Legitimatieplicht

Auteur Topic: Legitimatieplicht  (gelezen 20191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #50 Gepost op: 2 januari 2005, 20:44:54
nou je moet eens een rondje Terneuzen doen je komt genoeg politie tegen hoor  :o
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


firemanr

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 2 januari 2005, 20:50:02
nou je moet eens een rondje Terneuzen doen je komt genoeg politie tegen hoor  :o
En wat doettie allemaal.... :-X :-X


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #52 Gepost op: 2 januari 2005, 20:52:47
Wat is "politietransigabel "??????? :o ???
Hmmm..komt weer een moeilijk verhaal

In het feitenboekje staan alle feiten die met een bon kunnen worden afgedaan.. alleen varieert het met een aantal codes wat het verdere traject is die die bon ingaat...

Bij sommige feiten staat een "m", dat zijn de feiten, meestal verkeer, die via de wet mulder, de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, kunnen worden afgedaan. Bij deze feiten is er geen sprake van strafrecht, maar van administratiefrecht, zegmaar net als belastingrecht.

andere feiten staat een "K", dit zijn feiten die niet administratiefrechtelijk zijn af te handelen... Dat gaat dus in principe het strafrechtelijke gebied in...
Van die feiten zijn er een aantal met een uitzonderingspositie, die zijn politietransigabel, dat betekent dat de politie dus een transactie aan mag bieden ter voorkoming van strafvervolging...als je dan dus betaald is de kous af, anders moet je waarschijnlijk voorkomen...
De volgende stap is een "*" feit, hier staat dus in het bonnenboekje geen bedrag bij, dit wordt bepaald door de OvJ, en dit zijn dus de OM-transacties...ook hier dus het betalen van een bedrag ter voorkoming van vervolging..
De laatste categorie valt niet meer in het bonnenboekje, en wordt in principe altijd dmv een Proces-Verbaal ingediend bij de OvJ...die heeft dan  een aantal mogelijkheden, hij kan : Afzien van vervolging, een schikking voorleggen, of besluiten om het voor te laten komen...als je dan veroordeeld wordt levert het je pas een strafblad op...

verhaal is niet compleet, en waarschijnlijk ingewikkeld...maar kan het niet makkelijker maken
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #53 Gepost op: 2 januari 2005, 20:53:46

Je denkt te veel op zn stads, Jeroen....hier hebben ze nog niet zoveel politie..... ;D ;D
Ik ken idd alleen de situatie zoals die in en rond Amsterdam is...daar is het vrij blauw op straat ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 2 januari 2005, 20:58:15
Is het trouwens ook zo dat jongeren van 14 jaar tot, laten we eens zeggen 18 jaar, minder moeten betalen, als ze hun id-kaart niet bijhebben? Minder dan de ouderen bedoel ik dan. Moeders de vrouw had dit gelezen, zei ze, op teletekst? ;)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #55 Gepost op: 2 januari 2005, 21:00:06
Hier in het dorp zie je ook niet vaak politie.
Al waren er vanavond denk ik verschillende bekeuringen om uit te delen.
waaronder vuurwerk afsteken :-X
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #56 Gepost op: 2 januari 2005, 21:01:57
Is het trouwens ook zo dat jongeren van 14 jaar tot, laten we eens zeggen 18 jaar, minder moeten betalen, als ze hun id-kaart niet bijhebben? Minder dan de ouderen bedoel ik dan. Moeders de vrouw had dit gelezen, zei ze, op teletekst? ;)
Ik heb nog geen OM-richtlijnen gezien..dus kan ik nog niks over zeggen ;)
dit is iig een richtlijn met wat uitleg erbij van het OM maar daar staat niets in over de leeftijd...ik zoek even verder... :P


Hier een beleidsregel, heb ik zelf nog niet helemaal gelezen, maar staat ook iets in over de transakties uit de WAHV

En dit komt uit het laatste document wat ik gelinkt heb:

Citaat van:  Richtlijn voor strafvordering
Halvering tarieven minderjarigen
Ten aanzien van strafrechtelijk minderjarigen van 12 tot 16 jaar worden de in de bijlage met politietransigabele feiten en de in de bijlage met OM-feiten vastgestelde bedragen gehalveerd met een afronding op hele Euro's naar boven. Voor strafrechtelijk minderjarigen van 16 tot 18 jaar gelden in beginsel dezelfde tarieven als voor strafrechtelijk meerderjarigen.

Voor de info zoals ie in het feitenboekje staat(en het hele feitenboekje) klik hier
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #57 Gepost op: 2 januari 2005, 21:33:26
Is het trouwens ook zo dat jongeren van 14 jaar tot, laten we eens zeggen 18 jaar, minder moeten betalen, als ze hun id-kaart niet bijhebben? Minder dan de ouderen bedoel ik dan. Moeders de vrouw had dit gelezen, zei ze, op teletekst? ;)

Jah die moeten volgens mij de helft van het te betalen bedrag betalen
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #58 Gepost op: 2 januari 2005, 21:54:27


Jah die moeten volgens mij de helft van het te betalen bedrag betalen
Dat staat ook in mijn post hierboven ;)

Nog een stukje extra info:

4.1 Strafmaat en strafbaarheid

Overtreding van het bepaalde in artikel 447e WvSr is opgenomen als feitcode D 517 in de Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen (2003R006).    De overtreding van voornoemd artikel wordt bestraft met een OM-transactie van € 50,- voor volwassenen. Voor jeugdigen van veertien tot zestien jaar is de transactie bepaald op € 25,- .   
Voor de overtreding van de identificatieplicht uit de Wet personenvervoer 2000 geldt voor 12 en 13-jarigen een aparte regeling . De verplichting desgevraagd inzage in een identiteitsbewijs te tonen ontstaat pas wanneer is vastgesteld dat de reiziger zwartrijdt.  Het niet-voldoen aan de identificatieplicht is in dit geval geen zelfstandig strafbaar feit, maar een strafverhogende omstandigheid bij het grondfeit zwartrijden.

In afwijking van de algemene strafrechtelijke ondergrens van twaalf jaar, die zoals hiervoor aangegeven wel geldt bij overtreding van de identificatieplicht uit de Wet personenvervoer 2000, is overtreding van art. 447e  WvSr eerst strafbaar als degene die zich niet geïdentificeerd heeft veertien jaar of ouder is.


Dat minder betalen is dus van 14 tot 16, niet tot 18 zoals FiremanR zei... dit even ter verduidelijking, voordat ik iemand tegenkom die gaat vertellen "jamaar op een forum op internet zei iemand dat je tot je 18e maar de helft hoeft te betalen" ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Target77

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 2 januari 2005, 22:04:21

Dat staat ook in mijn post hierboven ;)

Nog een stukje extra info:

4.1 Strafmaat en strafbaarheid

Overtreding van het bepaalde in artikel 447e WvSr is opgenomen als feitcode D 517 in de Richtlijn voor strafvordering tarieven en feitomschrijvingen (2003R006).    De overtreding van voornoemd artikel wordt bestraft met een OM-transactie van € 50,- voor volwassenen. Voor jeugdigen van veertien tot zestien jaar is de transactie bepaald op € 25,- .   
Voor de overtreding van de identificatieplicht uit de Wet personenvervoer 2000 geldt voor 12 en 13-jarigen een aparte regeling . De verplichting desgevraagd inzage in een identiteitsbewijs te tonen ontstaat pas wanneer is vastgesteld dat de reiziger zwartrijdt.  Het niet-voldoen aan de identificatieplicht is in dit geval geen zelfstandig strafbaar feit, maar een strafverhogende omstandigheid bij het grondfeit zwartrijden.

In afwijking van de algemene strafrechtelijke ondergrens van twaalf jaar, die zoals hiervoor aangegeven wel geldt bij overtreding van de identificatieplicht uit de Wet personenvervoer 2000, is overtreding van art. 447e  WvSr eerst strafbaar als degene die zich niet geïdentificeerd heeft veertien jaar of ouder is.


Dat minder betalen is dus van 14 tot 16, niet tot 18 zoals FiremanR zei... dit even ter verduidelijking, voordat ik iemand tegenkom die gaat vertellen "jamaar op een forum op internet zei iemand dat je tot je 18e maar de helft hoeft te betalen" ;)

Aha...feitcode D 517...dus geen Mulder-feit  ;)