Autisten zeer geschikt bij cameratoezicht

Auteur Topic: Autisten zeer geschikt bij cameratoezicht  (gelezen 4987 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

KUPO

  • Ziekenhuis Beveiliger.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Praktijkopleider Beveiliger 2 , BHV Ploegleider
Gepost op: 26 november 2011, 13:06:35
Dit bericht stond vandaag op Telegraaf .nl:

AMSTERDAM -  Mensen met autisme zijn waarschijnlijk zeer geschikt om in het bedrijfsleven als operator bij cameratoezicht te werken. Dat schrijft het Dagblad van het Noorden. Sociale werkvoorziening Noorderkwartier in Schagen onderzoekt samen met TNO of dit uit Engeland overgewaaide idee ook in ons land werkt.

Het gaat om autisten met een wat lager IQ. Zij worden minder snel afgeleid door nevengedachten en verveling. Daardoor zijn zij beter in staat om waardevolle waarnemingen te doen. Voor sociale werkplaatsen komt het onderzoek op een gunstig moment. Veel instellingen moeten bezuinigen. Het zou flink helpen als een deel van de autistische werknemers ondergebracht kan worden in het bedrijfsleven.


Have a safe and productive day


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2011, 18:03:03
Sociale werkvoorziening Noorderkwartier in Schagen onderzoekt samen met TNO of dit uit Engeland overgewaaide idee ook in ons land werkt.

Als het overzee (schijnbaar) werkt, dan werkt het hier vermoedelijk ook wel.  ::) Of zijn Engelse autisten anders dan Nederlandse autisten..? Behalve dat ze een andere taal spreken.


Tommie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 29 november 2011, 23:11:57
Ben benieuwd, zijn er al Nederlandse praktijk cases beschikbaar?


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2012, 19:36:32
Dit bericht stond vandaag op Telegraaf .nl:

AMSTERDAM -  Mensen met autisme zijn waarschijnlijk zeer geschikt om in het bedrijfsleven als operator bij cameratoezicht te werken. Dat schrijft het Dagblad van het Noorden. Sociale werkvoorziening Noorderkwartier in Schagen onderzoekt samen met TNO of dit uit Engeland overgewaaide idee ook in ons land werkt.

Het gaat om autisten met een wat lager IQ. Zij worden minder snel afgeleid door nevengedachten en verveling. Daardoor zijn zij beter in staat om waardevolle waarnemingen te doen. Voor sociale werkplaatsen komt het onderzoek op een gunstig moment. Veel instellingen moeten bezuinigen. Het zou flink helpen als een deel van de autistische werknemers ondergebracht kan worden in het bedrijfsleven.
Zijn er ook autisten met een normaal IQ en wat moet ik bij lager IQ voorstellen? En waardoor is iemand met autisme dan minder afgeleid?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2012, 21:22:20
Zijn er ook autisten met een normaal IQ en wat moet ik bij lager IQ voorstellen? En waardoor is iemand met autisme dan minder afgeleid?

Ja er zijn ook autisten met een normaal IQ en ook met een hoog IQ, autisme staat compleet los van IQ, juist in technische studies (de ingenieurs studies bijvoorbeeld) kom je er in verhouding zelfs meer tegen dan op straat. Ze zijn in staat om situaties enorm goed te observeren en zien dingen die afwijken van normaal heel snel. Dat uit zich bij die mensen vaak ook in verschillende dwangmatige trekjes. (alles op een vaste plek willen hebben, heel veel weten over een bepaald onderwerp, exact weten hoe veel regendruppels er al op het dak gevallen zijn het afgelopen uur, hoe vaak de koelkast vandaag aangesprongen is) Ze zijn in staat zich op een taak enorm goed te focussen. Leg ze uit waarom het belangrijk is wat ze doen, en ze zullen niets anders meer doen.

Groot nadeel wat ik wel zie is dat mensen met autisme heel veel moeite hebben andere mensen in te schatten. Ze hebben bijvoorbeeld veel moeite met dingen als sarcasme of dingen niet letterlijk moeten opnemen. Ze zijn bijna niet in staat emoties af te leiden.
Bijvoorbeeld iemand die huilt heeft per definitie pijn. Als iemand huilt vanwege verdriet of blijdschap zal een autist er gewoon van uit gaan dat die persoon pijn heeft en bij wijze van spreken de verbandtrommel halen.

Wat ik me afvraag is, zijn ze in staat om "verdacht gedrag" goed te herkennen en in te schatten. Juist bij camera toezicht komt er mensen kennis bij kijken om te bepalen wie je gaat volgen en wie niet.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2012, 00:06:33
Ja er zijn ook autisten met een normaal IQ en ook met een hoog IQ, autisme staat compleet los van IQ, juist in technische studies (de ingenieurs studies bijvoorbeeld) kom je er in verhouding zelfs meer tegen dan op straat. Ze zijn in staat om situaties enorm goed te observeren en zien dingen die afwijken van normaal heel snel. Dat uit zich bij die mensen vaak ook in verschillende dwangmatige trekjes. (alles op een vaste plek willen hebben, heel veel weten over een bepaald onderwerp, exact weten hoe veel regendruppels er al op het dak gevallen zijn het afgelopen uur, hoe vaak de koelkast vandaag aangesprongen is) Ze zijn in staat zich op een taak enorm goed te focussen. Leg ze uit waarom het belangrijk is wat ze doen, en ze zullen niets anders meer doen.

Groot nadeel wat ik wel zie is dat mensen met autisme heel veel moeite hebben andere mensen in te schatten. Ze hebben bijvoorbeeld veel moeite met dingen als sarcasme of dingen niet letterlijk moeten opnemen. Ze zijn bijna niet in staat emoties af te leiden.
Bijvoorbeeld iemand die huilt heeft per definitie pijn. Als iemand huilt vanwege verdriet of blijdschap zal een autist er gewoon van uit gaan dat die persoon pijn heeft en bij wijze van spreken de verbandtrommel halen.

Wat ik me afvraag is, zijn ze in staat om "verdacht gedrag" goed te herkennen en in te schatten. Juist bij camera toezicht komt er mensen kennis bij kijken om te bepalen wie je gaat volgen en wie niet.
Uit je uitleg kan ik me voorstellen dat mensen met autisme ook verdacht gedrag zouden herkennen vermits zoals je aangeeft  "ze zijn in staat om situaties enorm goed te observeren en zien dingen die afwijken van normaal heel snel".
Op camera kan dat miss iets moeilijker zijn dan live op straat.
Stel je ziet op camera een geldkoerier spullen brengen en chauffeur in auto wachten. In de buurt zie je 2 gasten op een scooter steeds een rondje rijden of staan wachten om de hoek. Dan zou een goeie centralist melden om die scooter int oog te houden. Lijkt mij duidelijk opvallend verdacht gedrag, maar zou iemand met autisme dit dan niet zo inschatten?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2012, 17:12:09
Het probleem is dat op straat je ook veel te maken hebt met contact met mensen. Over het algemeen is dat niet de sterkste kant van mensen met autisme. Ze zijn niet (goed) in staat andere mensen hun emoties in te schatten of hier rekening mee te houden. Iets wat natuurlijk lastig kan zijn in conflict situaties waarvan er geen 2 het zelfde zijn en je gewoon moet inschatten wat er speelt en hoe je hier op in gaat spelen.

Bij camera toezicht zijn ze juist in staat heel kleine onopvallende afwijkingen te zien. Ze zullen bijvoorbeeld eerder zien dat er in grote groepen mensen bijvoorbeeld cliquejes vormen, of wellicht iemand die een bepaald persoon wel erg dicht volgt zullen ze eerder opmerken dan een ander, simpelweg doordat ze veel meer informatie in zich opnemen en afwijkingen hiervan goed waarnemen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2012, 13:29:19
Er bestaan zoveel soorten autisme dat het bovenstaande verhaal lang niet altijd opgaat, sommige "autisten" zouden dit zelfs beledigend op kunnen vatten... Ik ben zelf dan ook tegen het gebruik van de benaming "autist" als we het over dit soort dingen hebben, kijk dan goed naar eigenschappen van de verschillende soorten autisme en geef aan de hand daarvan een uitwerking.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2012, 13:36:19
Of het waar is weet ik niet maar ik ving laatst een gesprek op dat men er binnen de politie over denkt om de mensen, die zij voor dit werk hebben geselecteerd, te laten onderzoeken of zij geen autistische trekjes hebben.

Voor de goede orde dus...  ik heb geen onderbouwing voor deze reactie. Misschien een ander wel.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2012, 21:51:54
Er bestaan zoveel soorten autisme dat het bovenstaande verhaal lang niet altijd opgaat, sommige "autisten" zouden dit zelfs beledigend op kunnen vatten... Ik ben zelf dan ook tegen het gebruik van de benaming "autist" als we het over dit soort dingen hebben, kijk dan goed naar eigenschappen van de verschillende soorten autisme en geef aan de hand daarvan een uitwerking.

klopt dat er veel verschillende stoornissen zijn die binnen het autisme spectrum vallen, daarom heb ik mijn posts ook zo breed mogelijk getrokken. Het spreekt voor zich dat niet alles op iedereen met autisme van toepassing is.

Hopelijk is men er zich wel van bewust dat mijn doel niet is om te beledigen. Ik tracht gewoon een uitleg over een aandoening te geven en dat is net zo beledigend als zeggen dat mensen zonder benen waarschijnlijk geen marathon zullen lopen.

Ik heb toevallig een paar vrienden met autisme en weet dus uit ervaring hoe verschillend "de aandoening" kan zijn. (overigens studeren zij ook gewoon etc.)