wat is een politietaak en wat niet??

Auteur Topic: wat is een politietaak en wat niet??  (gelezen 3365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Gepost op: 26 december 2004, 23:24:24
Ik hoor regelmatig dat de politie langs meldingen gaat die ik twijfelachtig vindt...
Als voorbeeld een Quote van mezelf ...


Jah...maar pliesies zijn ook niet van brand...hoewel ze wel altijd gestuurd worden om te kijken....heb ook es 1x een fikkie uitgemaakt...kwam ik met gesmolten kisten vanaf...doe ik ook nie meer...waren net ingelopen ..
Vind ik trouwens wel een van de dingen die niet in het takenpakket van de politie thuishoren..."De meldkamer van de brandweer vertrouwd het niet helemaal, kunnen jullie even kijken of ze nodig zijn" of " Daar en daar ligt iemand op de grond, kunnen jullie even kijken of de Ambulance nodig is"...maar das meer iets voor in een andere discussie ;)

Maar ook de bekende junk die het zo koud heeft in de winter...Daar moet wel iets mee gebeuren, maar als ik dan zie dat in Amsterdam een Noodhulpauto 2 tot 4  uur bezig is om met "vangnet en advies" een GG&GD arts de crisisdienst  het stoelenproject, het leger des heils allerlei stichtingen en weetikveel wat voor diensten nog meer bestaan op dat gebied te regelen dat iemand die voor apegapen op een bankje ligt onder dak te krijgen...  :-\
Past allemaal natuurlijk wel onder het schuin gedrukte in de Quote...

Artikel 2
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.



maar volgens mij is de bedoeling van het politieapparaat meer het onderstreepte deel van de tekst...Daar is het ook op ingericht..


-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2004, 11:45:40
wat is het probleem dat de politie even langs een vage melding van een buitenbrandje rijdt,dat is in de meeste gevallen wat subtieler dan meteen komplete TAS erheen te sturen.

Plus dat als er nog daders bijstaan,zij meteen de rekening kunnen krijgen.Hier rijdt de politie ook langs vage brandmeldingen,zeker de komende dagen.Het werkt perfect,af en toe iets te perfect zo krijgen we helemaal geen uitrukken :-X ;D
Maar de lol is minder groot als de politie eerst komt inplaats van de brandweer ;)


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2004, 16:55:56
Toch denk ik dat afwending van direct gevaar t.a.v. mens, dier en goederen er ook toe behoort. Koude junk vrijwillig in ophoudkamer plaatsen. Daar kan men te bureel mooi oplossing voor zoeken... Wij weer de straat op.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2004, 17:07:20
Toch denk ik dat afwending van direct gevaar t.a.v. mens, dier en goederen er ook toe behoort. Koude junk vrijwillig in ophoudkamer plaatsen. Daar kan men te bureel mooi oplossing voor zoeken... Wij weer de straat op.
En die oplossing is?? Wat ik in amsterdam zie is dat je tot 5 uur bij het leger tereacht kan, andere dingen moeten voor het middaguur besproken zijn...daarnaast...als ik(of liever gezegd de politie) daar in Amterdam aan begin...meeste bureau's hebben daar niet voldoende capaciteit voor... De ambulancedienst zegt: Hij heeft geen medische indicatie, politie zegt hij heeft niets gedaan, maar als burger die uitkijkt voor een ander en dus belt met....ja..meestal toch de politie dan, hetzij via 112 hetzij via 0900tuig staat daar en verwacht optreden van de politie die dan meestal toch ter plaatse wordt gestuurd.

Ken ook gevallen dat een thuisloze om op te warmen als er een politieauto langsrijdt een raam inslaat...volgens mij zou dat in een "verzorgingsstaat" toch niet moeten hoeven...

Ik wil best iets doen voor die mensen, maar kom er niet door...die brij van bureaucratie en regels..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #4 Gepost op: 27 december 2004, 21:25:08
Ik wil best iets doen voor die mensen, maar kom er niet door...die brij van bureaucratie en regels..

Eh, hier in het Groningse valt het allemaal nog wel mee met aantallen daklozen in de vrieskou. Alhoewel je ook hier tijdig een plek bij de opvang moet regelen.
Maar ik kan me de grote steden problematiek levendig voorstellen. Ben ik persoonlijk toch blij een primaire verkeerstaak te hebben.... Hoewel dat de ellende natuurlijk niet oplost. Het blijft een dilemma.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2004, 22:33:33


Eh, hier in het Groningse valt het allemaal nog wel mee met aantallen daklozen in de vrieskou. Alhoewel je ook hier tijdig een plek bij de opvang moet regelen.
Maar ik kan me de grote steden problematiek levendig voorstellen. Ben ik persoonlijk toch blij een primaire verkeerstaak te hebben.... Hoewel dat de ellende natuurlijk niet oplost. Het blijft een dilemma.
Het is ook mijn taak niet...maar zo af en toe kom ik toch ergens TP waar dan zo'n schrijnend geval ligt staat hangt...die eigenlijk ook gewoon veelpleger is, en eigenlijk daarom al van de straat zou moeten... Alleen heeft ie op dat moment misschien net niks open staan... en is het dus eigenlijk geen politiezaak.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Sven

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2005, 01:14:30
Het is ook geen primaire politiezaak. Zeker als hij zich niet schuldig maakt aan enig strafbaar feit. Die mensen zitten vaak in een uitzichtloze situatie. Maar je zal wel reeel moeten zijn: De vrieskou komt niet opeens opzetten. Het is een feit dat je vanaf november/december vrieskou kan verwachten. Deze mensen weten dat en kunnen zelf actie ondernemen. Natuurlijk is in een aantal gevallen de hulpverlening niet toereikend, maar een groot aantal mensen is gewoon te besodemieterd om wat te regelen. Zolang ze iedere dag maar weer genoeg bij elkaar bedelen of jatten voor hun shot. Ik kom deze gasten dagelijks tegen op Schiphol tijdens het werk en op een gegeven moment houdt de hulpverlening van politie/KMar-zijde gewoon op. Ik zal ze niet het stationsgebouw uitschoppen als de temperatuur onder 0 is, maar ik ga ook zeker niet meer buiten kantoortijden hulp regelen. Je loopt namelijk constant tegen een muur op. Want dan heb je wat geregeld, gaat het weer 2 dagen goed en daarna vallen ze weer terug in hun oude "ritme." Er wordt vaak gelogen en bedrogen tegen ons om maar weer hulp te krijgen. Zo werkt het niet. Het zijn gewoon volwassen mensen en zo gedragen ze zich dan ook maar. Het enige wat je kan doen is nieuwe daklozen signaleren en hen alle hulp aan te bieden om weer op het rechte pad te komen. Maar het houdt op een gegeven moment echt op, hoe goed je bedoelingen ook zijn.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2005, 00:45:41
Het is ook geen primaire politiezaak. Zeker als hij zich niet schuldig maakt aan enig strafbaar feit.
Maar voor wie wel dan? de burger ziet iemand met een acuut probleem, en belt 112...of 0900tuig...

Die mensen zitten vaak in een uitzichtloze situatie. Maar je zal wel reeel moeten zijn: De vrieskou komt niet opeens opzetten. Het is een feit dat je vanaf november/december vrieskou kan verwachten. Deze mensen weten dat en kunnen zelf actie ondernemen.
Dat is nou net het probleem....er is niet voldoende nachtopvang...het leger des Heils regelt wel extra bedden, en er zijn nog een aantal andere opties, maar dat zijn er niet genoeg voor alle zwervers(in a'dam iig)


Ik zal ze niet het stationsgebouw uitschoppen als de temperatuur onder 0 is, maar ik ga ook zeker niet meer buiten kantoortijden hulp regelen. Je loopt namelijk constant tegen een muur op. Want dan heb je wat geregeld, gaat het weer 2 dagen goed en daarna vallen ze weer terug in hun oude "ritme." Er wordt vaak gelogen en bedrogen tegen ons om maar weer hulp te krijgen. Zo werkt het niet. Het zijn gewoon volwassen mensen en zo gedragen ze zich dan ook maar.
Helemaal mee eens..hoewel het natuurlijk ook een precedentwerking heeft als je met vrieskou meer gedoogd....het wordt vanzelf drukker dan, zodat je uiteindelijk toch zal moeten handhaven...


Het enige wat je kan doen is nieuwe daklozen signaleren en hen alle hulp aan te bieden om weer op het rechte pad te komen. Maar het houdt op een gegeven moment echt op, hoe goed je bedoelingen ook zijn.
En zover zou het niet moeten komen...je zou al eerder een opvangsysteem moeten hebben...wat we nu hebben in nederland is aan de rafelrandjes niet fijnmazig genoeg....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Sven

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2005, 14:21:44
Maar voor wie wel dan? de burger ziet iemand met een acuut probleem, en belt 112...of 0900tuig...

Een acuut probleem valt gewoon onder de noodhulp van de politie. Dat valt onder "hulp aan hen die dat behoeven." Maar daarna zou er direct hulpverlening moeten worden gegeven door een crisisdienst of iets dergelijks.

Dat is nou net het probleem....er is niet voldoende nachtopvang...het leger des Heils regelt wel extra bedden, en er zijn nog een aantal andere opties, maar dat zijn er niet genoeg voor alle zwervers(in a'dam iig)

Nee, dat klopt, maar als de politie dat steeds maar weer opvangt dan blijft de hulpverlening achterover leunen. Overigens wordt de hulpverlening wel steeds sneller en beter, maar we zijn er nog lang niet.

Helemaal mee eens..hoewel het natuurlijk ook een precedentwerking heeft als je met vrieskou meer gedoogd....het wordt vanzelf drukker dan, zodat je uiteindelijk toch zal moeten handhaven...

Dat is inderdaad een dilemma. Als ik over Schiphol spreek dan is het eigenlijk heel simpel. De daklozen die alleen voor de winter komen daar zal je in het begin hard tegen moeten handhaven en laten merken dat ze niet welkom zijn. De vaste groep krijg je toch niet weg.

En zover zou het niet moeten komen...je zou al eerder een opvangsysteem moeten hebben...wat we nu hebben in nederland is aan de rafelrandjes niet fijnmazig genoeg....

Helemaal mee eens.