Vraagje aan de specialisten

Auteur Topic: Vraagje aan de specialisten  (gelezen 12377 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2005, 22:32:16
Beroepsvaart mag gebruik maken van rode diesel, een btw 0 tarief is voor op zee. Als bedrijf kan je btw terug vragen en ook via de bond is er het een en ander mogelijk. Dus hiervoor hoef je niet zeevarend te zijn, de knrm voldoet aan de eisen voor de beroeps vaart op de vaarbewijsen uitgezonderd waar ze voor zijn vrijgesteld. Een groot vaarbewijs is voor een niet beroepsmatig persoon niet te behalen geizne de vaartijd welke je moet hebben. (De meeste brigades of knrm station hebben hier te weinig uitrukken voor).

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2005, 14:29:19
Dat misverstand heerste bij ons dus ook, dat we veel en lang vol gas vaarden. Tot de computer ons de werkelijke cijfers toonde...

Henk
??bij ons is het geen misverstand hoor  :) Denk alleen dat het verschil komt door het type bewakingsgebied en vermogen van de motoren. Bij ons 50/60 PK, dus in verhouding wordt daarmee vaker vol gas gevaren.
[img]/img]


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2005, 15:56:06
Rode diesel kan je met een bunkervergunning voor rond de 40 cent per liter krijgen... Volgens mij gebruikt de gemiddelde diesel voluit 0.125 liter per uur per PK, dit komt uit op 15 liter per uur voor een 120PK motor... Maar het verschil van 4000 euro per jaar zal wel het verschil tussen benzine en rode diesel zijn, dan zit je hier aardig snel aan..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2005, 12:26:49
Rode diesel kan je met een bunkervergunning voor rond de 40 cent per liter krijgen... Volgens mij gebruikt de gemiddelde diesel voluit 0.125 liter per uur per PK, dit komt uit op 15 liter per uur voor een 120PK motor... Maar het verschil van 4000 euro per jaar zal wel het verschil tussen benzine en rode diesel zijn, dan zit je hier aardig snel aan..

Ik heb overal gezocht naar het aantal kilojoule opbrengst per liter diesel versus benzine, maar deze getallen heb ik niet kunnen vinden. In jouw berekening is dus een dieselmotor (15 l per uur bij 120 pk) 2,5 maal zo zuinig als een benzinemotor (40 liter p uur 120 pk).
Dat zou betekenen dat mijn Hyundai diesel die een op 8 loopt in de benzineuitvoering dus 1 op  3,2 zou lopen. :( Gelukkig is dat niet zo.  :) Wat ik wel gevonden heb is dit
 
(http://www.emis.vito.be/autoverbruik/index.asp?pageChoice=Diesel&Bc=Brandstoffen:

Citaat
Diesel is een van de goedkoopste voertuigbrandstoffen (€ 0,75 / liter) en overal verkrijgbaar. Hiermee is diesel ongeveer 30% goedkoper dan benzine; ook verbruikt een dieselauto minder liters brandstof per kilometer. Per kilometer is de brandstofkost voor een dieselvoertuig ongeveer 50% van de brandstofkost van een gelijkaardig benzinevoertuig.


Dat is dus het voordeel van de prijs, én het voordeel van de hogere energie die uit een liter diesel komt.
50 % totale besparing bij de normale brandstof prijzen.

Dus géén rode diesel, dat moet ik eerst nog zien dat je dat voor elkaar krijgt, lijkt mij onmogelijk. :(

Henk


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2005, 11:46:57
Wie weet wat voor kleur diesel RB zeevang gebruikt in hun twee boten?? volgens mij rood en ze hebben een bunker vergunninggeloof ik.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2005, 20:46:27
Wie weet wat voor kleur diesel RB zeevang gebruikt in hun twee boten?? volgens mij rood en ze hebben een bunker vergunninggeloof ik.

Dat klopt


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2005, 11:47:21
Sinds deze week is bij ons het bestuur ook over stag en vandaag wordt een TP Marine 7.8 met een cummins/mecruiser 300pk in het midden geplaatst besteld. Meer details volgen nog wel. ;D Dus dat wordt toch rood varen.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2005, 12:14:41
Ik ben héél benieuwd of dat allemaal lukt en of het veel scheelt. Rigter in Blaricum verkoopt rode diesel en die is 67 eurocent / liter. Misschien dat Bunkerstations goedkopere diesel leveren, dat zou mooi zijn!

Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2005, 16:38:48
Bunker stations genoeg hier(en nog bereid tot sponseren), als het een beetje mee zit gaan we rond de 40 cent  per liter betalen
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2005, 17:41:17
Gefeliciteerd met de keuze...

Ik ben benieuwd hoe de boot zal bevallen..

houd ons op de hoogte, want ik ben erg benieuwd hoe die bevalt..