Opleiding van Commandant

Auteur Topic: Opleiding van Commandant  (gelezen 4485 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Gepost op: 21 november 2011, 23:35:03
Ik las net dit bericht op ww.112groningen.nl


Groningen - De 55-jarige Erik van Zuidam is de nieuwe commandant van de Brandweer regio Groningen.

Van Zuidam is nu nog plaatsvervangend korpschef van de Regiopolitie Groningen. Hij volgt Thomas Faber op, die stopte in Augustus van dit jaar.

Het geen ik mij afvroeg was hoe iemand die vanuit de blauwe kant komt een hoge leidinggevende functie kan krijgen in de rode? En dan ging het mij om de opleiding. Heeft iemand een antwoord??

ik weet niet of de vraag hier hoort anders graag verplaatsen naar de juiste plek!




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2011, 16:53:49
Je kunt als niet brandweerman zijnde een officiersopleiding volgen bij het NIVF, en dus is het mogelijk dat op die wijze iemand die niets met de brandweer heeft, nog nooit een brand heeft geblust toch commandant gaat worden. Of het wenselijk is, is een andere vraag.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2011, 17:10:53
Zie het probleem niet zo, grootste deel van de taken op dat niveau is puur management. De directeur van KLM hoeft ook geen 747 te kunnen vliegen en de directeur van Philips hoeft geen TV in elkaar te kunnen zetten.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 november 2011, 17:13:55
Zie het probleem niet zo, grootste deel van de taken op dat niveau is puur management. De directeur van KLM hoeft ook geen 747 te kunnen vliegen en de directeur van Philips hoeft geen TV in elkaar te kunnen zetten.
Op zich hoeft het ook geen probleem te zijn. Maar het is wel erg handig dat een commandant weet wat er op de werkvloer speelt, en vooral hoe het binnen zijn korps reilt en zeilt. De ervaringen zijn toch dat officieren die rechtstreeks uit de schoolbanken komen, zonder op de werkvloer te hebben gewerkt toch minder feeling hebben met het brandweervak ansich. ;)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2011, 17:25:09
Ervaring daarin heb ik niet  ;) kan ik niets over zeggen, maar weet wel dat je prima kunt weten wat er op de werkvloer speelt, hoe een korps reilt en zeilt, zonder dat je zelf als brandwacht op de uitruk hebt gezeten. Kwestie van interesse in je mensen, dat doet al heel veel. Daarnaast is dit niet de eerste regionaal commandant die bij de politie vandaan komt, Lieke Sievers van IJsselland heeft ook een blauwe achtergrond.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2011, 19:52:49
Ja en in Haaglanden is het jaren geleden ook gebeurd de wisseling van politie naar brandweer zowel commandant als persvoorlichting.
Bij instappen begint de inzet.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2011, 19:55:24
En wat te denken van de instroom van managers bij de politie ( zonder politieachtergrond) Rotterdam en meerdere regio's
Bij instappen begint de inzet.