Misbruik van 112

Auteur Topic: Misbruik van 112  (gelezen 93022 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MHL

  • Gast
Gepost op: 3 januari 2005, 15:31:00
DRIEBERGEN - Het alarmnummer 112 van de politie heeft enorm veel last van misbruik. Maar liefst 80 procent van alle telefoontjes, ongeveer drie miljoen, worden onterecht gepleegd.

In ruim 40 procent van die drie miljoen misplaatste telefoontjes gaat het om bewuste pesterij.


De korpschef van het Korps landelijke politiediensten (KLPD), P. van Zunderd, is hier woedend over. Hij zei dat maandag tijdens een persconferentie over de prestaties en toekomstverwachtingen van zijn korps. "Ik wil meer technische middelen om dit aan te pakken."

Volgens Van Zunderd spande een dader de kroon door 21.000 keer onterecht te bellen. Ook heeft het onjuiste gebruik door zogenoemde 'broekzakbellers' een flink aandeel in de misplaatste telefoontjes naar 112. Bij deze personen maakt het toestel verbinding met het alarmnummer, zonder dat de eigenaar dat bewust doet.

"We gaan hier sterker tegen optreden", benadrukt de korpschef van het KLPD. "We passen al het instrument toe van sms- en voicebombardementen, terugbelacties en brieven aan ouders. Daarnaast heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken ingestemd met een actie tegen het misbruik."

Het gaat dan vooral om technische ingrepen zoals het kunnen blokkeren van een telefoon. Daarvoor is volgens Van Zunderd nog wel een wetswijziging nodig. De eerste resultaten hiervan verwacht hij aan het eind van dit jaar.

Verder werd uit de presentatie van het KLPD duidelijk dat er het afgelopen jaar 194 doden op de Nederlandse snelwegen vielen te betreuren. Ook zijn 1624 mensen op de snelwegen gewond geraakt en in een ziekenhuis opgenomen. In totaal waren er op de snelwegen ongeveer 27.500 ongelukken.

Bron. Nu.nl




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2005, 15:42:55
ik ben ook wel een of twee keer broekzak beller geweest :-[ :'( :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2005, 15:44:10
Ze zouden echt hier iets tegen moeten doen..... :-X >:(


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2005, 15:48:31
het is zo simpel,ff je toetsenblokering erop en je hebt nergens last van.En de rest??keihard aanpakken >:(


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2005, 15:52:53
het is zo simpel,ff je toetsenblokering erop en je hebt nergens last van.En de rest??keihard aanpakken >:(

Bij mijn telefoon (motorola) kan ik met toetsblokkering erop gewoon 112 indrukken (en dan bellen natuurlijk  ;))...

Dus dat gaat niet op dat je er dan geen last meer van hebt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2005, 15:55:29
inderdaad, mijn telefoon (nokia)

toetsblokkering en 112 doet t nog dus daarom was t ook gekomen want me blokkering staat er altijd op
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


janneman82

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2005, 15:55:41
een vriend van me heeft zelf ook per ongeluk een keer 112 gebeld terwijl zijn telefoon in zijn broekzak zat maar kreeg daarna gelijk een smsje van 112 dat hij een broekzakbeller was :-\


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2005, 16:01:35
Met mijn toetsenblokkering kan ik ook gewoon 112 bellen. Dit is me gelukkig nog nooit overkomen.

Heb maar één keer in mijn leven 112 hoeven bellen en dat was wel een noodzaak.  :-\


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2005, 16:11:17
Ik heb ook en keer een broekzak gesprek met 112 gehad. :-[
 Leuke anecdote daarbij was dat ik erachter kwam omdat ik voor de brandweer kazerne stond met twee brandweermannen en we er niet in konden.
Daarom nam ik de telefoon om ze op te bellen dat ze ons erin moesten laten.
Ik heb me toen maar meteen verontschuldigd bij de mensen van 112.
Het toestel had ondanks de nummer blokkering ook zelf contackt gemaakt met de 112 centrale :-[
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2005, 16:17:50
toch vreemd dat als jeje toetsenblokering erop hebt,je toch 112 kan bellen :o :o