Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 368931 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #240 Gepost op: 17 april 2012, 07:50:59
Van mij mogen de spijkermatten ook ingezet worden maar dat zal het niet normaal denkende kantoor stropdassen die de richtlijnen ervoor bedenken wel niet snappen vrees ik.

Dat er een kloof is tussen leiding/beleidmakers en de werkvloer zal niemand ontkennen, maar om ze nu bij élk probleem dat hier ingebracht wordt verwijten te maken en 'niet normaal' te noemen vind ik vrij kortzichtig ::). Het draagt niet bepaald bij aan een constructieve discussie, laten we dus in plaats hiervan nadenken over serieuze oplossingen. Misschien komt er wel iets heel praktisch uit voor de mensen op straat!

(sorry als dit niet de juiste plek is om dit te vermelden, gezien mijn bestuurskundige achtergrond moest ik dit even kwijt)  98uiye
Senior GGP / Oost-Brabant


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #241 Gepost op: 17 april 2012, 08:50:45
Dit blijft zo'n fantastische discussie  ;D  Iedereen is het er wel over eens dat rode kruizen niet genegeerd mogen worden en dat alle overtreders (zwaar) beboet mogen worden. En toch blijven er jokers die "gewoon" onder een rood kruis door blijven rijden.... of je daar nu 220 euro of 220000 euro boete op zet. Sommigen doen het bewust altijd, sommigen nemen bewust eenmalig een gokje, sommigen begrijpen het gewoon echt niet en sommigen kijken niet verder dan de voorkant van de auto.

Ik snap niet dat de meesten van u bezig blijven met de handhavingsmaatregelen... "het moet zwaarder bestraft worden!". Ja, helemaal mee eens, wat mij betreft door op ieder hectometerpaaltje een agent te zetten, kan mij het schelen... Maar het is een GEGEVEN dat er ALTIJD mensen al of niet bewust onder een rood kruis door zullen rijden, ook als er elke 100 meter een agent staat. Een rood kruis biedt GEEN bescherming, het kruis kan zelf niet voorkomen dat de rijstrook wordt bereden. Net zoals een bord 80 niet zal voorkomen dat mensen wel 150 kunnen rijden.

Als je 100% zeker wilt zijn dat je bescherming hebt, dan moet je die bescherming afdwingen. En als het dan nodig is om de snelweg volledig af te sluiten, dan is dat zo. Ik ben best wel een voorstander van IM en doorstroming, maar als dit ten koste gaat van de veiligheid dan moet daar een rem op. En dan zet je 'm volledig af met botsers, direct na de voorgaande afrit. Niet 2 kilometer eerder met alleen maar rode kruizen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #242 Gepost op: 17 april 2012, 09:00:41
Ik ben gewoon voor een compleet fysieke afzetting als er bijv nog maar een rijstrook over is. Hoe dat maakt mij niet uit als er maar geen mvtgn door heen kunnen.
Verzin iets met dynamische vangrails, deze bestaan dus waarom niet veel meer neerzetten. Daar stopt toch wel elke bestuurder voor(hoop ik).

Zijn er meerdere rijstroken over dan dusdanig afzetten dat men wel langzaam MOET rijden.

Verder gewoon keihard door blijven handhaven.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #243 Gepost op: 17 april 2012, 09:08:01
De inzet van spijkermatten gaat natuurlijk veel te ver. Gaan we dan ook schieten op een voertuig waarvan iemand niet handsfree zit te bellen en niet stop bij het krijgen van een stopteken?? Mensen denk na! Het moet we in verhouding blijven.

Een paar optie's zijn:
-Bij ieder portaal een camera hangen en flitsen die handel (boetebedragen van €220 naar €500)
-Zie bovenstaande alleen dan geen boete bedrag. Maar voorkomen bij de rechter. 1e keer: boete €220 en 2 maanden invord. RB
 2e keer: boete 500 + EMG + invord. RB 6 mnd. en 3e keer: Boete €1500,- + ongeldig verkl. RB + verbeurd verklaren voertuig (Bij recidive in hetzelfde voertuig maakt het niet uit of het voertuig wel of niet op naam van bestuurder staat) Is het de 1e eerste keer dat de bestuurder de overtreding begaat met het voertuig en staat het voertuig op naam van hem/haar dan ook verbeurd verklaren.

- De complete rijbaan afsluiten. Niet alleen met kruizen, maar ook fysiek. Denk aan voertuigen/ Botsabsorbers. De ruimte tussen incident en afzetting zal per incident bekeken moeten worden, ivm sporen. Maar een minimale afzetting van 200 a 300 meter aanhouden. Houdt dit in dat er een extra afrit niet gebruikt kan worden, dan is dat gewoon pech!

Dat hele IM is erop gebasseerd dat het verkeer kan blijven doorstromen. Op een 2e plaats is het pas de veiligheid. Ik vind dat verkeerd, dat zou andersom moeten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #244 Gepost op: 17 april 2012, 11:03:15
Toch denk ik dat er ook aan de bron van het negeren gedacht moet worden en niet simpelweg naar het straffen gekeken moet worden. Het gebeurt (te) vaak dat rijbanen voor grote stukken zijn afgekruisd als er feitelijk niets aan de hand is. Ik heb wel eens 3km afgekruisde baan gezien vanwege werkzaamheden die 200m in beslag namen. Dan krijg je op een gegeven moment wel de houding zoals in deze discussie speelt en worden er ook de kruizen genegeerd als ze wel degelijk nuttig en belangrijk zijn.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #245 Gepost op: 17 april 2012, 11:16:26
Toch denk ik dat er ook aan de bron van het negeren gedacht moet worden en niet simpelweg naar het straffen gekeken moet worden. Het gebeurt (te) vaak dat rijbanen voor grote stukken zijn afgekruisd als er feitelijk niets aan de hand is. Ik heb wel eens 3km afgekruisde baan gezien vanwege werkzaamheden die 200m in beslag namen. Dan krijg je op een gegeven moment wel de houding zoals in deze discussie speelt en worden er ook de kruizen genegeerd als ze wel degelijk nuttig en belangrijk zijn.
Dat is in een ander topic ook al ter sprake gekomen. Dat komt omdat elke aanvraag voor een verkeersmaatregel het bedrijf wat de werkzaamheden doet geld kost. Dus word aan het begin van de werkzaamheden het gehele vak waar gewerkt gaat worden afgekruist zodat ze in een keer door kunnen werken. Daarnaast zou het ook weer tijd kosten voordat een baanvak vrij is om te werken, dus dat zou je ook als reden kunnen zien waarom gelijk in 1 keer alles afgekruist word.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #246 Gepost op: 17 april 2012, 11:27:07
Klopt, maar het voedt wel de frustratie van de weggebruikers en is dus indirect het gevolg van het negeren van die dingen als ze bij een daadwerkelijk incident worden ingezet. Als het dus bij de bron wordt opgepakt (het geld vragen om een kruis te zetten of weghalen) dan worden de kruizen efficiënter ingezet en als gevolg minder frustratie en negeren 98uiye


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #247 Gepost op: 17 april 2012, 11:35:51
Wat is nu zo moeilijk om die matrixborden op te volgen? Ik rijd bijna dagelijk al 4 jaar over de A2 en daar stonden met de verbreding regelmatig lagere snelheden op de borden en kruizen omdat ze bezig waren met de weg. Afgelopen weekend nog werd de hoofdbaan naar het noorden afgesloten toch waren er een paar idioten (een ander woord is er gewoon niet voor) die vlak voor de pijlwagen toch langs moesten glippen omdat ze anders net die 5 sec achter die auto moesten blijven rijden. Ook regelmatig als er op de borden 70 sta dan komen ze nog met 100 langs mij gereden. Ik ga dan toch echt 75-80 op de teller rijden (dan zit je tussen de 70 en 75 werkelijk) en je wilt niet weten hoevaak (beroeps)chauffeurs dan graag in mijn kofferbak willen kijken omdat zij "haast" hebben. Daarnaast als er kruizen staan ga ik niet op de baan rijden. Pas als ik het bord zie wat de kruizen opheft ga ik halverwege tussen de portalen naar rechts toch echt niet eerder ook al is misschien de afzetting weg.

De enige mensen die echt haast hebben zijn de heren en dames die voor mensenlevens vechten, alle overige mensen die denken maar dat ze haast hebben.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


BramvanR

  • belangstellende van de hulpverlening
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #248 Gepost op: 17 april 2012, 11:59:59
Wat is nu zo moeilijk om die matrixborden op te volgen? Ik rijd bijna dagelijk al 4 jaar over de A2 en daar stonden met de verbreding regelmatig lagere snelheden op de borden en kruizen omdat ze bezig waren met de weg. Afgelopen weekend nog werd de hoofdbaan naar het noorden afgesloten toch waren er een paar idioten (een ander woord is er gewoon niet voor) die vlak voor de pijlwagen toch langs moesten glippen omdat ze anders net die 5 sec achter die auto moesten blijven rijden. Ook regelmatig als er op de borden 70 sta dan komen ze nog met 100 langs mij gereden. Ik ga dan toch echt 75-80 op de teller rijden (dan zit je tussen de 70 en 75 werkelijk) en je wilt niet weten hoevaak (beroeps)chauffeurs dan graag in mijn kofferbak willen kijken omdat zij "haast" hebben. Daarnaast als er kruizen staan ga ik niet op de baan rijden. Pas als ik het bord zie wat de kruizen opheft ga ik halverwege tussen de portalen naar rechts toch echt niet eerder ook al is misschien de afzetting weg.

De enige mensen die echt haast hebben zijn de heren en dames die voor mensenlevens vechten, alle overige mensen die denken maar dat ze haast hebben.

Customs, helemaal gelijk ik reed eens richting Hoorn over de A2 en er waren wegwerkzaamheden (Zaltbommelse brug en rijstrook 1 bruikbaar, r.s. 2 en 3 afgekruisd en afgeschot met metalen barrier). Ik hield me op de teller aan 75-80 en een grijze dakduif zat nog te duwen omdat hij "haast" had. Gevolg: ik zet dan m'n cruisecontrol aan, kan meneer zoveel duwen hij wil maar schiet er niet veel mee op. Op het moment dat het kon schoot bij hem de agressie eruit door mij met 140 in te halen terwijl portaal nog op 90 stond na afloop werkzaamheden en richting "einde alle verboden". Ik draag naar mijn zin al genoeg bij aan de inkomsten van JK de J te 's-G. En op een boete van 200% door snelheidsovertreding bij werkzaamheden zit ik niet te wachten ....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #249 Gepost op: 17 april 2012, 12:03:14
De enige mensen die echt haast hebben zijn de heren en dames die voor mensenlevens vechten, alle overige mensen die denken maar dat ze haast hebben.

Ik zeg: Mooi gesproken, Customs.