Misbruik van 112

Auteur Topic: Misbruik van 112  (gelezen 92998 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 1 december 2009, 17:49:26
Meer dan de helft van de 112-telefoontjes vals

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/106243/Meer_dan_de_helft_van_de_112-telefoontjes_vals.html

dinsdag 1 december 2009 16:42
Waardeer:   0 stemmen  

Driebergen - Woensdag wordt door het Ministerie van BZK en het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) een systeem gepresenteerd waarmee de locatie gevonden kan worden van mensen die met een mobiele telefoon naar het alarmnummer 1-1-2 bellen om de hulp van politie, brandweer of ambulance in te roepen.

Deze nieuwe functie van de landelijke 1-1-2-centrale maakt het mogelijk om mensen op te sporen die met hun mobiele telefoon misbruik maken van het alarmnummer. Ook kunnen mensen in nood kunnen gevonden worden die 1-1-2 bellen maar niet precies weten waar ze zijn.

Het systeem werkt ook als de mobiele telefoon geen sim-kaart heeft.
Het misbruik en verkeerd gebruik van het alarmnummer is enorm hoog: in totaal 65 procent van de ongeveer 5 miljoen telefoontjes per jaar. Via vaste telefoons ligt het misbruik op ongeveer 25 procent, via mobiele telefoons is het ongeveer 75 procent.
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 1 december 2009, 20:07:23
ik ben ook wel eens broekzakbeller geweest, gelukkig opgehanger voor er werd aangenomen
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #32 Gepost op: 1 december 2009, 22:28:53
In ruim 40 procent van die drie miljoen misplaatste telefoontjes gaat het om bewuste pesterij.

Ik wist niet dat het zo belachelijk veel gebeurde (gebeurd..) :o
wat mij betreft trekt men de technische goocheldoos helemaal open en pakt men dit keihard aan... hoe komen mensen erbij om zoiets te doen ? is men collectief krankzinnig geworden ?!
en dan vinden mensen het vreemd dat het soms langer duurt dan verwacht voordat iemand bij 112 de telefoon opppakt... :-X :(


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 2 december 2009, 08:26:31
Ik wist niet dat het zo belachelijk veel gebeurde (gebeurd..) :owat mij betreft trekt men de technische goocheldoos helemaal open en pakt men dit keihard aan... hoe komen mensen erbij om zoiets te doen ? is men collectief krankzinnig geworden ?

Vergis je niet, niet alles is moedwillig misbruik. Vergeet niet de broekzakbellers. Veel telefoons kunnen toch 112 bellen ook al staan ze op toetsenblokkade. Als ik bij mijn Nokia 3410 op een willekeurige toets druk dan verschijnt er "Druk op Vrijgeven en *", maar als ik achtereenvolgens op 1, 1 en 2 druk dan verschijnt er toh 112 in het display waarna hij na het drukken op het groene hoorntje gewoon gaat bellen. Dat valt ook onder misbruik, ook al is de beller zich van geen enkel kwaad bewust. Daarnaast heb je nog de kinderen die voor de lol 112 bellen of mensen die voor niet-spoedeisende zaken toch 112 bellen. Ook dat valt onder misbruik. Het daadwerkelijke "pesten" zal niet zo heel erg hoog liggen, dus de soep wordt iets minder heet gegeten ;)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #34 Gepost op: 2 december 2009, 09:27:00
Veel telefoons kunnen toch 112 bellen ook al staan ze op toetsenblokkade. Als ik bij mijn Nokia 3410 op een willekeurige toets druk dan verschijnt er "Druk op Vrijgeven en *", maar als ik achtereenvolgens op 1, 1 en 2 druk dan verschijnt er toh 112 in het display waarna hij na het drukken op het groene hoorntje gewoon gaat bellen.
ook de Amerikaanse noodnummer 911 kan zo gebeld worden (al heb je hier niets aan)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #35 Gepost op: 2 december 2009, 13:30:47
ook de Amerikaanse noodnummer 911 kan zo gebeld worden (al heb je hier niets aan)

Niet op mijn telefoon in elk geval, dat hangt waarschijnlijk af van de fabrikant en/of firmware (de software). En als het al wel mogelijk was geweest dan zou de telefoon alsnog 112 bellen, aangezien er bij het plaatsen van een noodoproep geen sprake is van het daadwerkelijk bellen van een nummer, de telefoon zegt simpel tegen het netwerk "noodoproep" en binnen het netwerk wordt dan bepaald welk nummer daar aan vast zit. Zo kun je in Amerika met een Nederlandse telefoon dus gewoon 112 bellen. Het netwerk aldaar ziet het als "noodoproep" en weet dat daar dan 911 bij hoort. Even terzijde, maar voor zover het dus mogelijk is met Nederlandse mobieltjes gebeurt er dus wel degelijk iets...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 7 december 2009, 11:50:14
Campagne tegen misbruik 112

http://www.nu.nl/binnenland/2138523/campagne-misbruik-112.html
Uitgegeven: 7 december 2009 11:36
Laatst gewijzigd: 7 december 2009 11:36

DEN HAAG - De overheid begint een nieuwe campagne tegen misbruik, vooral door kinderen en jongeren, van het alarmnummer 112.
 
De campagne met spots op televisie, in de bioscoop en filmpjes op veelal door kinderen bezochte websites maakt duidelijk dat bellers altijd getraceerd kunnen worden, zelfs als ze bellen zonder sim-kaart in hun mobiele telefoon.

Traceren kan met behulp van het unieke imei-nummer en met nieuwe mogelijkheden in de 112-centrale in Driebergen. Daarmee kan de eigenaar van het toestel, maar ook de locatie van de beller achterhaald worden.

Broekzakbellen
Bewust misbruik en broekzakbellen zorgen voor 65 procent van alle 5 miljoen telefoontjes per jaar op het alarmnummer. Een kwart van de telefoontjes komt uit broekzakken of is anderszins onbedoeld. In driekwart van de gevallen is er sprake van bewust misbruik.

Vooral kinderen bezondigen zich daaraan: het misbruik stijgt op woensdagmiddag, in het weekend en in de schoolvakanties.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 9 december 2009, 16:12:50
Zwollenaren mee naar bureau na misbruik 112

http://www.blikop112.nl/bericht/9082/zwollenaren_mee_naar_bureau_na_misbruik_112.html
Geplaatst door ErwinHermanns op woensdag 9 december 2009 14:31

Zwolle - In de nacht van dinsdag op woensdag 9 december zijn rond 3.50 uur op de Sassenpoorterbrug twee Zwollenaren van 19 en 20 jaar aangehouden voor het misbruik maken van het noodnummer 112. Dit heeft de politie woensdag bekendgemaakt.

'Grootste lol'
De meldkamer kreeg op het noodnummer 112 meerdere keren een telefoontje vanuit een telefooncel op de Oude Vismarkt. Via videocamera's was zichtbaar dat bij de betreffende telefooncel twee jongens stonden die de grootste lol hadden.

Hierop zijn surveillanceauto's ter plaatse gegaan. In eerste instantie werden de twee niet aangetroffen. Even later werden ze echter aangetroffen op de Sassenpoorterbrug.

Daar werden ze aangehouden en voor nader onderzoek ingesloten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #38 Gepost op: 9 december 2009, 16:15:53
Zwollenaren mee naar bureau na misbruik 112

De meldkamer kreeg op het noodnummer 112 meerdere keren een telefoontje vanuit een telefooncel op de Oude Vismarkt.

Even terzijde, dit betreft een vaste aansluiting waarvan de lokatie dus al bekend is.
Staat dus los van het eerdere "lokaliseren van 112-gesprekken".


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #39 Gepost op: 9 december 2009, 16:19:33
Zwollenaren mee naar bureau na misbruik 112

http://www.blikop112.nl/bericht/9082/zwollenaren_mee_naar_bureau_na_misbruik_112.html
Geplaatst door ErwinHermanns op woensdag 9 december 2009 14:31

Zwolle - In de nacht van dinsdag op woensdag 9 december zijn rond 3.50 uur op de Sassenpoorterbrug twee Zwollenaren van 19 en 20 jaar aangehouden voor het misbruik maken van het noodnummer 112. Dit heeft de politie woensdag bekendgemaakt.

'Grootste lol'
De meldkamer kreeg op het noodnummer 112 meerdere keren een telefoontje vanuit een telefooncel op de Oude Vismarkt. Via videocamera's was zichtbaar dat bij de betreffende telefooncel twee jongens stonden die de grootste lol hadden.

Hierop zijn surveillanceauto's ter plaatse gegaan. In eerste instantie werden de twee niet aangetroffen. Even later werden ze echter aangetroffen op de Sassenpoorterbrug.

Daar werden ze aangehouden en voor nader onderzoek ingesloten.

De vraag is natuurlijk wie echt de grootste lol had. De jongens met hun meldingen, of de centralisten die ze door hadden en ze vol op film hadden staan..... ;D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat