Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen

Auteur Topic: Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen  (gelezen 60816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Afgesplitst van Polizei met Nederlands kenteken

Maar hoe zit dat geregeld dan..?
Als je je auto APK wil laten keuren kan dit afgekeurd worden door enkel blauwe kappen op deze auto?
Of kun je er een boete voor krijgen? Want ook als is de lamp niet aangesloten krijg je wel een boete, maar als nu de lamp en 'aansluiting' niet aanwezig is mag dit dan ook niet?  98uiye

Het is heel simpel: blauw kappen en armaturen zijn NIET toegestaan op motorvoertuigen die niet in dienst zijn bij de aangewezen diensten (of er nu wel of geen aangesloten lampen inzitten). Wettelijke basis hiervoor is de Regeling voertuigen die o.a. bepaald wat jij allemaal aan je auto mag hebben. Recentelijk zijn er verscherpingen doorgevoerd, ook in de handhaving.

Of het een APK-afkeuringspunt is weet ik niet (volgens mij niet), maar als de politie je aan de kant zet, kunnen ze je zomaar verplichten de blauwe lampen direct te verwijderen, of men neemt je kentekenbewijs in en binnen een vastgesteld termijn moet je de armaturen verwijderen en vervolgens je voertuig ter herkeuring aanbieden bij de RDW.

Dus die groene polizei-wagen is alvast gewaarschuwd....

Oh ja, er is één uitzondering: de politieporsches in privébezit hebben een ontheffing gekregen van de minister voor het aanwezig hebben van een blauwe pit :)




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2011, 23:47:05
Het is heel simpel: blauw kappen en armaturen zijn NIET toegestaan op motorvoertuigen die niet in dienst zijn bij de aangewezen diensten (of er nu wel of geen aangesloten lampen inzitten). Wettelijke basis hiervoor is de Regeling voertuigen die o.a. bepaald wat jij allemaal aan je auto mag hebben. Recentelijk zijn er verscherpingen doorgevoerd, ook in de handhaving.

Of het een APK-afkeuringspunt is weet ik niet (volgens mij niet), maar als de politie je aan de kant zet, kunnen ze je zomaar verplichten de blauwe lampen direct te verwijderen, of men neemt je kentekenbewijs in en binnen een vastgesteld termijn moet je de armaturen verwijderen en vervolgens je voertuig ter herkeuring aanbieden bij de RDW.

Dus die groene polizei-wagen is alvast gewaarschuwd....

Oh ja, er is één uitzondering: de politieporsches in privébezit hebben een ontheffing gekregen van de minister voor het aanwezig hebben van een blauwe pit :)

Oehhh, van die waarschuwing raken de bezitters van de Duitse ''polizei''wagen vast heel erg onder de indruk..

Politieporches in privebezit hebben wel een speciale ontheffing?? riekt behoorlijk naar willekeur....
overigens rijden er nog heel wat afgedankte brandweerautos en ambulance uit de Benelux Duitsland en Frankrijk met blauwe pitten rond op hun antieke voertuig....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2011, 08:13:42
Politieporches in privebezit hebben wel een speciale ontheffing?? riekt behoorlijk naar willekeur....
overigens rijden er nog heel wat afgedankte brandweerautos en ambulance uit de Benelux Duitsland en Frankrijk met blauwe pitten rond op hun antieke voertuig....

De politie-porsches vallen onder het cultureel erfgoed van Nederland  998765

Nogmaals, deze wet & regelgeving zal in de praktijk als de figuurlijke ''stok achter de deur'' gaan fungeren ... Tenzij er sprake is van mis-/ ge- bruik en dergelijke  ::)
En dus ook bij pipo-de-clown namaak Politie/Polizei auto's   ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2011, 22:26:55
Als bezitter van een ex brandweervoertuig ben ik bezig met het verkrijgen van een ontheffing voor het aanwezig hebben van de OGS.

Nu lees ik hier dat oude politieporsches een ontheffing hebben van de minister, graag zou ik een kopie van die ontheffing ontvangen aangezien de reactie welke ik heb mogen ontvangen van het ministerie I en M duidelijk aangeeft dat er GEEN LANDELIJKE ONTHEFFING verleend kan worden aangezien het ministerie daartoe niet bevoegd is !!! Enkel een ontheffing van de wegbeheerder is mogelijk wat kan betekenen dat je voor een rit van ongeveer 7 km (van huis naar een opendag van een buur brandweerkorps) 4 ontheffing dient aan te vragen.

Het bewuste antwoord van I en M in deze:

In antwoord op uw vraag inzake Optische en geluidssignalen oldtimer voertuig kan ik u het volgende mededelen:

Op grond van artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 berust de bevoegdheid om ontheffing te verlenen van de
permanente eisen inzake verlichting bij de betreffende wegbeheerders. Centrale ontheffingverlening door de RDW
is op grond van artikel 149a van de wet slechts mogelijk voor personenauto’s, bedrijfsauto’s en aanhangwagens
daarvan die niet voldoen aan in de Regeling voertuigen voorgeschreven eisen met betrekking tot breedte, hoogte,
lengte, massa of aslasten (het zogeheten exceptioneel transport). In uw geval bestaat wettelijk gezien aldus niet
de mogelijkheid om een landelijke ontheffing aan te vragen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu of de RDW.  
 

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ofwel, de veronderstelde cq verleende ontheffing voor de porsches is lariekoek of het ministerie handeld niet eenduidig indien het laatste het geval is dan blijft de gevraagde / geadviseerde verwijdering van de OGS van ons voertuig achterwege, in verband daarmee dus gaarne een kopie van de ontheffing !!

Overigens is het aanwezig hebben van de OGS een afkeurpunt voor de APK, geen enkele keurmeester, ook de minder bonafide keurmeesters, hier in de omgeving wensen onze bus inclusief de gemonteerde OGS niet eens te keuren laat staan goed te keuren (iets waar de RDW in 2009 duidelijk minder moeite mee had tijdens de importkeuring)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2011, 22:51:23
Maar, hebben zij ontheffing voor de aanwezige OGS, of ontheffing voor het aanwezig hebben van een blauwe armatuur (die natuurlijk ingevolge art.28 RVV niet hoort te werken)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2011, 23:09:31
Dat maakt me niet veel uit Caprice, ik ben vandaag weer eens aan de kant  gezet vanwege het aanwezig hebben van blauw en tweetoon, blauw aanwezig was de reden want alles is en blijft uit op het voertuig. Toevallig lees ik dit draadje en zie tot mijn stomste verbazing dat een aantal ex poltieporsches ontheffing zouden hebben voor de aanwezigheid van blauw. Uit mijn informatie van het ministerie (daarom ook geplaatst) blijkt dat dit niet zou kunnen (de hele mail wisseling eventueel via PM beschikbaar)
Een ontheffing voor het aanwezig hebben van blauw (al of niet werkend) is gelijk aan elkaar omdat in het huidige voertuigen reglement (wat ook in de mailwisseling aanwezig is middels diverse links) wordt gesproken over het aanwezig hebben van armaturen ook zonder de lampjes (letterlijke tekst) of dit ook geld voor lege kappen (dus niet de armaturen gemonteerd) weet ik niet maar dat is voor mij niet relevant aangezien ik vind dat de originalitiet van het voertuig onrecht wordt aangedaan als je zaken verwijderd.

Gedraag je gewoon en laat die vreemde lampjes op de weg gewoon uit, tuurlijk is de verleiding er wel eens maar dan wint het verstand......althans bij mij.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2011, 23:16:10
Ja, zolang ik (en wij als vereniging) geen ontheffing hebben voor blauwe lenzen haal ik nog elke keer zonder problemen mijn blauwe lens van de zwaaibalk af. Geen problemen mee.

Wellicht kan Boogje, als hij wil, iets meer vertellen over de ins and outs van zo'n ontheffing, landelijk of per wegbeheerder. Ik kan mij voorstellen dat een aanvraag op privé-persoon wellicht op meer weerstand stuit van "de instanties" dan bij een stichting of vereniging. Ik heb mij daar nog niet in verdiept.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2011, 16:44:48
Prive of in verenigingsverband maakt geen enkle verschil er wordt landelijk geen ontheffing verleend.
Het aanwezig hebben van blauwe zwaai - knipperlichten is expliciet voor behouden aan de geregistreerde hulpdiensten.

Hieronder even een andere mail van I en M waaruit duidelijk blijkt dat er GEEN landelijke ontheffing verleend wordt door welk ministerie dan ook maar slechts een "lokale ontheffing" verleend kan worden door de wegbeheerder. Vandaar dat ik de ontheffing voor de politie porsches ernstig in twijfel trek.

Ik hoop dus op een reactie van Boogje of Jerrommeke waarin ondubbelzinnig blijkt dat er aan de porsches ontheffing is verleend dat zou mij, en andere prive bezitters van ex hulpverleningsvoertuigen, weer een stapje dichterbij een ontheffing  brengen.
Tijdens de optocht 100 jaar brw. IJsselstein gingen al verschillende verhalen de ronde omtrent het terplekke demonteren van de blauwelampen op diverse brandweer oldtimers, en dat kan m.i. niet de bedoeling zijn vanuit historisch oogpunt bekeken wat dus maakt dat ik een ontheffing voor de prosches, hoewel betwijfeld, wel terecht zou vinden.

Vanuit Driemond (waar je zelf ook was volgens mij) in mei ben ik ook op de A10 aan de kant gezet, daar was een oude rot mijn redding t.a.v. een verbaal aangezien de jonge generatie zich puur op het standpunt stelde "het mag niet dat staat in de wet en dus......, van discretionaire bevoegdheden had hij nog niet gehoord, zijn collega gelukkig wel. "Meneer prettig weekend verder en wel thuis..."

De eerste mail vanuit I en M

In antwoord op uw vraag inzake  Optische en geluidssignalen oldtimer voertuig kan ik u het volgende mededelen:

 

Sinds 1 juli 2010 is het niet langer toegestaan om blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten te voeren op een bedrijfsauto,

ook als de lamp uit de armatuur verwijderd is (artikel 5.3.65, tweede lid, van de Regeling voertuigen - http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk51092086/Afdeling3/10/Artikel5365). Voor 'voorrangsvoertuigen'
(in gebruik bij politie, brandweer etc., zie artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 - http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/12/Artikel29) is hierop een uitzondering gemaakt.
Een oplossing voor uw voertuig zou zijn om de blauwe armaturen te vervangen door armaturen met een andere kleur (bijv. oranje).
Gele signaalverlichting mag enkel gevoerd worden in de specifieke gevallen omschreven in artikel 6 van de Regeling
optische en geluidssignalen 2009 (te raadplegen via: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357).

 

Indien het veranderen van de armaturen ongewenst is en indien de brandweerauto alleen voor speciale evenementen
(of op specifieke wegen) wordt gebruikt, kan een ontheffing voor de blauwe armaturen worden aangevraagd bij de
betreffende wegbeheerder(s). Het is niet de RDW die een dergelijke ontheffing kan verlenen, maar de Minister
(Rijkswaterstaat) voor snelwegen, gedeputeerde staten voor provinciale wegen of het college van B&W voor gemeentelijke
wegen. Deze bevoegdheid is geregeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 (en uitgewerkt in H. 9 van de Regeling
voertuigen). De ontheffing kan gegeven worden ten aanzien van alle permanente eisen in de Regeling voertuigen. Mogelijk
moet de ontheffing ook gelden voor de hoorn waarmee dit voertuig is uitgerust. Het blijkt niet uit onderstaande informatie
of de hoorn wel of niet voldoet aan de technische eisen van artikel 5.3.71 van de Regeling voertuigen. Als sprake is van een
tweetonige hoorn die enkel is toegestaan op voorrangsvoertuigen, dan moet er een ontheffing verstrekt worden van het
bepaalde in de artikelen 5.3.65, tweede lid, en 5.3.71, zesde lid, van de Regeling voertuigen.    
 

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2011, 17:59:09
Even contact opnemen met KLPD Voorlichting. Ik weet dat Frans Zuiderhoek eens op televisie is geweest met een van die Porsche's...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2011, 18:09:46
Daar heb ik al eens contact mee gehad, toen werd er op de aanwezigheid niet bekeurd omdat de wet toen nog sprak over het "voeren" van OGS wat door het KLPD werd uitgelegd als het in werking hebben. Tussen voeren en aanwezig hebben zat tot juli 2010 een wezenlijk verschil nu spreekt de wetgever van aanwezig hebben (al of niet aangesloten of in werking hebbend)

Nu ik lees dat meneer Zuiderhoek hier bij betrokken is vrees ik dat er geen ontheffing op papier bestaat maar er een "vriendendienst" wordt geleverd welke we kunnen indelen in de categorie discretionaire bevoegdheden, de categorie welke tot heden ook nog steeds voor mij een verbaal voorkomt. Toch ben ik bezig met een ontheffing aangezien in dhet verbaal niet hoop te moeten genezen middels voorkomen  ;D
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend