Zandvoort en Bloemendaal samen ?

Auteur Topic: Zandvoort en Bloemendaal samen ?  (gelezen 5210 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2005, 21:23:33
Weet iemand op dit forum misschien van brigades die zijn gefuseerd?
Ik ken wel afsplitsingen en ben benieuwd naar het tegenovergestelde.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2005, 23:30:14
ja is wel eens gebeurt, volgens mij de RB de Vinke Veense plassen, maar dit is ook niet op een dag geregeld.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2005, 23:04:38
Weet iemand op dit forum misschien van brigades die zijn gefuseerd?
Ik ken wel afsplitsingen en ben benieuwd naar het tegenovergestelde.

Ik meen RB Rijnwaarden (lang, lang geleden).

bAdemArk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2005, 14:11:25
Vraagstelling veranderen en zeggen dat reddingsbrigades regionaal materialen gaan aanbesteden/ opleidingen gezamelijk organiseren/ vergunningen regionaliseren/ de werkvloer éénduidend structureren.
Materialen gezamelijk aanschaffen scheelt behoorlijk in de kosten, kortingen kunnen behoorlijk oplopen. Dillemma is alleen weer, "Welk materiaal is geschikt voor jouw reddingsbrigade en welke vrienden hebben wij/ zij?" En als je daar dan weer uit bent, is dat voor elke reddingsbrigade haalbaar, financieel gezien.
Dat zelfde geldt dan ook voor de opleidingen. Voorbeeld: De ZRB heeft meerdere BLS/AED instructeurs die graag instructie geven, zelfs tegen 0% vergoeding. Maar reddingsbrigades in de regio hebben eigen instructeurs en willen geen instructie van buitenaf. Is dat slim?

Nee, als het aan mij zou liggen zou autonomie en eigen indentiteit snel op het kerkhof liggen, net naast RN KNBRD en alle bewakende reddingsbrigades in de hulpverleningsregio onder brengen bij een assisterende nevenpoot van Ambulance, Brandweer en Politie. Met vast gelegd materiaalkeuzes, opleidingsschema's, inzetprotocollen, financiele afhandelingen, inzetcriteria etc.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2005, 14:17:05
Vraagstelling veranderen en zeggen dat reddingsbrigades regionaal materialen gaan aanbesteden/ opleidingen gezamelijk organiseren/ vergunningen regionaliseren/ de werkvloer éénduidend structureren.
Materialen gezamelijk aanschaffen scheelt behoorlijk in de kosten, kortingen kunnen behoorlijk oplopen. Dillemma is alleen weer, "Welk materiaal is geschikt voor jouw reddingsbrigade en welke vrienden hebben wij/ zij?" En als je daar dan weer uit bent, is dat voor elke reddingsbrigade haalbaar, financieel gezien.
Dat zelfde geldt dan ook voor de opleidingen. Voorbeeld: De ZRB heeft meerdere BLS/AED instructeurs die graag instructie geven, zelfs tegen 0% vergoeding. Maar reddingsbrigades in de regio hebben eigen instructeurs en willen geen instructie van buitenaf. Is dat slim?

Nee, als het aan mij zou liggen zou autonomie en eigen indentiteit snel op het kerkhof liggen, net naast RN KNBRD en alle bewakende reddingsbrigades in de hulpverleningsregio onder brengen bij een assisterende nevenpoot van Ambulance, Brandweer en Politie. Met vast gelegd materiaalkeuzes, opleidingsschema's, inzetprotocollen, financiele afhandelingen, inzetcriteria etc.

RR,  ik ben het volledig met je eens..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2005, 14:47:41
Peter,

jij hebt makkelijk praten, jij bent niet lid van een reddingsbrigade, jij loopt zomers niet uren en uren op het strand te patrouilleren (zonder enige vergoeding). Jij hebt een bedrijf en daarbij een commercieel belang.
 
Ik heb het wel over honderden vrijwilligers die uren, dagen, op dat strand hun hobby uitvoeren en dat eigenlijk door mis-management uit hun handen glijdt, omdat de regelgeving steeds varieerd en steeds meer eisen stelt.
Ik zou het vrijwilligers leger in leven willen blijven houden, maar dan wel met verschillende restricties en ook daar binnen verschillende niveau's aan willen houden, zodat de strandwachter nog een leuk vrijwilligers leven beschoren blijft.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2005, 22:49:10
Citaat
Ik zou het vrijwilligers leger in leven willen blijven houden, maar dan wel met verschillende restricties en ook daar binnen verschillende niveau's aan willen houden, zodat de strandwachter nog een leuk vrijwilligers leven beschoren blijft.

Helemaal mee eens!

Toch een moeizaam proces om tot verbetering van de samenwerking te komen en draagvlak is nu eenmaal onmisbaar.

Over fusie en afscheiding gesproken. In onze regio is daar een voorbeeld van en ik hoop dat het daar bij blijft. Toch is het niet ondenkbaar dat nog een brigade zich in tweeen deelt en dat is dan volgens mij een stap terug.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2005, 15:55:19
Koen,

indien een aantal leden een reddingsbrigade opdelen en een nieuwe reddingsbrigade starten is dat om persoonlijke redenen. Deze leden zijn het niet eens over de gang van zaken binnen die reddingsbrigade.

Indien een reddingsbrigade wordt geannexeerd/ opgedoekd en overgenomen door een andere reddingsbrigade omwille van financieën/ gemeentelijke besluiten is natuurlijk een geheel ander verhaal. Het één zijn persoonlijke, emotionele besluiten, terwijl een gemeente-ambtenaar echt geen traan laat om de subsidie van een reddingsbrigade tot een nul-punt te reduceren.

Hoe je het ook wendt of keert, samenwerken moet beter, anders tekent de lokale reddingsbrigade z'n eigen doodsvonnis.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2005, 10:55:36
Ondertussen is de soep al aardig afgekoelt en is de Burgervader wederom terug gefloten door de Gemeenteraad. Maar de ideeën blijven rondzwerven en komen telkens weer boven borrelen.

Belangrijkste punt is uiteindelijk dat reddingsbrigades één homogene dienst worden binnen de hulpverleningsregio, waarbij de hulpverlening multi-disciplinair gestandariseerd door gaat. En daarbij de belangen van de lokale reddingsbrigade hierin ondergeschikt zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2005, 00:09:37
Ondertussen is de soep al aardig afgekoelt en is de Burgervader wederom terug gefloten door de Gemeenteraad. Maar de ideeën blijven rondzwerven en komen telkens weer boven borrelen.

Belangrijkste punt is uiteindelijk dat reddingsbrigades één homogene dienst worden binnen de hulpverleningsregio, waarbij de hulpverlening multi-disciplinair gestandariseerd door gaat. En daarbij de belangen van de lokale reddingsbrigade hierin ondergeschikt zijn.

Benieuwd hoe snel de overheid dit op poten krijgt, de overheden zijn t onderling namelijk ook niet zo snel eens over het te volgen beleid, zeker niet op gemeentelijk niveau...Verdediging van de eigen fortjes is nog vaak de tactiek :(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod