Brandweervrouwen.

Auteur Topic: Brandweervrouwen.  (gelezen 15595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2005, 22:21:37
Nu hebben we een vrouwelijke OVD en die doet het wel goed..... ;)
::) ::) zucht ja ::) ::)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2005, 23:18:01
Bij ons hebben in totaal al 5 vrouwen bij de brandweer gezeten waarvan er 1 om gezondheidsredenen is gestopt. Ik zit er nu 4 jaar bij, maar ik heb er nooit wat van gemerkt dat ze bij ons geen vrouwen willen hebben. Ik vind het zeker geen onzinnige discussie en bij mij wekt dit geen wrijving op. Als er gesteld zou worden dat vrouwen niet in de brandweer wereld thuis horen dan wordt ik wel nijdig. Ik doe het al 4 jaar met veel plezier. Ik ben in korte tijd (2 jaar) hbt geworden. Op mijn 19e was ik dus al hbt en ik heb niet het idee dat ik minder ben. Wel heb ik het idee dat je je als vrouw altijd in het begin meer moet bewijzen. Ik vind sommige reclame campagnes niet altijd goed geweest, maar ben zeker wel voor om meer vrouwen bij de brandweer te krijgen.

Linda, jouw vader heeft er zeker wel de zweep achter gezet (geintje, niet kwaad bedoeld), je hebt in iedergeval mede aangetoond dat vrouwen het ook kunnen, bovendien in de regio hebben we ook een vrouwelijke IOVD, en die heeft haar op haar tanden, overigens ook iemand die het mijns inziens het heel goed doet en oog heeft voor vaak de vrouwelijke slachtoffers, in iedergeval aan meer dingen denkt dan de gemiddelde man.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2005, 23:32:40
Linda, jouw vader heeft er zeker wel de zweep achter gezet (geintje, niet kwaad bedoeld), je hebt in iedergeval mede aangetoond dat vrouwen het ook kunnen, bovendien in de regio hebben we ook een vrouwelijke IOVD, en die heeft haar op haar tanden, overigens ook iemand die het mijns inziens het heel goed doet en oog heeft voor vaak de vrouwelijke slachtoffers, in iedergeval aan meer dingen denkt dan de gemiddelde man.

En.... die vrouwelijke OvD (Esther Piet) is nu nog een collega van mij bij de regio... maar straks de nieuwe commandant van de nieuwe gemeente Drechterland (samenvoeging Drechterland en Venhuizen).


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2005, 01:43:35
een hele goede ;)
Nemo me impune lacessit


fireman77

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2005, 13:37:44
De vrouwen die ik ken hebben dat allemaal gewoon ook begaan, en werken net zo hard en goed als de mannelijke collega's ik vind dit een onzinnige posting, en dit wekt wat wrijving bij de vrouwe op denk ik... :'(

Het is blijkbaar toch geen onzinnige posting geweest, genoeg reactie's toch. Ik snap jou reactie ook niet helemaal.


knafr

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2005, 14:46:10
je moet toch wel een super(man/vrouw) zijn om binnen twee jaar hbt te worden. Bij ons wordt je dat pas na 5 jaar ( beroepsdienst, +/- 1000 uitrukken per jaar). Je moet nl leiding kunnen geven over een voertuig ( geen blusvoertuig) en dan wordt er toch wel een beetje ervaring verwacht. Maar dat verschilt dus toch wel per korps


firemanr

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2005, 18:14:22
je moet toch wel een super(man/vrouw) zijn om binnen twee jaar hbt te worden. Bij ons wordt je dat pas na 5 jaar ( beroepsdienst, +/- 1000 uitrukken per jaar). Je moet nl leiding kunnen geven over een voertuig ( geen blusvoertuig) en dan wordt er toch wel een beetje ervaring verwacht. Maar dat verschilt dus toch wel per korps
Dat 5 jaar van jouw en mij is op de conventionele manier en die 2 jaar van die "super"vrouw is waarschijnlijk via Risk of zo..... ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2005, 20:38:33
Dat 5 jaar van jouw en mij is op de conventionele manier en die 2 jaar van die "super"vrouw is waarschijnlijk via Risk of zo..... ;)

Dat kan, ik heb tenslotte mijn diploma's bij de boodschappen gekregen, dus niets is onmogelijk bij ons vrouwen  ;D :D ;D :D ;D :D ;D

De conditietest heb ik  doorstaan d.m.v. het winnen van de rollator-race, ontzettend heftig  :-X :o ;D ;)


LindaB

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2005, 21:30:12
Hoi Zwaailampmaker, uit jou berichten maak ik een beetje op dat jij hier ook uit de omgeving komt... Mag ik weten welk korps?

En mijn 2 jaar hbt heb ik gewoon via de cursussen van het nbbe gehaald. Doordat ik bij de jeugdbrandweer heb gezeten kon ik mijn brandwacht repressie versneld doen en daarom heb ik tussen maart toen ik er bij kwam en september mijn repressie en ademlucht gehaald. In september begon ik gelijk met 1e klasse en tegelijk levensreddende handelingen. Ik kwam er dus in maart bij maar had in september al 2 v/d 3 brandwachtcertificaten al...


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2005, 22:08:47
De laatste jaren is er bij de brandweer qua personeel best wel het één en ander veranderd. De brandweer stond vroeger altijd bekend om zijn zogenaamde machocultuur. De laatse jaren is er intensief gewerft onder vrouwen om zich aan te melden als brandweervrouw. Er zijn hele reclame campagnes aan besteedt.
Mijn inziens is het een goede zaak dat er nu ook steeds meer vrouwen bij de brandweer werkzaam zijn.
Een vereiste is naar mijn mening wel dat ze een gelijke selectieprocedure moeten ondergaan net zoals hun mannelijke collega's.

Om weer even terug te komen op de topic. Ik vind het een goede zaak dat er meer vrouwen bij de brandweer komen. Vrijwilligers en beroeps zijn altijd nodig.Ik zou niet weten waarom ik hun niet als gelijk moet beschouwen. Want ze moeten allemaal aan dezelfde criteria voldoen. Verder vind ik het ook niet meer als normaal dat vrouwen bij een brandweerkorps gaan.

Toch vind ik dat een dergelijke reclamecampagne, niet het beoogde resultaat heeft. Hier in de omgeving zie ik niet een significant hoger aantal vrouwen die bij de korpsen gaan. Ik vraag mij dan ook af de campagne hen over de streep heeft getrokken.
Brandwacht 1e klas + WVD