de kleurstelling die in het Verenigd Koninkrijk en langzaam ook in Zweden, Noorwegen, Denemarken aan ambulances gegeven wordt - dit heb ik ook ongeveer zo in mijn pijlbattenburg-VW-T5-ambu gebruikt. Geeft dit misschien kans op verwarring?

Goed punt :) Blauw met groen dan maar O0

Als je (fluo-)rood bedoelt i.p.v. fluo-oranje ga ik met je mee (oranje en geel hebben vermoedelijk net iets te weinig contrastverschil zodat de verdrijvingsstrepen niet genoeg zullen opvallen).

De kleur houdt een beetje het midden tussen oranje en rood (vergelijkbaar met de rode kleur in de huidige politiestriping; daglichtrood). Overigens wil dat bij toepassing van de Battenburg ook nog wel eens verschillen. Vergelijk deze maar eens met deze. Ik ben meer voorstander van de oranje variant, omdat de rode variant niet fluorescerend is.

Als de herkenbaarheid van achteren toch nog als belangrijk wordt ervaren zijn daar overigens ook nog wel trucs voor te verzinnen, bijvoorbeeld een smalle half-Battenburg in de herkenningskleuren (bij politie en KMar bijv. dus geel/blauw) boven de omgekeerde V-vorm van de voorgestelde achtermarkering. Zoiets als dit:



Mooie oplossing :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #327 Gepost op: 29 december 2011, 09:34:36
(vb: in een internationaal politiegezelschap een agent in buitenlands uniform om de weg vragen ::))
::) ;D

Goed punt :) Blauw met groen dan maar O0
Kan in principe wel, maar ik vind dat op die Transit erg donker. Bij dat groen komt een idee in me op - vroeger heb ik als spuitlak een fluorescerende versie van felgroen gezien - zou die ook in reflecterende folie bestaan? Zo ja, fluo-groen met blauw...

Zo dus:



De kleur houdt een beetje het midden tussen oranje en rood (vergelijkbaar met de rode kleur in de huidige politiestriping; daglichtrood). Overigens wil dat bij toepassing van de Battenburg ook nog wel eens verschillen. Vergelijk deze maar eens met deze. Ik ben meer voorstander van de oranje variant, omdat de rode variant niet fluorescerend is.

Tja - ik zou er in ieder geval voor willen pleiten om tenminste één van die kleuren, dus rood ňf geel, fluorescerend te houden. Allebei is misschien niet nodig - misschien vervlakt het contrast wel daardoor, maar misschien wordt het juist sterker (door de verschillende uitgezonden lichtfrequenties? is op foto's een beetje slecht te beoordelen).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,303
Reactie #328 Gepost op: 29 december 2011, 14:17:52
vwb de reflectie: was dit jaar nog in Engeland en in het donker daar refelcteerde zowel blauw als geel op de politievoertuigen; werkte echt goed!


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #329 Gepost op: 29 december 2011, 15:25:06
OK, OK, omdat er zo aangedrongen wordt  ;)



Foto van de Huijsmans website gebruikt als basis, met toestemming (met dank en groeten aan Jan Broertjes van Huijsmans),
maar door mezelf bewerkt om te tonen hoe het er misschien uit had kunnen zien om aan dielangemotormuis' kritiek tegemoet te komen.

Ik heb de bestaande striping voorop gewoon iets consequenter op de nog zwarte kuipdelen en witte tank toegepast, en nog wat extra
(niet in de BZK-striping voorkomende) attentievlakken op de koffers gebruikt.
Ook heb ik de op sommige/vele? dienstmotoren voorkomende driehoeken op het voorpatscherm even toegevoegd (maar ik merk nu pas: misschien verkeerd om?).

Dit is géén foto van een echt voorkomende motor. Bewerkt met GIMP 2.0.

Als deze foto hier niet thuishoort, mag een mod hem best naar het andere topic over striping verhuizen.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")