Leidraad oefenen.

Auteur Topic: Leidraad oefenen.  (gelezen 3843 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2005, 22:41:20
Uitrukken naar brand en hulpverlening en brand die voldoen aan de oefenkaarten (even als wedstrijden) mogen meetellen voor het aantal uren. Mogelijk levert dit enige uren minder op die je moet maken.

Dus als je een uitruk hebt gehad naar een ongeval met beknelling, zou je die oefenkaart (voor de inzetoefening) niet meer hoeven te doen?  :-\

Lijkt mij alleen mogelijk als die inzet ook goed geëvalueerd wordt (op individueel niveau want het gaat om de persoonlijke geoefendheid)....

Tweede probleem hierbij is dat het bijna niet beïnvloedbaar is welke brandweermensen naar welke incidenten uitrukken. Realistische inzetoefeningen moeten juist de afsluiting zijn van een oefencyclus waarbij kan worden geëvalueerd of de basisvaardigheden van eerdere oefeningen goed worden toegepast tijdens een inzet.

Ik kan mij wel voorstellen dat er bij een afsluitende inzetoefening bij de ploegindeling wordt gekeken naar de praktijkervaring van de betreffende brandweermensen. Dus een bevelvoerder die relatief veel beknellingen heeft gehad juist niet voor de ploeg zetten, en brandwachten die weinig met gereedschap gewerkt hebben in de praktijk dan juist wel indelen.

Maar dat laatste is alleen weer mogelijk wanneer van alle brandweermensen wordt bijgehouden welke uitrukken ze hebben meegemaakt en welke taken zij tijdens die uitrukken hebben uitgevoerd..... en welk korps is al zo ver???  (voor OvD's wordt dit logboek trouwens wel al in een aantal regio's toegepast).

groeten,
René de Caluwé