Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 367117 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #20 Gepost op: 23 november 2011, 22:15:19
Misschien is ook het verschil dat moppersmurf en R1200GS (en ik ook) vaak ons werk moeten doen in een afgekruist wegvak. Bij mij is er ook geen excuus voor het negeren van een rood kruis. Het gaat om onze directe veiligheid. En ook al heb ook ik soms mijn bedenkingen bij de reden van een rood kruis (bv op de A4), het zal nooit in mijn  hoofd opkomen om het te negeren. Omdat het zo maar kan zijn dat er wel een reden is voor dat kruis.

Even een praktijkvoorbeeld van vanmiddag: Pechgeval op een afrit, geen vluchtstrook beschikbaar. IM kraan is onderweg, collega op de motor is ter plaatse. Heeft zijn motor achter het voertuig geparkeerd met alle blauw er op, heeft gezorgd dat de inzittenden veilig stonden en is achter de vangrail gaan staan om in korte tijd 86(!) kentekens op te schrijven die over 2 portalen een rood kruis negeerden. En dan heeft hij dus alleen diegenen opgeschreven die door bleven rijden tot ze bijna zijn motor omver reden... Lang leve de verzamelstaat....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #21 Gepost op: 23 november 2011, 22:38:19
86(!) kentekens
86? ???  :'(  :-X wat scheelt er toch aan de weg gebruiker van tegenwoordig??? Ik was al teleurgesteld bij mijn 31 stuks in 23 minuten...
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #22 Gepost op: 24 november 2011, 02:32:38
Helemaal terecht dat er voor Rode kruizen gelijk geschreven wordt.
In wat voor tijdsbestek heeft hij 86 kentekens geschreven ? En is dat een record voor 1 verbalisant in dat tijdsbestek ?
En is dat dan incl merk / type en kleur dit omdat er natuurlijk ook gestolen kentekens bij kunnen zitten.

@moppersmurf
Zit er in de spits niemand meer op De Eenhoorn ( tst 93 en 94 ) achter de camera's van de VCK / Verkeerslichten die dat sneller kan doen voor jullie ?
Of zit men daar alleen nog maar met evenementen zoals de Arena omdat ik die zelf ook wel belde i.v.m. de regeling.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #23 Gepost op: 24 november 2011, 07:10:11
En is dat dan incl merk / type en kleur dit omdat er natuurlijk ook gestolen kentekens bij kunnen zitten.

Meestal zit een gestolen kentekenplaat op hetzelfde merk / type en kleur auto.............. >:D

En zover ik weet maakt het niets uit dat op een bekeuring de verkeerde kleur, type en/of merk staat indien de bekeuring volgens "wet mulder" is uitgeschreven.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #24 Gepost op: 24 november 2011, 10:57:59
Ik zit dan niet bij de hulpverlening maar ik zit wel de hele dag voor mijn brood op de weg.
Het negeren van het rode kruis is slechts een deeltje van de tekortkomingen van de hedendaagse bestuurder. De meeste zijn veel te veel bezig met andere zaken dan met het besturen van een voertuig én men is asociaal ten opzichte van de andere bestuurders. Doordat men zich niet bezig houdt met het besturen, ziet men belangrijke zaken (zoals het rode kruis) niet meer.
Het is diep triest dat de hulpverleners en wegwerkers niet veilig hun werkzaamheden kunnen doen als extra veiligheidsmaatregelen zijn genomen.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 24 november 2011, 11:01:16
volgens mij kunnen we dit topic samenvoegen met: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50013.0 ?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 24 november 2011, 11:05:58
Weggebruikers negeren rode kruizen
dinsdag 22 november 2011 | 09:38 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 22 november 2011 | 10:06

ROTTERDAM - Weggebruikers negeren in toenemende mate rode kruizen boven rijstroken. Tussen maart en augustus zijn al ruim 2300 bekeuringen uitgedeeld voor het negeren van een rood kruis boven een rijbaan.
 
Dat stelt Bianca Janssen, districtshoofd Rijkswaterstaat in Rhoon.

Rijkswaterstaat wil komende maanden actief gaan communiceren over dat probleem. In Noord-Brabant meldt Rijkswaterstaat dat er in vijf maanden tijd 80 meldingen zijn gedaan van bijna-ongelukken als gevolg van het negeren van rode kruizen.
 
Landelijk probleem
 "Nadere analyse laat zien dat dit een landelijk probleem is. We merken het vooral aan onze eigen medewerkers die langs de weg moeten werken als er een ongeluk is gebeurd. Zij voelen zich steeds onveiliger", licht Janssen toe.
 
Hoeveel dodelijk ongelukken er hierdoor plaatsvinden, is niet bekend. Onlangs kwamen nog twee personen om het leven toen ze met een flinke knal 's nachts tegen een wegafzetting reden.
 
Niet bewust van gevaar
Weggebruikers negeren rode kruizen omdat ze zich onvoldoende bewust zijn van het gevaar, denkt Janssen. Uit een onderzoek onder bijna 500 mensen geeft 97 procent aan te weten dat een rood kruis boven de weg betekent dat je daar niet mag rijden.
 
Toch geeft 13 procent aan wel eens op een strook te rijden waar een rood kruis boven staat. Ruim 50 procent ziet wel eens andere automobilisten rijden op een rijstrook die is afgekruist.
 
Rijstroken worden afgekruist, ofwel gesloten, bij pechgevallen, incidenten en wegwerkzaamheden, maar ook om de doorstroming over een langere afstand te verbeteren. Rode kruizen zijn er ter bescherming van weggebruikers en mensen die langs de weg werken.

Bron: http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/9922414/Weggebruikers-negeren-rode-kruizen.ece?start=3&sort=asc#reakties


Wie nog een mooi beeld wil vormen van de doorsnee reactie en hoe we met elkaar én elkaars veiligheid omgaan, moet vooral de reacties eens lezen.
Tja, vannacht reed ik op de A12 vanaf Zoetermeer naar huis, en daar waren rond Waardeburg diverse wegwerkzaamheden, en helaas diverse automobilisten die dachten dat de rode kruizen niet voor hun gold. Ik ben benieuwt komende nacht, of het dan weer zo is. :-X


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #27 Gepost op: 24 november 2011, 12:32:10
Ik zit dan niet bij de hulpverlening maar ik zit wel de hele dag voor mijn brood op de weg.
Het negeren van het rode kruis is slechts een deeltje van de tekortkomingen van de hedendaagse bestuurder. De meeste zijn veel te veel bezig met andere zaken dan met het besturen van een voertuig én men is asociaal ten opzichte van de andere bestuurders. Doordat men zich niet bezig houdt met het besturen, ziet men belangrijke zaken (zoals het rode kruis) niet meer.
Het is diep triest dat de hulpverleners en wegwerkers niet veilig hun werkzaamheden kunnen doen als extra veiligheidsmaatregelen zijn genomen.

Grappig eigenlijk dat iedereen (incl. ondergetekende) naar een ander wijst qua weggedrag.
Natuurlijk vinden we van ons zelf dat wij heel goed rijden, ik heb nog nergens gelezen dat men iets negatiefs aan haar/zijn rij-gedrag vindt.
Wel excuses waarom men iets (tegen de regels) doet

Ik heb even in de spiegel gekeken en wat blijkt:  ik rij ook niet de gehele tijd zoals het zou moeten, al zou ik dat wel moeten  998765
Misschien is iemand mij al eens tegengekomen op de weg en dacht:  nou dat was niet zoals het moest...of denkt dat het zo zou moeten.
(af en toe krijg ik een middelvinger of wordt er getikt op het voorhoofd als ik op de rechterrijstrook blijf en de invoeger kan niet invoegen)

Nee, daar hebben we het niet over: we hebben het over de tekortkomming van anderen.  En of iemand veel of weinig op de weg zit maakt qua gedrag niets uit. Veel mensen die veel op de weg zitten denken vaak dat zij o,zo goed rijden.  >:D

Maar het is toch duidelijk waarom mensen het rode kruis negeren:
in het stuk van rijkswaterstaat:  onvoldoende bewust van gevaar   / betekenis niet wetend
In het stuk van Wim:  onbegrip  
  
Oplossing?  Veel meer controle  niet alleen fysiek maar ook statisch:  een camera achter elk matrixbord die aangaat als het matrixbord op kruis springt en die uitgaat als het matrix bord op groene pijl gaat.
(Dit kan trouwens ook met de matrixborden met een max. snelheid, hoevaak wordt de maximale snelheid die op de matrixborden staan niet genegeerd??)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #28 Gepost op: 24 november 2011, 12:47:54
Dat mensen zich misschien niet helemaal bewust zijn van de gevaren die het kan opleveren zou kunnen. Onwetendheid kan wat mij betreft geen excuus zijn. voor knooppunt Beekbergen is rijstrook 1 een spitsstrook/plusstrook, doorgaans afgekruist. Ter hoogte van knooppunt Beekbergen, houdt deze spits/plusstrook op en verdwijnt dus het kruis boven dit weggedeelte. De snelle jongens onder ons weten die rijstrook dan ook feilloos te vinden, want zodra ze onder het laatste portaal mét kruis door zijn, schuiven ze meteen door naar links en gas erop.

Onlangs ook weer een dikke audi op een afgesloten wegvak, met ook nog wel redelijk snelheidsverschil, ik ga als hint nog wel eens breed rijden en eventueel keer knipperen met alarmlicht, maar doorgaans doen ze alsof hun neus bloed.

http://maps.google.nl/maps?q=deventer&hl=nl&ll=52.199506,6.05248&spn=0.007733,0.044761&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.343958,11.45874&vpsrc=6&hnear=Deventer,+Gelderland&t=h&z=15&layer=c&cbll=52.199496,6.052492&panoid=A4wf4fL9hwF7xN067KMtvw&cbp=11,271.73,,0,8.11
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #29 Gepost op: 24 november 2011, 21:13:30
Onwetendheid kan wat mij betreft geen excuus zijn

Toch wil ik onwetendheid niet helemaal uitvlakken. Als ik zie hoeveel mensen de fout ingaan bij spitsstroken, dat is bizar! Of ze gebruiken ze niet, of op het verkeerde moment ga zo maar door.
In een andere topic  (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43729.180) hadden we het al over het verplicht maken van theorie lessen eens in de x jaar. In dit geval dus waarschijnlijk ook weer nodig (en de oplossing).
Maar ik ben het eens dat het percentage onwetendheid waarschijnlijk erg laag is, en het er veel meer een kwestie is van niet opletten/ ergens anders mee bezig zijn etc.

Ik was vandaag trouwens bijna getuige van een aanrijding invoegend voertuig tegen op de hoofdrijbaan rijdend voertuig. Ik reed in mijn herkenbare volvo op de A9 zuidoost achter een mooie nieuwe impreza. Komt een VW passat invoegen, keurig de richtingaanwijzer aan maar verder gebeurde er niet veel. Tot hij ineens kennelijk wakker werd en in een hoek naar links kwam en ging invoegen.
Dankzij  een super reactie van de Impreza-man liep het met een sisser af, maar ik denk dat de Impreza-man in gedachte al een nieuwe kleur aan het uitzoeken was  :D
En Impreza-man gaf nog een  O0 toen hij het volg-bordje zag voor Volkswagen-man. Voor Volkswagen-man liep het trouwens niet met een sisser af ;D

Wat hebben we toch een mooi vak!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens