Registratie bloedgroep

Auteur Topic: Registratie bloedgroep  (gelezen 2948 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Gepost op: 23 november 2011, 21:29:33
Voor een vereniging moest ik een vragenlijst invullen ivm calamiteiten of ongevallen. Een van de dingen die ze wilden weten was mijn bloedgroep.
Nu heb ik er geen bezwaar tegen om die te geven (O pos) maar wordt daar wat mee gedaan op de SEH of wordt toch eerst de bloedgroep bepaald?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2011, 21:38:38
In het ziekenhuis zal dat altijd eerst bepaald worden. Men gaat niet af op registraties van verenigingen e.d.
Meten is weten. Ik zou aan je vereniging vragen waarvoor de registratie bedoeld is.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2011, 21:40:27
In het ziekenhuis zal dat altijd eerst bepaald worden. Men gaat niet af op registraties van verenigingen e.d.
Meten is weten. Ik zou aan je vereniging vragen waarvoor de registratie bedoeld is.

Dat wat jij zegt heb ik ook gehoord. Ik had altijd op mijn diensthelm mijn bloedgroep staan. Volgens een Ambupleeg was dit niet nodig aangezien ze het in het ziekenhuis toch altijd nakijken.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2011, 22:14:54
In het ziekenhuis zal dat altijd eerst bepaald worden. Men gaat niet af op registraties van verenigingen e.d.
Meten is weten. Ik zou aan je vereniging vragen waarvoor de registratie bedoeld is.

Een enkele keer wordt er wel ongekruist bloed gegeven maar dan in de vorm van 0-negatief of het ziekenhuis moet in zijn eigen registratie hebben staan wat je bloedgroep is en dat dan ongetest geven. Ze zullen nooit afgaan op een registratie van een vereniging.

@dielangemotormuis, voor de registratie die op je diensthelm staat was dan eerst je bloedgroep bepaald en dat werd vervolgens pas gebruikt in nood-/oorlogsituatie. Niet te vergelijken dus met de normale praktijk.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2011, 08:47:43
Dat moet dan wel een hoogst uitzonderlijke en acute situatie zijn, want zeker bij ontvangst van bloedproducten is er normaal gesproken zelf een dubbelcheck van twee afzonderlijke bloedmonsters.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #5 Gepost op: 27 november 2011, 11:51:40
Dat moet dan wel een hoogst uitzonderlijke en acute situatie zijn, want zeker bij ontvangst van bloedproducten is er normaal gesproken zelf een dubbelcheck van twee afzonderlijke bloedmonsters.

Ja, inderdaad komt niet vaak voor. Denk aan onverwacht, zeer ernstig oncontroleerbaar bloedverlies waarbij de eerste zakken aangehangen worden terwijl ondertussen bloedgroep en antistoffen bepaald worden.

Overigens gebruik ik het woord gekruist, maar dat wordt tegenwoordig ook niet meer zo vaak gedaan. In veel (zo niet alle?) ziekenhuizen wordt tegenwoordig bloed van de donor en de ontvanger afzonderlijk getest op antistoffen en alleen in aparte gevallen nog "ouderwets" gekruist.