Twee supersnelle boten voor Helderse redders

Auteur Topic: Twee supersnelle boten voor Helderse redders  (gelezen 6746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Gepost op: 5 januari 2005, 11:54:19
Citaat
van onze verslaggever
DEN HELDER-Landelijk primeurtje voor de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) in Den Helder. De redders in de marinestad beschikken sinds enkele dagen over twee reddingboten. Naast de vertrouwde Dorus Rijkers ligt ook de Johannes Frederik voortaan in de Helderse haven.

Daarmee ging in Den Helder een proef van start met het 'op station' beheren van het reservematerieel van de KNRM. De reddingmaatschappij gaat haar reserveboten niet langer centraal stallen in IJmuiden, maar ze verspreiden over de diverse reddingsstations langs de kust. Om hiermee ervaring op te doen is de reserveboot Johannes Frederik als eerste in Den Helder geplaatst.

Voor de marinestad werd bewust gekozen, meldt woordvoerder H. Cornelje van de KNRM. ,,Den Helder ligt centraal tussen IJmuiden en Delfzijl. Bovendien hebben we hier een relatief grote groep opstappers. In IJmuiden hebben ze onvoldoende mensen om nog een grote boot te accommoderen, hier lukt dat wel.'' Volgens de KNRM heeft het op locatie stallen van de reservespullen verschillende voordelen. Cornelje: ,,De bemanning van het station heeft meer oefenmogelijkheden. Dat is met een grote groep vrijwilligers wel zo prettig. Daarnaast kan in geval van nood met twee boten tegelijk worden uitgerukt. Bovendien zijn de andere reddingstations in het noorden snel te bereiken, wanneer daar een vervangende boot nodig is.''

De Johannes Frederik die nu in Den Helder ligt, was hiervoor gestationeerd op Ameland. Daar werd de boot overbodig door de ingebruikname van de nieuwe reddingboot Anna Margaretha. Uiteindelijk wordt de Johannes Frederik de 'eerste' boot in Den Helder en gaat de Dorus Rijkers dienst doen als reserveboot.


Dit gebeurt omdat de Johannes Frederik, die diende als prototype voor een reeks reddingboten, wat andere vaareigenschappen bezit. Hoewel de nieuwe boot erg lijkt op de Dorus Rijkers moet de bemanning van de reddingboot toch een grondige training ondergaan, om soepel om te kunnen gaan met de Johannes Frederik. Het team trekt hiervoor een maand uit. Dan moeten de redders zo vertrouwd zijn met de boot dat ze er 'blindelings' mee de zee op kunnen. Vanaf dat moment kan de Dorus Rijkers indien nodig in andere plaatsen worden ingezet. Niet al te vaak, hopen de Helderse redders. Want dan zijn zij hun 'oefenboot' weer tijdelijk kwijt.

woensdag 5 januari 2005, 08:09
Bron: Noordhollands Dagblad, www.nhd.nl

Dit lijkt mij een goede ontwikkeling!
Misschien kan het REDNED-depot ook zijn boten verdelen over het land. Ik heb begrepen dat Biza het zonde vindt dat de boten in depot staan, terwijl ze ook gebruikt zouden kunnen worden door brigades.

bAdemArk




Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2005, 12:39:23
Ik hoop dat een goed voorbeeld kan worden gevolgd door redned. ;)

Die spullen moeten gewoon gebruikt gaan worden, dan besteed je de huisvestingskosten die nu betaald aan extra onderhoud en een korte afschrijvingstermijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2005, 13:15:44
de johannes frederik is van de zomer totaal gerenoveerd, ik heb gezien dat hij uit het water werd gehaald, schoongemaakt, geschuurd en gespoten dt was in hindeloopen (zag er wel wreed uit)

en daarna is hij als reserve de boeken in gegaan omdat er een nieuwe kwam op ameland

maar het is denk ik wel een goed idee,

willen ze hem ook ingaan zetten?? (dubbele bemanning etc) of gewoon daar laten liggen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2005, 14:15:47
Het is inderdaad zonde om als er veel spullen zijn (boten, communicatie app) etc, om die niet te gebruiken. Maar ik heb geen idee hoeveel er nog in het NTC ligt.

Maar wat voor richtlijnen moeten er komen dan voor het gebruik van die boten/spullen?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2005, 14:32:13
In het Biza-depot (Alphen ad Rijn) liggen, als ik het goed begrepen heb, nog een stuk of 25(!) bondsvletten. Dit staat los van het REDNED-depot (Haarlem). Ik ben van mening, net als BZK, dat die boten best 'verdeeld' kunnen worden onder de brigades (uiteraard met de nodige voorwaarden). Natuurlijk is het wel van belang om een reservevloot achter de hand te hebben.

bAdemArk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2005, 14:35:46
Volgens mij heeft RedNed al richtlijnen om een bondsvlet in bruikleen te hebben.

Maar weet niet wat die precies inhouden.


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2005, 14:46:44
Een bondsvlet kun je alleen "lenen" van de bond voor opleiding. Dus alleen voor de opleiding varend redden. Je moet zelf de verzekering voor die tijd betalen (vastgesteld bedrag dat je betaald aan het NTC) en je moet hem zelf ophalen. De beschadigingen betaal je natuurlijk ook zelf. Verder mag deze vlet niet gebruikt worden voor bewakingen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2005, 17:01:58
Een bondsvlet kun je alleen "lenen" van de bond voor opleiding. Dus alleen voor de opleiding varend redden. Je moet zelf de verzekering voor die tijd betalen (vastgesteld bedrag dat je betaald aan het NTC) en je moet hem zelf ophalen. De beschadigingen betaal je natuurlijk ook zelf. Verder mag deze vlet niet gebruikt worden voor bewakingen.

Gelukkig staat er niets over intochten en de verkoop van producten voor het goede doel, waarbij de vlet op een trailer zéér geschikt is als container voor oliebollen.

(bron RTV Noord Holland)

Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2005, 20:18:50
dankje wel martijn, het waren inderdaad deze voorwaarden dat je eigenlijk niets aan die vlet hebt en dat vooral de kas van redned aan het spekken bent.

Dat mag wel soepeler.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2005, 20:40:32
maar je leent de vlet toch ook, als je hem gebruikt voor een bewaking spekt redned de kas van de brigade, en dan krijg je weer andere briagdes die gaan klagen.
Wat je nu al hebt als je een evenement bewaakt in een pis sloot waar de andere brigade nog nooit gevaren heeft.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord