Misbruik van 112

Auteur Topic: Misbruik van 112  (gelezen 93020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #40 Gepost op: 9 december 2009, 16:26:37
Even terzijde, dit betreft een vaste aansluiting waarvan de lokatie dus al bekend is.
Staat dus los van het eerdere "lokaliseren van 112-gesprekken".

onderwerp van dit topic is: 2.400.000 Mensen pesten 112
en volgens mij past dit dus juist heel goed in dit topic, ondanks dat de daders niet gepakt zijn dmv het traceren van een imei-nummer van hun mobiel, maar doordat ze ook nog eens zo stom waren te bellen vanuit een telefooncel met een camera erboven  ;)
 
DRIEBERGEN - Het alarmnummer 112 van de politie heeft enorm veel last van misbruik. Maar liefst 80 procent van alle telefoontjes, ongeveer drie miljoen, worden onterecht gepleegd.

In ruim 40 procent van die drie miljoen misplaatste telefoontjes gaat het om bewuste pesterij.
Samen sterk in de hulpverlening!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #41 Gepost op: 9 december 2009, 16:42:49
onderwerp van dit topic is: 2.400.000 Mensen pesten 112
en volgens mij past dit dus juist heel goed in dit topic

Juist en ik beweer volgens mij ook niet dat het hier niet thuis hoort, of wel? Het meest actuele in dit topic was echter het lokaliseren van mobiele 112-gesprekken, hetgeen bij een telefooncel natuurlijk niet aan de orde is. Geen enkel verwijt, daarom stak ik ook van wal met het woord "terzijde".


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 14 december 2009, 10:34:14
Campagne tegen misbruik 112

http://www.nu.nl/binnenland/2138523/campagne-misbruik-112.html
Uitgegeven: 7 december 2009 11:36
Laatst gewijzigd: 7 december 2009 11:36

DEN HAAG - De overheid begint een nieuwe campagne tegen misbruik, vooral door kinderen en jongeren, van het alarmnummer 112.
 

www.nederlandveilig.nl/mindermisbruik112



1-1-2 bellen voor de lol is niet om te lachen

7 december 2009

"1-1-2 bellen voor de lol is niet om te lachen. Want voortaan weten we je áltijd te vinden." Dat is de boodschap van een nieuwe campagne van het ministerie om misbruik van het alarmnummer 1-1-2 aan te pakken, vooral onder kinderen en jongeren. De campagne maakt duidelijk dat bellers naar 1-1-2 getraceerd kunnen worden, ook zonder sim-kaart in hun mobiele telefoon. Niet alleen wordt via het imei-nummer van het toestel de eigenaar achterhaald, maar ook is de locatie bekend waar gebeld wordt. Dat kan door nieuwe functies in de 1-1-2-centrale in Driebergen.

Het misbruik en verkeerd gebruik van het alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance is enorm hoog: in totaal 65 procent van de ongeveer 5 miljoen telefoontjes per jaar. Via vaste telefoons ligt het misbruik op ongeveer 25 procent, via mobiele telefoons is het ongeveer 75 procent. Voor een deel (circa 25 procent) is dit onbewust of oneigenlijk gebruik (‘broekzakbellers’, oproepen zonder spoed, per ongeluk verkeerd getoetst), maar voor een groot deel (75 procent) is sprake van bewust misbruik (lachen, uitschelden, valse meldingen).

Misbruik van 1-1-2 is strafbaar: er staat maximaal drie maanden gevangenisstraf op het bellen van het alarmnummer zonder noodzaak, en maximaal vier jaar voor het doen van een valse melding.
Bij één keer misbruik of verkeerd gebruik van 1-1-2 krijgt de beller een sms’je om te wijzen op het misbruik of verkeerde gebruik. Bij meerdere keren volgt een steviger aanpak. Voor kinderen is er een speciaal Halt-traject met gesprekken, het aanbieden van excuus en een leeropdracht. Ook worden de ouders geďnformeerd.

De campagne is vooral gericht op kinderen en jongeren. Zij zijn voor een fors deel verantwoordelijk voor misbruik van het alarmnummer. Zo gaat het misbruikcijfer omhoog op woensdagmiddag, in het weekend en tijdens schoolvakanties.
Samen sterk in de hulpverlening!


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #43 Gepost op: 15 december 2009, 09:21:24
Ik vraag me al of alleen kinderen en jongeren onnodig 112 bellen want kan me ook wel herinnering dat ook volwassen mensen onnodig 112 bellen dus ik vind het film die ze gemaakt heb erg grappig maar ook erg overdreven want nu is mijn vraag zijn het allee kinderen en jongeren die als ze vrij zijn 112 bellen??? en is het uitgezocht wie nu het vaakst misbruik maken van 112??


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #44 Gepost op: 20 december 2009, 16:52:23
Campagne tegen misbruik 112
Enkele dagen geleden in de Telegraaf :



Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #45 Gepost op: 22 december 2009, 19:02:32
Ik vraag me al of alleen kinderen en jongeren onnodig 112 bellen want kan me ook wel herinnering dat ook volwassen mensen onnodig 112 bellen dus ik vind het film die ze gemaakt heb erg grappig maar ook erg overdreven want nu is mijn vraag zijn het allee kinderen en jongeren die als ze vrij zijn 112 bellen??? en is het uitgezocht wie nu het vaakst misbruik maken van 112??

Als ouderen onnodig 112 bellen zijn het vaak mensen met een probleem of meerdere problemen. Er zit natuurlijk een verschil tussen ouderen die de juiste weg naar de juiste hulp niet kunnen vinden en dan 112 bellen,
en kinderen die willens en wetens 112 ''pesten''.

En tuurlijk zit er bij volwassenen ook een categorie die onnodig 112 bellen, omdat ze gewoon aso en / of niet snappen waar 112 voor bedoeld is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #46 Gepost op: 24 december 2009, 01:29:13
En tuurlijk zit er bij volwassenen ook een categorie die onnodig 112 bellen, omdat ze gewoon aso en / of niet snappen waar 112 voor bedoeld is.
:-X

Misbruik alarmnummer 1-1-2 in Kennemerland

http://www.politie.nl/Kennemerland/rss/persberichten.aspx

KENNEMERLAND, 21 december – Bij het alarmnummer 1-1-2 in de regio Kennemerland zijn m.n. maandagmiddag en –avond heel veel onnodige telefoontjes binnengekomen. Deze telefoontjes zouden ervoor kunnen zorgen dat de werkelijke noodoproepen van burgers vertraging oplopen.

Het alarmnummer 1-1-2 werd veelvuldig onnodig gebeld voor o.a. stroomuitval, sneeuwval, gladde wegen en sneeuwbalgooiende jeugd. Stroomuitval dient gemeld te worden bij de stroomleverancier en gladde wegen dienen gemeld te worden bij de wegbeheerder: de provincie, de gemeente of rijkswaterstaat. De wegbeheerders bepalen hun eigen strooibeleid. Behoudens calamiteiten heeft de politie geen invloed op het strooibeleid van de wegbeheerders.

Als het sneeuwt is het logisch dat er sneeuwballen gegooid worden. Op zich is daar niets mis mee, als men anderen maar geen letsel of schade toebrengt of overlast veroorzaakt. Indien burgers toch ernstige overlast ondervinden door sneeuwballengooiende jeugd, dan kunnen zij dat eventueel melden bij de politie op het landelijke telefoonnummer politie 0900-8844. Veel kunnen politiemensen overigens niet doen tegen overlast door sneeuwballen gooien; regelmatig geeft de politie dan ook het advies om niet te reageren op sneeuwbalgooiende jeugd en vaak is het dan na korte tijd vanzelf over. Sneeuwballen gooien op zich is geen strafbaar feit. Zelfs als er schade ontstaat, dienen mensen deze schade onderling te regelen.

Het alarmnummer 1-1-2 kan gebeld worden als elke seconde telt:

-         als er sprake is van een mens of dier in nood;

-         als er een ongeval gebeurd is waarbij direct hulp verleend moet worden;

-         als zich een levensbedreigende situatie voordoet;

-         als je getuige of slachtoffer bent van een misdrijf.

Misbruik van het alarmnummer 1-1-2 is strafbaar. Meer informatie is te vinden op:www.112.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 24 december 2009, 13:46:42
mijn telefoon komt niet in mijn broekzak vanwege het 112 bellen met blokkering erop
vestzak of ruime diepe jaszak
het is mij ook nog nooit overkomen


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #48 Gepost op: 30 december 2009, 13:09:22
Vrouw belt 112 om spelende kat
Uitgegeven: 30 december 2009 05:52
Laatst gewijzigd: 30 december 2009 05:52

MANCHESTER - Een kat spelend met een touwtje heeft in het Britse Manchester een vrouw tot wanhoop gedreven. Dat meldden lokale media woensdag op basis van geluidsopnames van de alarmlijn die de vrouw ten einde raad belde.
De vrouw werd naar eigen zeggen ''stapelgek'' van het ''speelse poezebeest'' en kreeg hoofdpijn van het gespeel.

Ze besloot de Britse variant van 112 (999) om hulp te vragen. Of het om een grap gaat of dat de vrouw daadwerkelijk in paniek was, is niet duidelijk.

Ieder jaar worden alarmcentrales overspoeld met valse meldingen. Voor de Britse 999 reden geluidsfragmenten van onnodige meldingen vrij te geven.

''We hopen dat mensen inzien dat onnodige meldingen en zogenaamde grappen catastrofale gevolgen kunnen hebben voor mensen die wel hulp nodig hebben'', aldus een woordvoerder van de Britse alarmcentrales over de maatregel.


Nederland

In Nederland blijkt uit cijfers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken dat 65 procent van de telefoontjes naar het alarmnummer 112 vals of onnodig is. Om misbruik te voorkomen heeft de overheid eerder de campagne '112 bellen voor de lol is niet om te lachen' gelanceerd.

De campagne maakt onder meer duidelijk dat bellers van het 112-alarmnummer eenvoudig kunnen worden getraceerd.

© ANP


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #49 Gepost op: 30 december 2009, 14:15:03
Bij ons komt landelijk van diverse KL objecten de militaire 112 alarmlijn binnen (via een snelkoppeling in de diverse militaire centrale's)
Tot nu toe nog geen scheldpartijen meegemaakt.
Wel mensen die "willen testen" of de lijn wel binnenkomt en waar deze binnenkomt.
Je staat trouwens ook versteld hoeveel mensen per ongeluk met hun tas tegen de alarmknop komen in een lift.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.