Ik zit dan niet bij de hulpverlening maar ik zit wel de hele dag voor mijn brood op de weg.
Het negeren van het rode kruis is slechts een deeltje van de tekortkomingen van de hedendaagse bestuurder. De meeste zijn veel te veel bezig met andere zaken dan met het besturen van een voertuig én men is asociaal ten opzichte van de andere bestuurders. Doordat men zich niet bezig houdt met het besturen, ziet men belangrijke zaken (zoals het rode kruis) niet meer.
Het is diep triest dat de hulpverleners en wegwerkers niet veilig hun werkzaamheden kunnen doen als extra veiligheidsmaatregelen zijn genomen.
Grappig eigenlijk dat iedereen (incl. ondergetekende) naar een ander wijst qua weggedrag.
Natuurlijk vinden we van ons zelf dat wij heel goed rijden, ik heb nog nergens gelezen dat men iets negatiefs aan haar/zijn rij-gedrag vindt.
Wel excuses waarom men iets (tegen de regels) doet
Ik heb even in de spiegel gekeken en wat blijkt: ik rij ook niet de gehele tijd zoals het zou moeten, al zou ik dat wel moeten
Misschien is iemand mij al eens tegengekomen op de weg en dacht: nou dat was niet zoals het moest...of denkt dat het zo zou moeten.
(af en toe krijg ik een middelvinger of wordt er getikt op het voorhoofd als ik op de rechterrijstrook blijf en de invoeger kan niet invoegen)
Nee, daar hebben we het niet over: we hebben het over de tekortkomming van anderen. En of iemand veel of weinig op de weg zit maakt qua gedrag niets uit. Veel mensen die veel op de weg zitten denken vaak dat zij o,zo goed rijden.
Maar het is toch duidelijk waarom mensen het rode kruis negeren:
in het stuk van rijkswaterstaat: onvoldoende bewust van gevaar / betekenis niet wetend
In het stuk van Wim: onbegrip
Oplossing? Veel meer controle niet alleen fysiek maar ook statisch: een camera achter elk matrixbord die aangaat als het matrixbord op kruis springt en die uitgaat als het matrix bord op groene pijl gaat.
(Dit kan trouwens ook met de matrixborden met een max. snelheid, hoevaak wordt de maximale snelheid die op de matrixborden staan niet genegeerd??)