Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 263014 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #360 Gepost op: 2 januari 2012, 23:30:05


Ik heb ook wat geprobeerd. Jullie moeten maar niet teveel naar de details kijken, want ik ben niet zo'n ster in Photoshop. Het idee is een beetje alla VZA/GGD striping, maar dan nu in de politie kleuren. Hetzelfde zou je kunnen doen met brandweer en ambu, maar dan tegen een oranje/roze:-) en rode achtergrond.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #361 Gepost op: 2 januari 2012, 23:32:00
Het ziet er niet slecht uit, maar ik zou dan toch kiezen voor een bepaalde 'striping' dat minder druk is.
Al deze ideeën zijn super, maar ik ben ook wel benieuwd hoe mensen met bijv PDD NOS/ADHD zouden kunnen reageren op deze wagens, die reageren tenslotte toch heel anders op bepaalde nieuwe 'prikkels'.

Denk niet dat dat een probleem zal zijn, gewoon iets waar iedereen even aan moet wennen. ADHD /PDD-NOS ers moeten "gewoon" even aan het plaatje wennen, er zijn wat dat betreft al genoeg "drukkë" voertuigen op de weg. Denk dat de licht en geluid signalen meer invloed hebben dan de print van de auto op de overprikkeling van deze mensen.

Qua herkenbaarheid, zichtbaarheid en "sturende" werking helemaal top FD.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


firefighterboz

  • hoofdbrandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #362 Gepost op: 4 januari 2012, 18:23:54
Dat zal we loslopen :) Zolang er blauwe lampen op zitten herkent men het in ieder geval als hulpverleningsvoertuig. De basiskleur doet daarnaast ook een hoop. Het verbaast mij altijd weer hoe weinig de gemiddelde burger eigenlijk op uiterlijke kenmerken let. (vb: in een internationaal politiegezelschap een agent in buitenlands uniform om de weg vragen ::))


Dat denk je, bij de luchtmacht brandweer hebben we net nieuwe OSC voertuigen aangeschaft, en de luchtmacht wilde deze geel houden in verband met betere zichtbaarheid op het banenstelsel. Maar voor de herkenbaarheid als hulpdienst toch BiZA striping erop.
Afijn, voertuigen aangeboden ter goedkeuring aan BIZA... afgekeurd, een brandweervoertuig met BiZa striping móét rood zijn.
Dus toen crisisoverleg, besloten om dezelfde striping te nemen als op de e-one crashtenders

http://farm2.static.flickr.com/1261/640284583_df9d396528.jpg

Opnieuw aangeboden, afgekeurd als voorrang-voertuig, want deze striping is niet bekend als zijnde die van een (brandweer) voorrang-voertuig en zeker niet in combinatie met de gele kleur.

Dus nu mogen we zowel met de nieuwe wagen (skoda Yeti) als met de E-one niet meer prio 1 buiten de vliegbases rijden.
enige oplossing is de voertuigen aan te bieden aan de staatscourant en ze daar als zijnde luchtmacht brandweer voorrang-voertuig te laten publiceren en bekend stellen.


Code3NL

  • Manschap A, brandweer Heerjansdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
    • Code3NL Emergency vehicles photo and videography
Reactie #363 Gepost op: 5 januari 2012, 13:50:22
Ik ga ook maar meedoen, gelijk even alle 3 de hulpdiensten.


De nieuwe brandweerstriping


De nieuwe ambulancestriping


De nieuwe politiestriping


Laat maar weten wat je er van vind ;)


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #364 Gepost op: 5 januari 2012, 14:29:45
Waarom gekozen voor een blauwe brandweerwagen? En de reacties over het juist meer moeten opvallen van de politievoertuigen zie ik niet echt in jouw politievoertuig terug.. Beetje karig wat opvallendheid betreft  O0
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #365 Gepost op: 5 januari 2012, 15:12:49
Ik ga ook maar meedoen, gelijk even alle 3 de hulpdiensten.


De nieuwe brandweerstriping


De nieuwe ambulancestriping


De nieuwe politiestriping


Foto's doen het niet kan iemand ze plaatsen?

Dit zijn de links

http://imageshack.us/f/526/naamloosmr.png/

http://imageshack.us/f/337/hospimobile1.jpg/

http://imageshack.us/f/24/111111cv.png/

Laat maar weten wat je er van vind ;)

Nou als ik eerljk ben, vergelijk jouw creatie's eens met de rest in dit topic?
Niet alleen erg karig qua opvallendheid maar ook de keuze van de kleuren komt niet eens in de buurt....

Waren de andere stiften op?  ::)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #366 Gepost op: 5 januari 2012, 15:16:45
Heren, heren, niet direct andermans ontwerp afkraken! Ja, merkwaardige en niet-alledaagse kleurstelling en striping, maar misschien heeft Glenn daar wel een goede reden voor?  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #367 Gepost op: 5 januari 2012, 16:37:57
Ja de brandweer is anders, moeten ze wel anders worden ingedeeld. Rode kolom word blauwe kolom ;D.

Ambu heeft als mooie touch de pijlen, zelf had ik de groene banen wat dikker gemaakt.

En wat de politie betreft, vind het een beetje lijken op de amerikaanse/canadese style en die is opzich niet zo heel
slecht. Hij valt niet zo veel op maar dan zet je er gewoon een duidelijke lichtbalk op en is dat ook opgelost.

Vraagje aan glenn1805, waarom heb jij voor deze kleur stellingen gekozen?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #368 Gepost op: 5 januari 2012, 16:49:40
Lijkt idd een beetje op dit Canadese  politievoertuig:


(http://www.woudenburcht.nl/canada_1997/index.htm)

Bij de NYPD hebben de ook van die strepen met daartussen de teksten
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #369 Gepost op: 6 januari 2012, 13:20:42
Dat denk je, bij de luchtmacht brandweer hebben we net nieuwe OSC voertuigen aangeschaft, en de luchtmacht wilde deze geel houden in verband met betere zichtbaarheid op het banenstelsel. Maar voor de herkenbaarheid als hulpdienst toch BiZA striping erop.
Afijn, voertuigen aangeboden ter goedkeuring aan BIZA... afgekeurd, een brandweervoertuig met BiZa striping móét rood zijn.
(...)

Ik had het over de beleving van de burger, niet over de regelgeving ;)

De gemiddelde burger zal denk ik weinig oog hebben voor hoe de huisstijl precies in elkaar steekt. Blauwe lampen + lawaai = opzij, rood = brandweer, geel = ambulance, wit met blauw en rood = politie. Veel verder komt men denk ik niet en dat hoeft ook niet.

De regels voor gebruik van striping zijn nu eenmaal streng en de regels voor (uitmonstering van) voorrangsvoertuigen ook. Op zich niet verkeerd denk ik, alleen zou iets meer flexibiliteit mijns inziens wel gewenst zijn. Maar da's persoonlijk :)

Dat denk je, bij de luchtmacht brandweer hebben we net nieuwe OSC voertuigen aangeschaft, en de luchtmacht wilde deze geel houden in verband met betere zichtbaarheid op het banenstelsel.

Er zijn zat luchthavens (ook defensie; De Kooy), die met rode wagens rijden. Waarom jullie dan niet? De Klu is de enige die vasthoudt aan geel (voor de voertuigenhobby overigens wel leuk, don't get me wrong :)).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s