Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 368997 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #190 Gepost op: 16 april 2012, 16:21:09
Uit eigen ervaring:
Ik heb een paar jaar als verkeersregelaar gewerkt in een attractiepark, een paar keer per jaar werd er een straat afgesloten om te dienen als extra parkeerterrein. (was een weg buiten de bebouwde kom, 2 rijstroken, laten we zeggen een kilometer lang. De weg liep recht van noord naar zuid,
aan de zuidkant plaatsten we op de oostelijke rijstrook een gesloten verklaring (dus mensen die van zuid naar noord rijden kwamen op hun rijstrook een hek tegen met een bord dat ze niet verder mochten)(dit was op de inrit van de weg, het was een parallelweg aan een N weg, dus men moest dan gewoon terug de N weg op waar men vandaan kwam)

Aan de noordkant werden borden geplaatst om de snelheid te verlagen naar 30 kmh,
auto's werden vanaf het volle parkeerterrein aan de noordkant die weg ingestuurd en werden op aanwijzing van verkeersregelaars in de berm geparkeerd in een visgraad structuur, als de berm te smal was gedeeltelijk op de oostelijke rijstrook. Zo werkte we van noord naar zuid, tot aan de afzetting die daar stond. Omdat er verkeer reed van noord naar zuid (mensen die kwamen parkeren) en de auto's op de andere rijstrook geparkeerd stond was er natuurlijk geen verkeer de andere kant op mogelijk en dus niet toegestaan, daarom stond dat hek er.

Er liep altijd 1 verkeersregelaar voorruit, richting dat hek, terwijl ze achter hem (ten noorden van hem) dus aan het parkeren waren. zijn taak, auto's die het bord+hek negeren en van zuid naar noord rijden laten omkeren. Je wil niet weten hoe veel auto's dat per uur waren, 1 voor 1 zei men, geen bord gezien, geen hek gezien, terwijl het bord/hek hun volledige rijstrook in neemt en het gewoon te zien was in hun achteruitkijkspiegel vanaf de plaats waar ze dat beweerde....

Gewoon kwestie van regels gelden voor iedereen behalve voor mij.

Was dit toevallig in de Efteling? Ik werk zelf namenlijk bij de afdeling Entree daar (en dus ook parkeerterrein) en de situatie komt me wel heeeel bekend voor  :o

Voor de niet kenners: het gaat om de straat de Horst (paralel aan de N261) tussen de Europalaan en de Eftelingseweg.

Blij dat we daar niet meer parkeren zeg! Al is de nieuwe noodoplossing ook niet veel beter.....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #191 Gepost op: 16 april 2012, 17:46:33
Enige zelfreflectie mag dan misschien ook wel bij de hulpverleners, want ik vraag me dan af hoe de afzetting geregeld was eigenlijk...
En Bergnet heeft wel enige nuances aangebracht in het andere topic, waardoor het negeren wel wat verklaard wordt. En hoe schandalig het ook is, je hebt er wel rekening mee te houden.

Linkje naar de aflevering/uitzending? En welk topic? Iets specifieker aub...


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #192 Gepost op: 16 april 2012, 18:00:24
Linkje naar de aflevering/uitzending? En welk topic? Iets specifieker aub...
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=62625.msg1024079#new
User was Berger trouwens, foutje. Voor de beelden ga ik af op de post van Sylvester :)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #193 Gepost op: 16 april 2012, 18:02:15
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=62625.msg1024079#new
User was Berger trouwens, foutje. Voor de beelden ga ik af op de post van Sylvester :)

Thanks, met beelden wordt het hopelijk iets duidelijker  :)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #194 Gepost op: 16 april 2012, 18:29:29
Enige zelfreflectie mag dan misschien ook wel bij de hulpverleners, want ik vraag me dan af hoe de afzetting geregeld was eigenlijk...
En Bergnet heeft wel enige nuances aangebracht in het andere topic, waardoor het negeren wel wat verklaard wordt. En hoe schandalig het ook is, je hebt er wel rekening mee te houden.

Heeft niets met zelf reflectie te maken, er staat een rood kruis PUNT.

Zo lang we deze gedachte houden dat we het zelf verkeerd hebben gedaan sterken weggebruikers zich om zelf na te denken om wel of niet aan een verbod gehoor te geven.

Zie ook mijn uitleg in het andere topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=62625.msg1024213#msg1024213
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #195 Gepost op: 16 april 2012, 18:47:23
Mensen vertonen een bepaald gedrag: het negeren van rode kruizen. Als je dat wil veranderen zul je de oorzaak moeten achterhalen. Het zal niet komen omdat ze ze niet gezien hebben, dus is er een andere reden. Men denkt blijkbaar dat het kruis genegeerd kan worden, bewust (aso's) of onbewust (ik moet die afslag hebben en ik zie geen incident).

Geen discussie over wie fout is: de bestuurder, maar er zal wel iets verder gedacht moeten worden om het op te lossen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #196 Gepost op: 16 april 2012, 19:02:23
Precies Piles.

Bij een afgekruiste spitsstrook (rechts van de rijbaan) mag je over de afgekruiste strook om de uitvoegende afrit te nemen. Andersom mag je ook invoegen over de afgekruiste strook. Op een volledige afgekruiste snelweg mag je de rijstroken niet berijden, maar je mag ook niet stilstaan. Dat schiet dus allemaal niet op en dat levert bij de gemiddelde weggebruiker (de aso's willen het toch niet begrijpen en de simpele zielen kunnen het toch niet begrijpen) alleen maar verwarring op.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #197 Gepost op: 16 april 2012, 19:06:36
Leg volgende keer een spijkermat neer, zou ik zeggen.
===============================
Wangedrag automobilisten verbijstert politie

Hulpverleners die uitrukten voor een ernstig ongeval op de A16 moesten zondagavond uitkijken voor automobilisten die massaal de rode kruizen boven de snelweg negeerden.

De politie reageerde woedend op het onverantwoordelijke rijgedrag van de passerende automobilisten. ''De rode kruizen bij het #ongeval #A16 worden massaal genegeerd, onbegrijpelijk, ze staan er niet voor niets, er werken daar hulpverleners!'', twitterde een politiewoordvoerster.

De hulpverleners waren ter plaatse na een botsing tussen drie auto's. Door het ongeval kwam een persoon om het leven en raakten twee mensen gewond. Twee mannen zijn na een alcoholtest aangehouden.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/16-04-2012/wangedrag-automobilisten-verbijstert-politie
Tja, dit zijn helaas geen uitzonderingen maar ik ben geneigt om te zeggen dat dit onderhand schering en inslag is.
Inmiddels heb ik het vaak mee gemaakt dat de huidige weggebruiker zich meer en meer asocialer opstelt, en geen rekening meer houdt met hulpverleners op de rijbanen. Zeker met het weghalen van de afzettingen moet je ogen en oren in je vanvoren, van achter en links en rechts hebben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #198 Gepost op: 16 april 2012, 19:18:33
Tja... de snelwegen zijn al zo vol, het onderliggend wegennet is ook al zo vol... de treinen zitten stampvol... we willen graag in de polder wonen en in de stad werken, maar helaas is dat net te ver fietsen. En onze minister wil geen extra asfalt aanleggen... en als ze dat toch doet zet ze er een bordje 80 bij... en dan zijn er ook nog van die dwazen die hun auto tegen een andere auto parkeren! Komen die blauwe lampen weer de boel afzetten zeg! Laat mij nou toch eens een beetje doorrijden, man!

 98uiye

"Vroegah" was het net zo veilig c.q. onveilig op de snelweg als nu. Toen werd je ook gewoon doodgereden op de vluchtstrook. Alleen zijn er nu veel meer auto's (en veel meer vrachtauto's, ook heel belangrijk), terwijl de ruimte voor deze auto's nauwelijks is toegenomen. Dit betekent dat de kans op een aanrijding veel groter wordt. Gelukkig (of helaas) worden de voertuigen steeds veiliger waardoor bestuurders/passagiers met minder (ernstig) letsel er vanaf komen. Helaas staat de hulpverlener er echter nog altijd naast, net als 20, 30, 40 jaar geleden... onbeschermd tegen deze "veilige" auto's. Misschien is de hulpverlening niet meegeëvolueerd met de toegenomen verkeersdruk...?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #199 Gepost op: 16 april 2012, 20:01:09
Ik heb zojuist een aantal reactie's zitten lezen. Ditmaal niet eerst de gehele topic binnenste buiten gekeerd.
Maar hoezo ontstaat er verwarring? Een afgekruiste spitsstrook mag overschreden worden bij het in en uitvoegen. Dat is correct. De meeste spitsstroken hebben ook een andere belijning dan de normale rijstroken. Als een normale rijstrook is afgekruist, mag men er niet overheen.

Lijkt me een duidelijke zaak. Verder zou het een goede zaak zijn als er bij iedere portaal een camera komt die automatisch alle voertuigen "flitst" die een roodkruis negeren. Verder vind ik het echt onzin als de hulpverlener of de wegwerker aangesproken word op de veiligheid van hem/haar. Hoe wil je het dan zien? Dat we dan maar een hele snelweg eruit gooien bij een incident, zodat we zeker weten dat er geen 1 voertuig meer langskomt?? Wil weleens zien wat er dan gaat gebeuren. M.i. moet met gewoon een keertje respect krijgen voor de verkeersregels die wij in Nederland hebben. Daarnaast is momenteel de boete voor het negeren van een roodkruis €220,-, maar deze mag van mij het dubbele worden. Naast de boete een verplichte EMG. Misschien dat men dan eens begrijpt waarom er een kruis gezet wordt. Na deze EMG weer een overtreding of overtredingen begaan waarvoor de bestuurder in aanmerking komt voor een EMG... Dan gewoon het rijbewijs ongeldig verklaren.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.