Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 61241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #30 Gepost op: 28 november 2011, 19:53:21
of blauw :):)  (wat betreft het zwart verven van de kappen)
CN NRK


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #31 Gepost op: 28 november 2011, 21:19:54
Dit even met interesse gelezen omdat er bij mij in het rayon veel ex brw voertuigen rond rijden die nu als Prive voertuig (Camper) gebruikt worden. Dit zijn bijna allemaal voormalige Duitse personeelsbusjes (VW FORD, Chevy), of klein blusvoertuigen die met weinig kilometers en goed onderhouden ouder zijn dan 25 jaar en dus een oldtimer zijn. Kleur brandweerrood opschrift Feuerwehr of Brandweer, en de blauwe lampen zijn afgedekt met tape, of verwijderd. Dit is in mijn ogen een categorie waarvoor de regel bedoeld is. Dit zijn dus geen voertuigen die nog authentiek zijn, en ook niet meer als brandweervoertuig met materialen zijn beladen die bij het voertuig horen. Volgens mij kunnen deze voertuigen gewoon zonder de blauwe lampen rijden.
De tweede categorie zijn de oldtimer brandweer/politie/ambulances, die nog (of bijna) kompleet in originele staat zijn, en door de eigenaar zo goed mogelijk kompleet van alle attributen voorzien zijn. Bij die voertuigen hoort het blauwe zwaailicht en tweetonige hoorn.
En deze categorie behoort volgens mij een uitzonderingspositie te hebben, zonder de blauwe lampen etc is het voertuig natuurlijk niet meer kompleet.
Oldtimer personenauto's voldoen ook niet aan de huidige APK/RDW eisen, wat betreft verlichting, veiligheidgordels etc en dat wordt ook toegestaan omdat het hier een oldtimer betreft.
Bij veel korpsen bevidnen zich nog oude brandweervoertuigen, en omdat die eigendom zijn van de korpsen zouden ze wel een ontheffing kunnen hebben, hoewel ze daadwerkelijk natuurlijk niet meer aan de repressieve taak deelnemen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #32 Gepost op: 28 november 2011, 21:35:27
Oldtimer personenauto's voldoen ook niet aan de huidige APK/RDW eisen, wat betreft verlichting, veiligheidgordels etc en dat wordt ook toegestaan omdat het hier een oldtimer betreft.
Dat komt niet door vergunningen danwel ontheffingen, maar doordat voertuigen worden gekeurd volgens de eisen die toentertijd golden.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #33 Gepost op: 28 november 2011, 22:12:58
Dit even met interesse gelezen omdat er bij mij in het rayon veel ex brw voertuigen rond rijden die nu als Prive voertuig (Camper) gebruikt worden. Dit zijn bijna allemaal voormalige Duitse personeelsbusjes (VW FORD, Chevy), of klein blusvoertuigen die met weinig kilometers en goed onderhouden ouder zijn dan 25 jaar en dus een oldtimer zijn. Kleur brandweerrood opschrift Feuerwehr of Brandweer, en de blauwe lampen zijn afgedekt met tape, of verwijderd. Dit is in mijn ogen een categorie waarvoor de regel bedoeld is. Dit zijn dus geen voertuigen die nog authentiek zijn, en ook niet meer als brandweervoertuig met materialen zijn beladen die bij het voertuig horen. Volgens mij kunnen deze voertuigen gewoon zonder de blauwe lampen rijden.
De tweede categorie zijn de oldtimer brandweer/politie/ambulances, die nog (of bijna) kompleet in originele staat zijn, en door de eigenaar zo goed mogelijk kompleet van alle attributen voorzien zijn. Bij die voertuigen hoort het blauwe zwaailicht en tweetonige hoorn.
En deze categorie behoort volgens mij een uitzonderingspositie te hebben, zonder de blauwe lampen etc is het voertuig natuurlijk niet meer kompleet.
Oldtimer personenauto's voldoen ook niet aan de huidige APK/RDW eisen, wat betreft verlichting, veiligheidgordels etc en dat wordt ook toegestaan omdat het hier een oldtimer betreft.
Bij veel korpsen bevidnen zich nog oude brandweervoertuigen, en omdat die eigendom zijn van de korpsen zouden ze wel een ontheffing kunnen hebben, hoewel ze daadwerkelijk natuurlijk niet meer aan de repressieve taak deelnemen.

Kijk iemand die het goed weet te verwoorden
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 28 november 2011, 22:14:54
Dit even met interesse gelezen omdat er bij mij in het rayon veel ex brw voertuigen rond rijden die nu als Prive voertuig (Camper) gebruikt worden. Dit zijn bijna allemaal voormalige Duitse personeelsbusjes (VW FORD, Chevy), of klein blusvoertuigen die met weinig kilometers en goed onderhouden ouder zijn dan 25 jaar en dus een oldtimer zijn. Kleur brandweerrood opschrift Feuerwehr of Brandweer, en de blauwe lampen zijn afgedekt met tape, of verwijderd. Dit is in mijn ogen een categorie waarvoor de regel bedoeld is. Dit zijn dus geen voertuigen die nog authentiek zijn, en ook niet meer als brandweervoertuig met materialen zijn beladen die bij het voertuig horen. Volgens mij kunnen deze voertuigen gewoon zonder de blauwe lampen rijden.
De tweede categorie zijn de oldtimer brandweer/politie/ambulances, die nog (of bijna) kompleet in originele staat zijn, en door de eigenaar zo goed mogelijk kompleet van alle attributen voorzien zijn. Bij die voertuigen hoort het blauwe zwaailicht en tweetonige hoorn.
En deze categorie behoort volgens mij een uitzonderingspositie te hebben, zonder de blauwe lampen etc is het voertuig natuurlijk niet meer kompleet.
Oldtimer personenauto's voldoen ook niet aan de huidige APK/RDW eisen, wat betreft verlichting, veiligheidgordels etc en dat wordt ook toegestaan omdat het hier een oldtimer betreft.
Bij veel korpsen bevidnen zich nog oude brandweervoertuigen, en omdat die eigendom zijn van de korpsen zouden ze wel een ontheffing kunnen hebben, hoewel ze daadwerkelijk natuurlijk niet meer aan de repressieve taak deelnemen.
Tja, ik kan het hier alleen maar eens mee zijn. O0


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #35 Gepost op: 28 november 2011, 22:17:22
Citaat
Dat komt niet door vergunningen danwel ontheffingen, maar doordat voertuigen worden gekeurd volgens de eisen die toentertijd golden.
Oké dat is juist maar dan kan je dus ook zeggen dat destijd het wel was toegestaan om een blauw zwaailicht op een antiek voertuig te hebben, of verdraaid ik de regels nu een beetje.
Waar gaat het nu eiegelijk om, een handje vol antieke hulpdienstvoertuigen die een sirene, tweetoon of blauw zwaailicht hebben. Kan me niet voorstellen dat we daar een probleem mee hebben.
Bedrijven die zich als "brandweer" voor doen, bewust met bijna identieke striping rondrijden, en ook onterecht gebruik maken van OGS, daar is de regel voor bedoeld.
Denk dat iemand even een berichtje naar de politiek moet sturen, kan een tweede kamerlid vragen stellen aan de minister en kan er een uitzondering gemaakt worden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #36 Gepost op: 28 november 2011, 22:36:19
Maar met de voorbeelden mag je ook niet op straat lopen / verkopen  
Met het wapenvergunning mag ik ook niet het wapen aan mijn broekriem door de stad lopen.

Wat jij wilt is met een vergunning iets op straat laten zien, wat alleen voorbehouden is aan hulpdiensten.

En hoe wil je dan de jager op de veluwe verklaren...... Wapen..... openlijk.... jagen die heeft een jachtvergunning... en mag dus wel op de openbareweg laten zien dat hij een wapen heeft en er zelfs op openbaar terrein gebruik van mag maken ???

Daar komt bij dat er thans wel een ontheffing verkregen kan worden voor het aanwezig hebben van de OGS maar dat je dit per wegbeheerder dient te regelen waarbij dus diverse ambtenaren moeten beslissen of je de OGS op je Oldtimer aanwezig mag hebben.

Als voorbeeld ik ga vanuit Enkhuizen deelnemen aan het Oldtimerfestival in Hem en pik een vriend op in Stedebroec....
Ik moet ontheffing aanvragen bij:
- gemeente Enkhuizen
- gemeente Stedebroec
- gemeente Drechterland
- Waterschap Westfriesland (HollandsNoorderkwartier)
- Provincie Noord Holland

Dit geld van deur tot deur voor een afstand van precies 10 kilometer denk je dat ik van alle 5 een ontheffing krijg.......kortom gewoon landelijk regelen. Wanneer ik een evenement bezoek bij onze Oosterburen dan krijg ik de ontheffing samen met de bevestiging gewoon thuis op de deur mat, daar kan het dus wel sterker nog ik ga komende zomer deelnemen aan een evenement in de Oekraine ik krijg via de organisatie de ontheffingen voor Dld, PL en de UA maar helaas in nederland regelland mag ik ze zelf aanvragen bij weet ik hoeveel wegbeheerders en laat ik er niet perongeluk een vergeten want dan ben ik op die wegen gewoon in overtreding
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #37 Gepost op: 28 november 2011, 22:47:42
Vrienden, wij zijn een land van de compromissen en uitzonderingen. Kan toch niet zo zijn dat in een verenigd Europa met uniforme regels, Nederland het enige land is waar oldtimer hulpdienst voertuigen geen blauw zwaailicht meer mogen hebben. Moet toch niet zo moeilijk zijn (maar wel een weg van lange adem) om via de politiek dit geregeld te krijgen.
En verder misschien even een gesprekje op het plaatselijke politie buro, de zaak uitleggen aan een buro chef oid en kijken hoe daar met dit verhaal wordt om gegaan.
En misschien even een link maken naar de AVD Porsches die ook nog met blauw zwaailicht rond rijden (naar het schijnt).
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #38 Gepost op: 29 november 2011, 11:32:08
En hoe wil je dan de jager op de veluwe verklaren...... Wapen..... openlijk.... jagen die heeft een jachtvergunning... en mag dus wel op de openbareweg laten zien dat hij een wapen heeft en er zelfs op openbaar terrein gebruik van mag maken ???

Daar komt bij dat er thans wel een ontheffing verkregen kan worden voor het aanwezig hebben van de OGS maar dat je dit per wegbeheerder dient te regelen waarbij dus diverse ambtenaren moeten beslissen of je de OGS op je Oldtimer aanwezig mag hebben.

Als voorbeeld ik ga vanuit Enkhuizen deelnemen aan het Oldtimerfestival in Hem en pik een vriend op in Stedebroec....
Ik moet ontheffing aanvragen bij:
- gemeente Enkhuizen
- gemeente Stedebroec
- gemeente Drechterland
- Waterschap Westfriesland (HollandsNoorderkwartier)
- Provincie Noord Holland

Dit geld van deur tot deur voor een afstand van precies 10 kilometer denk je dat ik van alle 5 een ontheffing krijg.......kortom gewoon landelijk regelen. Wanneer ik een evenement bezoek bij onze Oosterburen dan krijg ik de ontheffing samen met de bevestiging gewoon thuis op de deur mat, daar kan het dus wel sterker nog ik ga komende zomer deelnemen aan een evenement in de Oekraine ik krijg via de organisatie de ontheffingen voor Dld, PL en de UA maar helaas in nederland regelland mag ik ze zelf aanvragen bij weet ik hoeveel wegbeheerders en laat ik er niet perongeluk een vergeten want dan ben ik op die wegen gewoon in overtreding

Tip: Regel het plaatselijk, en ga daarmee naar de landelijke overheid met het verzoek dit landelijk te regelen. Als bijlage dan alle ontheffingen die je hebt, met als begeleidend schrijven iets met straks moet ik met een kaartenbak rond gaan rijden voor al die ontheffingen 0098


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #39 Gepost op: 29 november 2011, 16:31:54
Ik krijg hier een beetje een deja-vu met de verkeersregelaarsaanstellingen. Dat moest "vroeger" altijd per gemeente. Sinds 2009 kan e.e.a. nu ook landelijk geregeld worden via Rijkswaterstaat, waarbij de landelijke aanstelling ook geldt voor alle andere wegen. Dit is weliswaar vastgelegd in de wet, maar wie weet kan Rijkswaterstaat ook iets betekenen in een ontheffing die KLF bedoelt. Sowieso is Rijkswaterstaat wegbeheerder voor de rijkswegen (en niet het Ministerie van I&M), dus de zaak daar voorleggen en rond krijgen geeft je in elk geval al een stuk meer mobiliteit dan je nu hebt ;)

Mogelijke startpunten: Verkeerscentrum Nederland te Utrecht of Dienst Verkeer en Scheepvaart te Delft. Contactgegevens via website RWS.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill