Twee supersnelle boten voor Helderse redders

Auteur Topic: Twee supersnelle boten voor Helderse redders  (gelezen 6743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2005, 22:00:30
Een bondsvlet kun je alleen "lenen" van de bond voor opleiding. Dus alleen voor de opleiding varend redden. Je moet zelf de verzekering voor die tijd betalen (vastgesteld bedrag dat je betaald aan het NTC) en je moet hem zelf ophalen. De beschadigingen betaal je natuurlijk ook zelf. Verder mag deze vlet niet gebruikt worden voor bewakingen.
klopt niet helemaal...een gedeelte van de BIZA vloot is vast gestationeerd bij een aantal brigades (volgens mij een stuk of 20/30). Zij kunnen dus volledig beschikken over de vlet en bijgevoegd materiaal (15 pk motor,trailer, mobilofoon, 3 overlegingspakken, redvesten etc..zelfs een mooie zaklamp ;D). Voorwaarde is wel dat de vereniging het onderhoud van de eenheid voor haar rekening neemt (maar dat is altijd stukken minder dan zelf een complete vlet met inventaris aanschaffen). Daarnaast is het volgens mij nog steeds de bedoeling dat de vereniging dan ook zorgt voor 2/3 opgeleide bondschippers en de verplichting aangaat bij calamiteiten en oefeningen aanwezig te zijn.
[img]/img]


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2005, 23:50:00
willen ze hem ook ingaan zetten?? (dubbele bemanning etc) of gewoon daar laten liggen

De opzet is dat de Johannes Frederik de operationele boot gaat worden en de Dorus Rijkers de reserve boot.  De reden hiervan is dat de Johannes Frederik als prototype van een reeks reddingboten, wat andere vaareigenschappen bezit. Wil men deze boot operationeel kunnen inzetten dan zal de bemanning goed getraind dienen te zijn in het besturen van de boot, kijk ook eens op www.knrm.nl/denhelder


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2005, 00:13:46
Citaat
Verder mag deze vlet niet gebruikt worden voor bewakingen.

Er zijn meerdere redenen om de regeling te herzien.

Ik vind het een belangrijk gebrek dat de rampeneenheid niet door een lokale brandweer commandant kan worden ingezet.

Met de vorming van Regionale Reddingsbrigade Voorzieningen moet dit verbeteren. Zie:http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/Presentatie%20RedNed%20RVR.ppt(3MB)
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2005, 10:37:33
Er zijn meerdere redenen om de regeling te herzien.

Ik vind het een belangrijk gebrek dat de rampeneenheid niet door een lokale brandweer commandant kan worden ingezet.

Met de vorming van Regionale Reddingsbrigade Voorzieningen moet dit verbeteren. Zie:http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/Presentatie%20RedNed%20RVR.ppt(3MB)
Dat kan dus wel Koen. De brandweercommandant kan een direct beroep op de lokale of regionale reddings brigades doen ter ondersteuning (is ook al een aantal malen bij kleine wateroverlast in Limburg en Brabant gebeurt. Dit kan dus zonder tussenkomst van RedNed en hierbij kan/mag gebruik gemaakt worden van de eigen BIZA eenheid (mist je als brigade over zo'n eenheid beschikt. Wat misschien wel waar is dat een aantal verenigingen intern tegen de leden hebben gezegd/de afspraak hebben de eenheid zo min mogelijk gebruiken om hierbij ook de onderhoudskosten te beperken (wat wij dus gedaan hebben). We hebben een aantal eigen vletten en de BIZA eenheid wordt in principe (calimiteiten daargelaten) niet gebruikt voor de reguliere bewaking, maar staat netjes in onze loods.
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2005, 10:49:36
Ik was niet helemaal volledig, in de praktijk kan het en gebeurt het. Echter op papier bestaat die eenheid niet voor die brandweercommandant. Het wordt tijd dat daar verbetering in komt want dat bied voordelen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2005, 11:34:28
Een bondsvlet kun je alleen "lenen" van de bond voor opleiding. Dus alleen voor de opleiding varend redden. Je moet zelf de verzekering voor die tijd betalen (vastgesteld bedrag dat je betaald aan het NTC) en je moet hem zelf ophalen. De beschadigingen betaal je natuurlijk ook zelf. Verder mag deze vlet niet gebruikt worden voor bewakingen.

Ik doel met name op het Depot van BZK, waar de boten weg staan te stoffen. Dit zijn volgens mij niet de boten van RedNed.

Er schijnt een wachtlijst te zijn voor de 'leenvletten' (2 of 3 stuks beschikbaar), dus waarom zou RedNed niet in overleg met BZK de niet-gebruikte rampeneenheden 'uitlenenen' (tegen bondsvoorwaarden) aan brigades die een vlet willen lenen voor de opleiding? Ik denk dat je dan de brigades een groot plezier doet en je capaciteit van opgeleide waterhulpverleners aanzienlijk kunt vergroten in een korte(re) tijd.

3 leden van de RB Zwolle volgen nu de opleiding "opstapper" bij de buurbrigade Deventer. Met veel plezier volgen zij daar de opleiding, om daarna in Zwolle aan de slag te kunnen met het opleiden van Zwolse leden, die al staan te trappelen om aan de slag te kunnen. Eén en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de resultaten van de huidige opleiding en hangt ook af van de beschikbaarheid van een leenvlet (hoewel dit niet persé nodig is, maar wel praktisch is). Voor het gebruik van een "echte" BZK-vlet is namelijk wel een goed opgeleid kader nodig!

bAdemArk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2005, 11:43:29
Ik snap het probleem...misschien kunnen jullie proberen om alsnog een biza eenheid binnen de brigade te krijgen. Op dit moment zijn er al zo'n 60 reddingsbrigades die een biza eenheid in beheer hebben en hem dus ook voor opleidingen ed kunnen gebruiken: http://cvr.reddingsbrigade.net/Kaartje/blur.php
[img]/img]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2005, 12:40:43
Het hebben van een reserve boot op je station lijkt volgens mij mooier als dat het is, je hebt wel twee boten tot je beschikking maar vaak ben je ook je eigen boot kwijt aan een ander station. In je eigen boot heb je het meeste vertrouwen met slecht weer. Maar ik denk dat het een goede keuze is om de reserve boten te spreiden over het land. Hierdoor zal er 1 station zijn welke waakt over de boot en dat het inventaris compleet blijft. Het probleem van de reserve boten is dat ze door iedereen gebruikt worden maar niemand bij houdt wat er mist of stuk is aan boord.

De reserve vaartuigen in een depot is natuurlijk onzin deze moet je gewoon verdelen over het land.  Ik denk dat je deze boten moet gebruiken voor het opleiden van brigade leden van brigades welke niet varend zijn zodat je een meer leden kan opleiden en een langdurige inzet kan leveren.

9910001
9910001


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2005, 19:54:18
Onze brigade heeft zelf ook geen vlet, dus als wij varend redden willen doen moeten we altijd naar een buurbrigade.

En Erny, natuurlijk weet ik dat het meerendeel van vletten gewoon bij de brigades standby staan.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2005, 20:20:49
Onze brigade heeft zelf ook geen vlet, dus als wij varend redden willen doen moeten we altijd naar een buurbrigade.

En Erny, natuurlijk weet ik dat het meerendeel van vletten gewoon bij de brigades standby staan.

Als jij varend redden wil, mag je ons ook wel bellen Martijn. heb je tenminste een echte boot.. grinnik

Ik vind namelijk nog steeds dat de Vlet een verouderd middel, en zelfs didactisch onjuist dat je schippers wil opleiden met een vlet.  1 doelgroep misschien uitgezonderd, dat is jeugd tot 18 jaar..
Maar alle andere anderen leren maar direct varen met een RIB..

Maar goed, als ze gratis weggeven, ok. als redmiddel vind ik ze echt uit de tijd.

Maar als je een vletje op reserve wil voor spelen varen. vind ik dat natuurlijk prima.. ;)

Maar ik denk dat het wel slim is voor de KNRM om de "reserve vloot" deels in te zetten voor aanvullende trainingen en eventueel aanvullende uitrukeenheden.

Sommige KNRM stations moeten met 30 man op 1 bootje doen.. En dat kan nog wel eens lastig zijn met je trainingsavonden.