Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 61422 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 29 november 2011, 23:45:26
Het ging in mijn voorbeeld om de stoet naar het privé adres van het feestvarken en aldaar de toeters en bellen erop.

Maar goed, er blijft nog steeds een vraag naar de eventuele landelijk dekkende vrijstelling van de porches.

Overigens heb ik geen persoonlijk belang, buiten dat ik het zelf ook mooi vind om zo'n voertuig origineel te zien. Bezit er zelf dus geen. Ik kan alleen niet zo goed tegen de regeldrift in NL  998765

Ja, en gaat men dan dwars door het verkeer heen en rijdt men een prio1 rit. Of rijdt men normaal naar de straat van het feestvarken en zet men daar even de OGS aan? (In haast alle gevallen is de politie hier overigens van op de hoogte en in sommige gevallen helpt de politie zelfs)

Ik ben er inmiddels van op de hoogte dat de Porsche's een landelijke ontheffing hebben en die regeldrift dat valt best mee. Men mag gewoon geen signaalinstallatie op het voertuig hebben aangesloten die meer als één toon tegelijk afspeelt (dus de Dukes of Hazerd toontjes mogen ook niet) en men mag niet met een blauwe zwaailamp op de auto rijden.
Heel simpel, gewoon de stekker van de hoorns los (of de hele hoorns er af) en de blauwe kap van de lamp, oranje er op en het lampje er uit. Als er een evenement is, de hoorns aansluiten en de blauwe kap op de lamp.

Of Sjonnie nou met z'n Opel Manta rijdt of Ruud met z'n brandweeroldtimer, het is niet toegestaan. Hele discussie is dan ook wat overbodig in mijn opinie, het is namelijk allemaal (vers) geregeld.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #51 Gepost op: 30 november 2011, 09:14:08
Wat ik me afvraag: wanneer spreken we over "een blauw lichtarmetuur" ?

Als ik een blauwe stuk plastic op de hoedeplank zet, wat er net zo uitziet als een zwaailamp, waar geen draai of knippermechaniek in zit (lees lampje / ledje)? (stel ik plaats een blauwe kap over een rolletje wc-papier, zou ik wel goed vastzetten :-)  sta je wel om de 5 minuten langs de kant van de weg.)

Een blauwe zwaailamp waar geen snoertje aan zit?

Een blauwe zwaailamp waar geen stroom op staat ( lees zekering)?

Wat is voldoende "onklaar" gemaakt, als dat al genoeg is?

Hoe kan je nog een blauwe zwaailamp vervoeren, het in de auto aanwezig hebben is al strafbaar in mijn beleving?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #52 Gepost op: 30 november 2011, 09:23:46
Wat ik me afvraag: wanneer spreken we over "een blauw lichtarmetuur" ?

Als ik een blauwe stuk plastic op de hoedeplank zet, wat er net zo uitziet als een zwaailamp, waar geen draai of knippermechaniek in zit (lees lampje / ledje)? (stel ik plaats een blauwe kap over een rolletje wc-papier, zou ik wel goed vastzetten :-)  sta je wel om de 5 minuten langs de kant van de weg.)

Een blauwe zwaailamp waar geen snoertje aan zit?

Een blauwe zwaailamp waar geen stroom op staat ( lees zekering)?

Wat is voldoende "onklaar" gemaakt, als dat al genoeg is?

Hoe kan je nog een blauwe zwaailamp vervoeren, het in de auto aanwezig hebben is al strafbaar in mijn beleving?

Tosa, deze discussie is juist ontstaan ivm veranderde regelgeving. Voorheen mocht je een blauw armatuur op je voertuig hebben, als deze maar niet (van achter het stuur) in werking kon worden gesteld. Dus bijvoorbeeld middels een massa-schakelaar onklaar maken.
Nu mag je zelfs de blauwe kappen niet meer op je voertuig hebben, met of zonder binnenwerk/massa-schakelaar.

Om die reden zijn er nu veel oldtimerbezitters die genoodzaakt zijn deze armaturen af te plakken, oranje kapper erop te zetten of zelfs geheel verwijderen. Dit gaat ten koste van de originaliteit van het voertuig.

De nieuwe regelgeving is bedoeld om de zogenaamde wildgroei aan blauw/blauw in te dammen. Helaas is bovenstaande dus een negatief bijeffect, aangezien menig persoon snapt dat een brandweerwagen uit 1947, zonder BiZa striping geen voertuig meer is wat aan de actieve uitruk mee doet.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #53 Gepost op: 30 november 2011, 12:02:21
Ik begin te geloven dat het een machtspelletje aan het worden is van de wetshandhaver.... wij hebben het alleen recht en dus pas jij je maar aan, want ik heb nog geen enkele DUIDELIJKE reden gezien waarom men geen landelijke ontheffing zou kunnen verlenen, terwijl dit per wegbeheerder wel afgegeven kan worden alleen, nogmaals, dit is een nagenoeg onneembare hindernis

Heb het hele topic even doorgelezen, maar je bent zelf nogal overtuigd van je eigen gelijk en ziet daarom volgens mij dingen die er niet zijn. Een van de doelen die de overheid zich de laatste jaren heeft gesteld is het versimpelen van regelgeving. Kappen met alle uitzonderingen, ontheffingen en registers met mensen die een uitzondering hebben gehad. Nu hebben ze eindelijk een goede, eenvoudige wet: de hulpdiensten die benoemd zijn in de wet mogen op de voertuigen die zij in dienst hebben een blauw armatuur plaatsen en de rest niet. Punt. Lekker duidelijk, geen kans op verwarrende situaties en goed voor de veiligheid. Helaas zijn verschillende lokale overheden nog niet zover ontwikkeld en strooien zij nog graag met uitzondering op uitzondering. Incidentpolitiek, helaas  :'(

Er is namelijk wel een hele simpele, duidelijke reden om geen landelijke ontheffing te verlenen: het werkt verwarrend! Het is om dezelfde reden waarom imitatie-vuurwapens verboden zijn: het is aannemelijk dat iemand denkt dat het echt is. En daarom mag het dus niet!

En als jij jouw antieke voertuig wil showen, dan kan dat op eigen terrein of door het organiseren van een optocht of evenement waarbij je in de evenementenvergunning opneemt dat er voertuigen meerijden die niet voldoen aan de regels voor de openbare weg. Dit doen ze ook met carnavalsoptochten: al die voertuigen en karren mogen echt niet zo de weg op, maar de route van de bouwhal tot aan het eindpunt wordt gewoon benoemd tot 'evenemententerrein' en dan kan en mag ineens heel veel...  O0

Al die uitzonderingen en constructies die hier worden bedacht leveren weer zoveel regels en bureaucratie op, dat moeten we als burgers en als maatschappij niet willen. Laten we het gewoon lekker simpel houden: blauwe lampen zijn voor de hulpdiensten en voertuig uit dienst = lampen eraf.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #54 Gepost op: 30 november 2011, 12:07:54
Tosa, deze discussie is juist ontstaan ivm veranderde regelgeving. Voorheen mocht je een blauw armatuur op je voertuig hebben, als deze maar niet (van achter het stuur) in werking kon worden gesteld. Dus bijvoorbeeld middels een massa-schakelaar onklaar maken.
Nu mag je zelfs de blauwe kappen niet meer op je voertuig hebben, met of zonder binnenwerk/massa-schakelaar.


In de wet spreekt men volgens mij over een lichtarmetuur, zodoende mijn vragen.

Als ik een blauwe stuk plastic op de hoedeplank zet, wat er net zo uitziet als een zwaailamp, waar geen draai of knippermechaniek in zit (lees lampje / ledje)? (stel ik plaats een blauwe kap over een rolletje wc-papier, zou ik wel goed vastzetten :-)  sta je wel om de 5 minuten langs de kant van de weg.)

Een blauwe zwaailamp waar geen snoertje aan zit?

Een blauwe zwaailamp waar geen stroom op staat ( lees zekering)?

Wat is voldoende "onklaar" gemaakt, als dat al genoeg is?

Hoe kan je nog een blauwe zwaailamp vervoeren, het in de auto aanwezig hebben is al strafbaar in mijn beleving?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #55 Gepost op: 30 november 2011, 12:12:40
Heb het hele topic even doorgelezen, maar je bent zelf nogal overtuigd van je eigen gelijk en ziet daarom volgens mij dingen die er niet zijn. Een van de doelen die de overheid zich de laatste jaren heeft gesteld is het versimpelen van regelgeving. Kappen met alle uitzonderingen, ontheffingen en registers met mensen die een uitzondering hebben gehad. Nu hebben ze eindelijk een goede, eenvoudige wet: de hulpdiensten die benoemd zijn in de wet mogen op de voertuigen die zij in dienst hebben een blauw armatuur plaatsen en de rest niet. Punt. Lekker duidelijk, geen kans op verwarrende situaties en goed voor de veiligheid. Helaas zijn verschillende lokale overheden nog niet zover ontwikkeld en strooien zij nog graag met uitzondering op uitzondering. Incidentpolitiek, helaas  :'(

Er is namelijk wel een hele simpele, duidelijke reden om geen landelijke ontheffing te verlenen: het werkt verwarrend! Het is om dezelfde reden waarom imitatie-vuurwapens verboden zijn: het is aannemelijk dat iemand denkt dat het echt is. En daarom mag het dus niet!

En als jij jouw antieke voertuig wil showen, dan kan dat op eigen terrein of door het organiseren van een optocht of evenement waarbij je in de evenementenvergunning opneemt dat er voertuigen meerijden die niet voldoen aan de regels voor de openbare weg. Dit doen ze ook met carnavalsoptochten: al die voertuigen en karren mogen echt niet zo de weg op, maar de route van de bouwhal tot aan het eindpunt wordt gewoon benoemd tot 'evenemententerrein' en dan kan en mag ineens heel veel...  O0

Al die uitzonderingen en constructies die hier worden bedacht leveren weer zoveel regels en bureaucratie op, dat moeten we als burgers en als maatschappij niet willen. Laten we het gewoon lekker simpel houden: blauwe lampen zijn voor de hulpdiensten en voertuig uit dienst = lampen eraf.

Ik vind dat er wel uitzonderingen voor "cultureel erfgoed" mogelijk zouden moet kunnen zijn.
Wat is er eigelijk verwarrend aan, zolang het niet aan staat betekend het ook helemaal niks.
Ik vraag me eerder af of mensen, die het verschil niet zien, nogwel als bestuurder van een voertuig mogen deelnemen aan het verkeer.  998765
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #56 Gepost op: 30 november 2011, 18:34:50
Beste Joost,

Inmiddels een paar postings geleden, ergens bijna aan het begin ongeveer heb ik twee officiele mails van het ministerie van I en M geplaatst waarin zwart op wit wordt gesteld dat er weldegelijk ontheffingen mogelijk zijn zij het dat men dit per WEGBEHEERDER dient te regelen, dat is niet overtuigd zijn van mijn gelijk dat is gewoon een vastgelegd verhaal ! Juist omdat dit per wegbeheerder zo erg bureaucraties is en een veelvoud van voorwaarden op leverd is het een stuk eenvoudiger om dit landelijk te regelen net als wapenvergunningen en zo meer, dit geeft minder (on)duidelijke voorwaarden en voor jou vooral minder bureaucratie.

Daarkomt dan nog eens bij dat er blijkens de reactioe van Jerrommeke er voor een aantal ex KLPD porsches wel een landelijke ontheffing zou zijn afgegeven, iets wat volgens de wet dus totaal niet kan, getuige de eerdere aangehaalde mails van het ministerie van I en M, die KLPD porsche zijn dus de uitzondering die jij niet wenst maar mij wel sterken in mijn standpunt, er wordt met twee maten gemeten iets wat voor een brandweervoertuig in privebezit (buitendienst) niet kan, kan ook voor een politievoertuig in prive bezit (dus buiten dienst) niet!!! (behalve in Nederland natuurlijk) Dat de ontheffing wel verleend is schept (in die mooie juridischetaal) een precendent dat lijkt mij net zo iets als, je mag niet stelen behalve als je politieagent bent geweest.....

Volgende probleem in deze is dat ik geen blauwelampen op het voertuig mag hebben toch heb ik tot heden altijd een ontheffing gekregen om in bepaalde gevallen wel de OGS te mogen gebruiken op de openbare (zij het aan voorwaarden gebonden) hoe in des hemelsnaam kan ik ontheffing krijgen voor het gebruiken van zaken op mijn voertuig die ik niet aanwezig mag hebben ???

Nog een probleem zijn volgens de letter van de wet ALLE ex brandweervoertuigen (om in mijn eigen straatje te blijven) die thans bij veel korpsen en bij stichtingen die aan de korpsen verbonden zijn, in bezit zijn als oldtimer binnen het korps strikt volgens de letter van de wet staan deze voertuigen niet meer te dienste van de hulpdiensten en derhalve moeten ook daarvan de OGS worden verwijderd incl. eventuele BiZa stripping. Nog een stapje verder komen we dan bij de handel, ook de voertuigen die bijvoorbeeld bij Agterhuusfien staan mogen wettelijk dus niet voorzien zijn van de OGS ze staan namelijk in een handelsvoorraad en daarmee dus niet tendienste van de hulpdiensten !! en zo kan ik strikt volgens de letter van de wet nog wel even doorgaan met voorbeelden, hoe logisch het ook mag zijn dat bij de voorbeelden bedoelde voertuigen de OGS nog gemonteerd hebben.

Dan de verwarring, als e.e.a. verwarring zou geven dan ligt dat aan het nivo van de rijopleidingen want zolang als de OGS niet in werking is heeft een hulpverleningsvoertuig (muv de politie) geen extra bevoegdheden ten aanzien van de verkeersregels
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #57 Gepost op: 30 november 2011, 23:53:12
Dus een blauwe kap op een voertuig, met of zonder lamp is niet toegestaan:
Veel succes met bonnen schrijven!
http://www.youtube.com/watch?v=EW1YzTO5F94
Actie in Moskou tegen de vele "belangrijke mensen" die daar met OGS op prive voertuigen rijden en zo privileges hebben en voorrang nemen. Burgeractie waarbij als protest een blauwe emmer op het voertuig werd geplakt 098uo

Welke bestuurder reageert anders op een brandweerauto uit 1960, met een enkel lullig blauw Hella zwaailicht, als op dezelfde auto maar nu met een oranje kap. 99% van de bestuurders zou het verschil niet eens zien. Dus uit verkeers veiligheids oogpunt, lulkoek.
Vermindering van regelgeving, waren er problemen met oldtimer voertuigen waar nog een blauw zwaailicht op zit. Werd daar misbruik van gemaakt, of wilde men de "onechte gebruikers" van blauw zwaailcht als dierenambulances, particulire dienstverleners in het brandveiligheids wezen etc aanpakken met deze nieuwe wet.
Juridische vraag, een hagel nieuw brandweervoertuig (demo) eigendom van de opbouwfabrikant, mag die over de weg met aangesloten blauwe zwaailampen, of mag hij alleen een heldere kap hebben met blauw oplichtende LED's.
Aanpak van blauwe verlichting in het algemeen, volgens mij is dat een schone taak voor de politie, hoewel  ik alleen maar meer truckers en auto's zie met (blauwe)feest verlichting, en er nauwelijks in mijn ogen tegen wordt opgetreden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #58 Gepost op: 1 december 2011, 00:42:57
Daarkomt dan nog eens bij dat er blijkens de reactioe van Jerrommeke er voor een aantal ex KLPD porsches wel een landelijke ontheffing zou zijn afgegeven, iets wat volgens de wet dus totaal niet kan, getuige de eerdere aangehaalde mails van het ministerie van I en M, die KLPD porsche zijn dus de uitzondering die jij niet wenst maar mij wel sterken in mijn standpunt, er wordt met twee maten gemeten iets wat voor een brandweervoertuig in privebezit (buitendienst) niet kan, kan ook voor een politievoertuig in prive bezit (dus buiten dienst) niet!!! (behalve in Nederland natuurlijk)

Heb je het KLPD nou al eens gemaild/gebeld ?

Aanpak van blauwe verlichting in het algemeen, volgens mij is dat een schone taak voor de politie, hoewel  ik alleen maar meer truckers en auto's zie met (blauwe)feest verlichting, en er nauwelijks in mijn ogen tegen wordt opgetreden.

Je moest eens weten ... Tot aan ''nep'' ambulancevoertuigen aan toe (een Polo omgebouwd tot realistische piketwagen) ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #59 Gepost op: 1 december 2011, 13:06:40
Met verbazing lees ik hier "vervang de blauwe kappen voor oranje".

Hebben we in een ander topic al niet eens de discussie gevoerd waarom er zo weinig allertheid is bij "Amber" verlichting?

Verder wens ik iedereen succes voor een landelijke regeling, in de wegenbouw proberen wij dit al jaren als het gaat voor het parkeren van grote voertuigen. Zonder succes. Als ik het heb over grote voertuigen bedoel ik niet de vrachtwagenchauffeur die thuis gaat slapen en dus echt rust heeft, maar over bijv. de IM bedrijven die een auto standby hebben staan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.