Misbruik van 112

Auteur Topic: Misbruik van 112  (gelezen 94756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #100 Gepost op: 20 april 2013, 01:39:39
Man aangehouden voor valse 112 meldingen

http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/19/01---man-aangehouden-voor-valse-1-1-2-meldingen.html
Laatste update: 19-04-2013 | 11:14

Bontebok - De politie heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een 44-jarige inwoner van Bontebok aangehouden voor het doen van diverse valse 112 meldingen.

De man zocht continue via 112 contact met de Meldkamer Noord-Nederland. Ook belde hij diverse malen met het algemene nummer van de politie, namelijk 0900-8844. De 44-jarige belastte door zijn gebel niet alleen onnodig de telefoonlijnen van de hulpdiensten, ook deed hij aantal valse meldingen. Agenten gingen naar de woning van de man en hielden hem daar aan. Hij werd overgebracht naar het politiebureau en voor nader onderzoek ingesloten. Tevens krijgt de man hulp aangeboden, dit in verband met zijn geestelijke toestand.

Strafbaar
Het doen van valse 112 meldingen is strafbaar. Bovendien belast het ook onnodig de telefoonlijnen van de Meldkamer Noord-Nederland. Mensen die echt in nood zijn of snel politie willen spreken bij heterdaadsituaties moeten daardoor langer wachten. Misbruik wordt daarom altijd aangepakt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #101 Gepost op: 21 april 2013, 23:56:30
Dronken man belt onnodig 112

http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/20/02-deventer-%E2%80%93-dronken-man-belt-onnodig-112.html
Laatste update: 20-04-2013 | 15:16

Deventer - Een 37-jarige man uit Deventer is vrijdagnacht 19 april aangehouden voor het opzettelijk en zonder noodzaak bellen met het alarmnummer. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

Tussen 01.00 uur en tot aan zijn aanhouding om 01.45 uur heeft een 37-jarige Deventernaar  tien maal het alarmnummer 112 gebeld, zonder dat hier noodzaak toe was. De 37-jarige is op de Holterweg aangehouden. Agenten constateren dat de man onder invloed van alcohol verkeert en sluiten hem ter ontnuchtering in. Tegen 15.00 uur is de 37-jarige weer in vrijheid gesteld.

Misbruik alarmnummer 112
Voor niets of voor de grap naar 112 bellen, kan ervoor zorgen dat er onnodig slachtoffers vallen. Iemand met een echte noodmelding krijgt daardoor misschien geen verbinding met de alarmcentrale. Misbruik van 112 is dan ook strafbaar. Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. Alle gegevens van (mobiele) telefoons zijn op te vragen. En alle gesprekken die via 112 binnenkomen, worden opgenomen. Bij misbruik van 112 kunnen volwassenen een boete of een gevangenisstraf krijgen. Maken kinderen misbruik van 112? Dan licht de politie de ouders in. Belt een kind vaker naar 112? Dan moet het naar Halt. De politie kan de kinderrechter vragen om een zwaardere straf.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #102 Gepost op: 7 mei 2013, 16:05:48
Politie houdt 112-bellers aan

http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/28/01politie-houdt-112-bellers-aan.html
Laatste update: 28-04-2013 | 10:34

Delfzijl - De politie hield in de vroege zondagochtenduren twee jongemannen van 21 en 22 jaar oud uit Delfzijl aan. Het duo was kort daarvoor in Delfzijl bekeurd voor het verstoren van de nachtrust. Beide mannen liepen luidkeels schreeuwend vanuit het centrum richting de Koningin Julianalaan. Omdat ze het niet eens waren met hun bekeuringen besloten ze verhaal te halen via het 112 alarmnummer.

Nadat de politie hen nogmaals uitgelegd had waarom ze bekeurd waren en dat ze niet meer via 112 moesten bellen, gaf het duo aan dat ze net zolang zouden blijven bellen tot de bon werd ingetrokken. Toen ze even later weer met 112 belden werd op zoek gegaan naar de verdachten en werden ze aangehouden op de kruising van de Prins Bernhardlaan met de Burgemeester Boeremalaan. Ze werden ingesloten en bekeurd voor misbruik van het 112-alarmnummer.

Het doen van valse 1-1-2 meldingen is strafbaar. Bovendien belast het ook onnodig de telefoonlijnen van de Meldkamer Noord-Nederland. Mensen die echt in nood zijn of snel politie willen spreken bij heterdaadsituaties moeten daardoor langer wachten. Misbruik wordt daarom altijd aangepakt.
Samen sterk in de hulpverlening!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #103 Gepost op: 15 mei 2013, 02:19:36
Vandaag een uiterst verontwaardigde man op het alarmnummer gehad die wel door had dat hij niet het juiste nummer had maar het een hele slechte service vond dat ik niet even een telefoonnummer wilde opzoeken van iemand die hij wilde bellen.
Ik heb meneer doorverbonden met de buitenlandse ambulance.


( tuut-tuut-tuut-tuut-tuut-tuut .... hallo??? )
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #104 Gepost op: 15 mei 2013, 10:50:44
Vandeweek iemand bij de Recherche aangemeld voor een onderzoek naar 112 misbruik. Jonge jongen (zo klinkt hij althans) belde zowel op 30-04 als een paar dagen later meerdere malen met 112.
In totaal 74 keer. Het klonk als broekzakgesprekken maar Driebergens heeft toch een paar gesprekken aan ons doorgezet omdat hij toen echt om de politie vroeg. Na doorverbinden hoop geschreeuw te horen op de achtergrond, ook met de woorden "Au au, help". Op vragen wordt niet gereageerd. Via Driebergen de mast getraceerd. Nadat de verbinding verbroken was zelf hem opgebeld. Klinkt behoorlijk onder invloed en ik moest kappen met hem bellen (we bellen anoniem, en dat vindt hij blijkbaar vervelend). Hij gaf aan in de plaats te zijn waar de mast werd aangestraald maar hing toen op. Bij tweede keer terugbellen hoeven we ook niet te komen en hangt weer op. Zelfde persoon belt een paar dagen later 15x met 112, waarvan 3x doorgezet naar ons. Roept naar ons "Politie Haarlem snel snel kom snel". Daarna verbreekt hij de verbinding. Bij een tweede keer doorzetten "Kom snel ik bloed dood". Wederom zegt hij niet waar hij is en horen we dit keer ook gelach op de achtergrond. Zijn 06-nummer komt niet voor in onze systemen.

Telefoongesprekken veilig gesteld en iom de Recherche gaan hun een onderzoek instellen om hem te achterhalen en aan te pakken voor misbruik 112.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #105 Gepost op: 15 mei 2013, 10:54:56
En hij is zo stoer voor zijn vriendjes...


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #106 Gepost op: 15 mei 2013, 10:55:08
Afgelopen maand in de auto 112 proberen te bellen (via ingebouwde car kit). De verbinding viel elke keer weg direcht nadat de verbinding opgebouwd was. Ik denk op het moment dat de telefoon uit de wachtrij doorschakelde naar de centralist.

Ik heb toen de telefoon maar ontkoppeld en uit de hand 112 gebeld. Dat ging wel goed.

Hierna had ik echter wel 3x sms en 2 voice mail betreffende misbruik van 112...

Weet er iemand wat voor een registratie hiervan plaats vindt? Kent iemand anders ook dit probleem met bellen vanuit de auto?

Gisteren heb ik het voorval toch maar even gemeld via de website van de politie.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #107 Gepost op: 15 mei 2013, 10:57:34
Ja, vervelend die carkits... Laatst 112 vanaf mijn telefoon gebeld, maar kreeg geen verbinding. Sterker nog; hij ging niet eens over. Bleek dat ín de auto - ik stond er 10 meter van af - een centraliste te horen was. Tweede keer had ik het door, overgeschakeld en was iedereen en alles op tijd ter plaatse.  e050


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #108 Gepost op: 15 mei 2013, 11:07:28
Afgelopen maand in de auto 112 proberen te bellen (via ingebouwde car kit). De verbinding viel elke keer weg direcht nadat de verbinding opgebouwd was. Ik denk op het moment dat de telefoon uit de wachtrij doorschakelde naar de centralist.

Ik heb toen de telefoon maar ontkoppeld en uit de hand 112 gebeld. Dat ging wel goed.

Hierna had ik echter wel 3x sms en 2 voice mail betreffende misbruik van 112...

Weet er iemand wat voor een registratie hiervan plaats vindt? Kent iemand anders ook dit probleem met bellen vanuit de auto?

Gisteren heb ik het voorval toch maar even gemeld via de website van de politie.

Remco

Hoi Remco,

Weet niet via welk mailadres je het gemeld hebt, maar dit soort zaken kun je ook melden via:

Bericht van de politie over onjuist gebruik 1-1-2

Als u een sms of voicemail van 1-1-2 ontvangt, kan dat zijn omdat u per ongeluk een noodoproep heeft gedaan. Bijvoorbeeld omdat u uw telefoon heeft gebruikt terwijl die in uw tas zat. Heeft u hier een vraag over, stuur dan een e-mail met uw vraag, naam en telefoonnummer naar: teleservice@klpd.politie.nl.

Dan komt je mail waarschijnlijk direct op de goede plek terecht.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #109 Gepost op: 15 mei 2013, 12:47:20
Hoi Remco,

Weet niet via welk mailadres je het gemeld hebt, maar dit soort zaken kun je ook melden via:

Bericht van de politie over onjuist gebruik 1-1-2

Als u een sms of voicemail van 1-1-2 ontvangt, kan dat zijn omdat u per ongeluk een noodoproep heeft gedaan. Bijvoorbeeld omdat u uw telefoon heeft gebruikt terwijl die in uw tas zat. Heeft u hier een vraag over, stuur dan een e-mail met uw vraag, naam en telefoonnummer naar: teleservice@klpd.politie.nl.

Dan komt je mail waarschijnlijk direct op de goede plek terecht.

Bedankt voor de info. Dat e-mail adres had ik niet gevonden (op overheid.nl of politie.nl). Ik heb het contactformulier op de politie.nl website gebruikt (https://www.politie.nl/melden/meldformulier.html).

Ik neem aan dat ze het wel doorsturen naar de juiste afdeling. (Heb overigens nog geen bevestiging of kopie van mijn bericht ontvangen).

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !