Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 368789 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #440 Gepost op: 22 mei 2013, 20:05:53
Bij 'mijn' afzetting was er sprake van vroegtijdige berichten in de media + 1 DRIP hangend aan een portaal + 1 BermDRIP voor  de afzetting.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #441 Gepost op: 22 mei 2013, 20:32:06
Goed punt HIT, zeker ook een manier om er als (proffesional) naar te kijken. Ik vind in eerste instantie ook dat een kruis een kruis is en je je gewoon aan de verkeersregels behoort te houden. Maar als er dan al situaties zijn die tot irritatie kunnen leiden bij de weggebruikers, zoals een ongebruikelijke afsluiting van een rijstrook zonder zichtbare activiteiten, zou zo'n bord kunnen helpen.

Overigens wilde ik jou natuurlijk geenszins passeren  :)

Even spijkers op laag water zoeken Mattijs.
Een afsluiting van een rijstrook door middel van een rood kruis is op de spitstroken na als zij gesloten zijn altijd een ongebruikelijke afsluiting.  ;)

Persoonlijk heb ik als ik ergens een rood kruis zie wat een rijstrook afsluit waar je normaal gesproken vrij over kan rijden iets van "Shit waarom nu" maar meestal snel gevolgd door "Hoop dat alles mee valt voor iedereen en pech gehad kan gebeuren".
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #442 Gepost op: 22 mei 2013, 20:51:40
Even spijkers op laag water zoeken Mattijs.
Inderdaad ook wel eens gezien: Lading spijkers op de A13 afgevallen bij Delft, Rijkswaterstaat plaatst kruizen op rs 2 en 3. Was een topdag voor de berger; niemand zag immers de spijkers liggen. Chauffeur die lading was verloren had snel 112 gebeld, RWS had afgekruisd. Maarja.... he.... ach.... Ik heb geen 4 reservebanden bij me!


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #443 Gepost op: 22 mei 2013, 20:58:10
Inderdaad ook wel eens gezien: Lading spijkers op de A13 afgevallen bij Delft, Rijkswaterstaat plaatst kruizen op rs 2 en 3. Was een topdag voor de berger; niemand zag immers de spijkers liggen. Chauffeur die lading was verloren had snel 112 gebeld, RWS had afgekruisd. Maarja.... he.... ach.... Ik heb geen 4 reservebanden bij me!

ik denk wel dat die bewuste mensen geen rode kruizen meer negeren voorlopig  098uo  e050
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #444 Gepost op: 22 mei 2013, 20:59:13
ik denk wel dat die bewuste mensen geen rode kruizen meer negeren voorlopig  098uo  e050
Bij een kruis op rs 3 rijden zij meteen op rs1, zover mogelijk van die afgekruisde rijbaan vandaan!

Leert beter dan een bekeuring zeg ik...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #445 Gepost op: 22 mei 2013, 21:00:51
Bij 'mijn' afzetting was er sprake van vroegtijdige berichten in de media + 1 DRIP hangend aan een portaal + 1 BermDRIP voor  de afzetting.

Weet ik, en nog bij het afzetten reed men over de afgekruiste stroken.

Overigens vorige week maandag met het weghalen van alle hekken en omleidingsborden heb ik nog mogen meemaken hoe gevaarlijk die bermen en vluchtstroken zijn. Bij de afrit s115 vanuit de Coentunnel verloor een vrachtauto zijn wiel van de oplegger. Als wij een minuut eerder in de berm waren geweest om dat hek dat daar lag op te pakken hadden wij hem gekopt want het wiel is er helemaal overheen gewalst. :-\ en werd door een tweede hek dat er lag gelanceerd.

Overigens is dat wel de meest voorkomende gevallen van roodkruisrijden, bij het opzetten en afhalen van een afzetting. Of men denkt "wij kunnen er wel even voorlangs" of "Wij kunnen er alweer langs, de kegels zijn weg dus dat rode kruis geldt niet." >:( >:( :'( :'(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #446 Gepost op: 22 mei 2013, 21:13:13
Uiteraard helemaal logisch en terecht dat de procedure op deze manier werkt. Maar waar zijn die werklui dan? Als deze zich gezamenlijk verzamelen op een afgesproken plek en tijd, kunnen ze zodra de kruizen er op staan en de veiligheid 'gegarandeerd' is het werkvak betreden. Als er (overduidelijk) werklui zichtbaar wachten bij een P-plaats, zal dat voor mij al meteen meer duidelijkheid en begrip opbrengen voor het afgesloten werkvak.
"Verzamelen" is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Met een beetje pech is je dichtstbijzijnde veilige verzamelpunt de toerit of de carpoolplaats vele kilometers voor het af te zetten wegvak. Vanaf daar belt de uitvoerder de verkeerscentrale, vraagt de kruizen aan, en zodra de bevestiging binnen is gaat hij met zijn ploeg de weg op. Dan ben je dus eerst kilometers aan het rijden voordat je alleen al bij je eerste kruis bent. Ondertussen heeft de automobilist met zijn 120-130 km/u geen werkautootjes gezien (want die stonden uit het zicht op een carpoolplaats.... waar de weg nog gewoon helemaal vrij was) maar komt wel de rode kruizen tegen.

En in theorie is het natuurlijk maar minutenwerk, maar ook hier kunnen dingen misgaan, waardoor de zaak vertraging oploopt. En op de meeste snelwegen praten we ook 's nachts nog over honderden auto's die per uur met zo'n kruis geconfronteerd worden.

Ook zijn er hele mooie fullmatrix wagens te huur bij een bedrijf langs de A1  998765, waarop duidelijk gecommuniceerd kan worden wat de bedoeling is van een afgesloten rijbaan, zoals geplande werkzaamheden vanaf 21:30, uitharden dilitatievoegen, markeringen aanbrengen, weet ik veel. Communicatie schort het nog wel eens aan vind ik, terwijl je daarmee juist zoveel begrip kunt kweken.
Bereiken we er mee dat mensen minder rode kruizen negeren of dat ze minder snel gaan rijden? Nee. We proberen alleen of ze meer begrip kunnen opbrengen voor het waarom van de afzetting en waarom er al of niet gewerkt wordt. Een stel "loze" rode kruizen met een tekstkar "Wachten op de afzetters" doet het vast niet heel goed voor het begrip....  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #447 Gepost op: 22 mei 2013, 21:26:26
Praktijk:

Afzetploeg vraagt op de vluchtstrook van de dichtsbijzijnde vluchtstrook de maatregel aan bij de centrale of in sommige regio's bij de WIS.
De centrale belt terug wanneer de maatregel is geplaatst, dat kan soms wel even duren.
Daarna gaat de afzetploeg rijden en onder begeleiding van de TMA schuift men op naar de betreffende rijstroken. Deze blijft 25m onder het eerste rode kruis door staan zodat de Andreasstrips gelegd kunnen worden. Daarna rijdt hij 50m verder om dekking te verschaffen om de eerste kegels en de actiewagen te kunnen plaatsen.
Dan belt de TMA chauffeur de WIS die daar dienst heeft om de gereedheid van de afzetting door te geven.
Wanneer dit is gedaan belt de TMA chauffuer met de uitvoerder dat men kan komen maar wel achter de afzetploeg in de afzetting moet blijven.

Praktijk: het duurt de wegwerkers vaak te lang en men is al in aantocht nog voor de Andreasstrips liggen. >:(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #448 Gepost op: 22 mei 2013, 22:12:04
Weet ik, en nog bij het afzetten reed men over de afgekruiste stroken.

Overigens vorige week maandag met het weghalen van alle hekken en omleidingsborden heb ik nog mogen meemaken hoe gevaarlijk die bermen en vluchtstroken zijn. Bij de afrit s115 vanuit de Coentunnel verloor een vrachtauto zijn wiel van de oplegger. Als wij een minuut eerder in de berm waren geweest om dat hek dat daar lag op te pakken hadden wij hem gekopt want het wiel is er helemaal overheen gewalst. :-\ en werd door een tweede hek dat er lag gelanceerd.

Overigens is dat wel de meest voorkomende gevallen van roodkruisrijden, bij het opzetten en afhalen van een afzetting. Of men denkt "wij kunnen er wel even voorlangs" of "Wij kunnen er alweer langs, de kegels zijn weg dus dat rode kruis geldt niet." >:( >:( :'( :'(
Tsja, bekend probleem. Als ik geen NH heb dan probeer ik daar soms even te blijven hangen.
Tijdje geleden ook een mooie. Dikke Audi.
Zeeburgertunnel R2+3 afgesloten dmv kruis.
R3 fysiek door kegels.
Kwam de Audi over R2 2 voertuigen rechts inhalend :)


DDV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #449 Gepost op: 31 mei 2013, 00:10:05
Opvallend is dat Rijkswaterstaat m.n. op de A76 regelmatig [tijdens de spits] met de lampjes boven de weg aan het "spelen" is, over stukken van 5 tot 10 km. 50 zonder enige aanwijsbare reden !!!  >:( gevolg : filevorming  >:( én ongelukken !

Mensen die ter plekke bekend zijn negeren dit gedoe onderhand  >:D, met alle gevaarlijke situaties voor mensen die ter plekke niet bekend zijn en 50 gaan rijden tot gevolg  98uiye, ook de bekruising van rijstroken wordt daardoor door sommigen niet meer serieus genomen met alle gevaarlijke gevolgen als er werkelijk wat aan de hand is [ik heb nog niet gezien dat er zonder noodzaak werd bekruist dus ben dan extra op mijn hoede  998765].