Rapporten over Incident Management op het Binnenwater

Auteur Topic: Rapporten over Incident Management op het Binnenwater  (gelezen 14067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2007, 13:22:21
Jij zegt dat ik het over collega redders heb, maar volgens mij zeg ik dat nergens. Jij vult dat zo in, misschien met de bedoeling tweespalt te zaaien?
Mijn enige doelstelling is om redders uit alle pluimage te verenigen en duidelijkheid te verkijgen over jouw vraag.

Jouw praktijk voorbeeld is duidelijk.. Hoe vaak komt dat voor ?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #31 Gepost op: 23 maart 2007, 13:28:30
Jouw praktijk voorbeeld is duidelijk.. Hoe vaak komt dat voor ?

Volgens mij nauwelijks meer, volgens mij hebben vrijwel alle reddingsbrigades afspraken met brandweer/RAV/regio en zijn voorzien van P2000...
En straks helemaal niet meer als het project Regionale Voorziening Reddingsbrigades (voor 2010) landelijk ingevoerd is...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 23 maart 2007, 16:15:38
Mijn enige doelstelling is om redders uit alle pluimage te verenigen en duidelijkheid te verkijgen over jouw vraag.

Jouw praktijk voorbeeld is duidelijk.. Hoe vaak komt dat voor ?



Hoe bedoel je hoe vaak komt dat voor. Dit is regel.
Na een melding van een burger aan de AC van de brandweer betreffende een waterongeval hoort deze de kustwacht te informeren dat er een melding is, wat het is, waar het is en andere bijzonderheden.
Volgens protocol zou de kustwacht vervolgens een Mayday Relais uit moeten zenden over 16 om de overige scheepvaart op de hoogte te stellen van het incident.

Hoe vaak komt dit voor?

Ik heb nog nooit gehoord dat dit gedaan werd. En ik doe deze hobby al een poosje...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2007, 16:22:21
Volgens mij nauwelijks meer, volgens mij hebben vrijwel alle reddingsbrigades afspraken met brandweer/RAV/regio en zijn voorzien van P2000...
En straks helemaal niet meer als het project Regionale Voorziening Reddingsbrigades (voor 2010) landelijk ingevoerd is...

Ik juist bang dat zo'n RVR weer verder navelstaren bevordert. Het gaat steeds weer over brandweer, politie, reddingsbrigades enz. De passant doet roemloos 90 % van de hulpverlening, maar wordt nooit genoemd en dreigt zelfs steeds meer buitenspel gezet te worden, terwijl er op een zondagmiddag hier 4000 boten varen die allemaal iemand uit het water kunnen halen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2007, 22:34:04
En waar op een aantal vaartuigen mogelijk een arts aan boord is en misschien ook een AED etc. Dus zo snel mogelijk van alle incidenten op het water een bericht op het betreffende NSV, blok- of sluis/brug kanaal. Wat bijna alle watersporters gelukkig ook doen. En als de tarieven voor de marifoon komend najaar naar € 0,00 worden gebracht hopelijk nog meer. Als dan ook nog iedereen z'n theorieboekje doorneemt en zich houdt aan de radioreglementen, HIEPHOI.

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #35 Gepost op: 24 maart 2007, 16:02:28
Of een RVR pasanten buiten spel zet klinkt mij erg vreemd in de oren. Dat niet alle hulpverleningscommunicatie over 16 gaat kan vervevelend zijn maar hoeft niet altijd, zeker waarneer hulp (voldoende) ter plaatse is maakt het mij niet uit waar de afhandeling op wordt uitgevoerd. Pasanten die buiten spel worden gezet lijkt mij ook erg raar, waarneer iemand eerder hulp akn verlenen zal die dat zeker ook doen (mag ik hopen) en waraneer er profeesionele hulp ter plaatse is kunnen deze het over nemen of hierbij assisteren. Verder kan je in de hulpverlening niet rekenen op de toevallige passant omdat deze er niet altijd aanwezig zullen zijn. Waarneer de toevallige passant het water af gaat mogen wij er juist op, dat is wel een verschil.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2007, 16:49:46
Of een RVR pasanten buiten spel zet klinkt mij erg vreemd in de oren.
Lees de voorbeelden hiervoor gegeven
Citaat
Dat niet alle hulpverleningscommunicatie over 16 gaat kan vervevelend zijn maar hoeft niet altijd, zeker waarneer hulp (voldoende) ter plaatse is maakt het mij niet uit waar de afhandeling op wordt uitgevoerd.
als de professionele hulp reeds ter plaatse is en adequaat hulp kan bieden maakt het niet uit, maar wanneer is die nou meteen terplaatse? En als het om een zoekatie gaat dan is iedere hulp toch welkom? Anders vaar je als pasant mogelijk in onwetendheid langs het gezochte object.
Citaat
Pasanten die buiten spel worden gezet lijkt mij ook erg raar,
en levensgevaarlijk  
Citaat
waarneer iemand eerder hulp akn verlenen zal die dat zeker ook doen (mag ik hopen)
maar dan moet ie wel weten dat er iets om de hoek aan de hand is anders vaart ie door.
Citaat
en waraneer er profeesionele hulp ter plaatse is kunnen deze het over nemen of hierbij assisteren. Verder kan je in de hulpverlening niet rekenen op de toevallige passant omdat deze er niet altijd aanwezig zullen zijn
Professionele hulp is ook niet altijd al aanwezig (behalve bij een begeleiding) en die hoeft ook niet buiten spel. Die keuze moet je niet willen maken. Het moment dat je moederziel op het water bent is uitzonderlijk, zelfs hartje winter als ik llangs het water over de dijk rijdt langs het  IJmeer- Markermeer noem maar op zie ik bijna altijd wel meerdere schepen varen.
En als het water echt helemaal leeg is, komt er ook niemand in problemen.
Citaat
Waarneer de toevallige passant het water af gaat mogen wij er juist op, dat is wel een verschil.
9910001

Ik blijf het onder de aandacht brengen, de drie kansen op redding moeten er alle drie blijven: eerste zelf proberen, dan de mensen in de buurt om hulp vragen en als die het ook niet redden komen pas de reddingsboten.

Henk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #37 Gepost op: 26 maart 2007, 08:55:41
Ik juist bang dat zo'n RVR weer verder navelstaren bevordert. Het gaat steeds weer over brandweer, politie, reddingsbrigades enz. De passant doet roemloos 90 % van de hulpverlening, maar wordt nooit genoemd en dreigt zelfs steeds meer buitenspel gezet te worden, terwijl er op een zondagmiddag hier 4000 boten varen die allemaal iemand uit het water kunnen halen.

Henk

Ik had het over verbeteren van de samenwerking/communicatie tussen de hulpverleningsdiensten, dat sluit eerste hulp door passanten natuurlijk nooit uit!
Dat die bij een melding via GSM en alarmering P2000 niet kunnen weten wat er aan de hand is, is op land eigenlijk ook zo.
Maar als het goed is leren we op het water in principe via marifoon om hulp te roepen, zeker op zee.
Maar niet iedereen heeft marifoon, of luistert (ook) uit op 16...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 26 maart 2007, 11:37:57
Ik had het over verbeteren van de samenwerking/communicatie tussen de hulpverleningsdiensten, dat sluit eerste hulp door passanten natuurlijk nooit uit!
Dat die bij een melding via GSM en alarmering P2000 niet kunnen weten wat er aan de hand is, is op land eigenlijk ook zo.
Maar als het goed is leren we op het water in principe via marifoon om hulp te roepen, zeker op zee.
Maar niet iedereen heeft marifoon, of luistert (ook) uit op 16...

Klopt, mooi kom je meteen tot de kern van de zaak. Op het land wordt het niet nodig gevonden dat iedereen iedereen te hulp schiet, de hulpdiensten als de brandweer zijn binnen 8 minuten ter plaatse.

Op het water echter zal die hulp wat langer op zich laten wachten en dat verlies je uit het oog als je verklaart dat jouw hulp als "professional" voldoende is en je de melding voor jezelf houdt (via c2000 bv).
Kom je na 30 minuten professioneel ter plaatse... oei, net te laat!

Je vergeet dan dat drie minuten onder water al dodelijk kan zijn, zeker als de "professionals" er voor kiezen een drenkeling vertikaal aan boord te hijsen.

Dat niet iedereen meeluistert op de mari is niet erg, niet iedereen hoeft er naar toe, één boot met mari die de mensen eruit haalt is al voldoende. Die wacht dan op jouw en de dreneling(en) neem je over!

Kun je veel meer eer uithalen dan een lijk naar de kant te brengen.
 
Dan moet je als professional natuurlijk niet in de krant zetten dat je douches hebt speciaal voor onderkoelde drenkelingen!

We hebben nog een lange weg te gaan  :-[...

Henk