Verzakking / instortingsgevaar winkelcentrum het Loon - Heerlen 02-12-2011

Auteur Topic: Verzakking / instortingsgevaar winkelcentrum het Loon - Heerlen 02-12-2011  (gelezen 44892 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
De situatie in winkelcentrum 't Loon in Heerlen is donderdagavond ernstig verslechterd. Het centrum is onmiddellijk volledig gesloten en er geldt een noodverordening. Dat heeft de gemeente gemeld in een persconferentie. Het terrein rondom 't Loon is afgezet met dranghekken. De ondergrond van het gebouw blijft instabiel en daarmee neemt het inzakkingsgevaar toe, zo zegt de gemeente. Bewoners van de flat mogen in hun woning blijven, maar als ze dat liever willen, kunnen ze ook worden ondergebracht in hotels in de stad of bij familie. Dinsdag werd een deel van het winkelcentrum ontruimd nadat er meer scheuren in de pilaren van de ondergrondse parkeergarage ontstonden.


Stutten van een groot deel van de parkeergarage blijkt niet te helpen. Dat concludeerde de gemeente Heerlen na een inspectie door constructeurs. De stutten naast de gescheurde steunpilaren zakken met de rest van het bouwwerk mee.

Er is apparatuur geïnstalleerd die permanent meet in hoeverre de ondergrond in beweging is.

De parkeergarage werd op 12 oktober gestut toen er scheuren werden ontdekt in de pilaren.

De gemeente Heerlen liet donderdagavond het volgende weten:


"De ondergrond van winkelcentrum ’t Loon blijft instabiel en daarmee neemt het inzakkingsgevaar toe van het deel van het complex dat eerder deze week is afgesloten. Daarmee lopen de andere compartimenten van het complex geen gevaar, maar het daadwerkelijk inzakken zal gepaard gaan met veel en hard geluid en grote stofvorming. Dit kan paniek veroorzaken bij bezoekers. Dat is vanwege de drukte in winkelcentra in de decembermaand niet wenselijk.
De gemeente heeft daarom besloten het hele winkelgedeelte van het complex vanaf vanavond te sluiten. Bewoners van de flat mogen in hun woning blijven, maar als ze dat liever willen, kunnen ze ook worden ondergebracht in hotels in de stad of bij familie. De ondernemers van de 40 winkels die nog open waren, zijn vanavond geïnformeerd door de gemeente en de lokale vertegenwoordigers van de NSI.
De gemeente Heerlen heeft deze beslissing genomen na intensief overleg met alle betrokken partners in het complex en na overleg met de hoogste ambtelijke top op het gebied van infrastructuur en wonen in Den Haag.
Voor het hele complex is de noodverordening van kracht. Dat betekent dat het gebied tussen Homerusstraat – Apollolaan (gedeeltelijk) – Antwerpseweg/N281 en Looierstraat (gedeeltelijk) verboden toegang is voor iedereen."
Bron www.l1.nl


Mogelijk interesant omin de gaten te houden:
Twitter gemeente Heerlen https://twitter.com/#!/gemeenteheerlen

Winkelcentrum 't loon Heerlen volledig gesloten


Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Grond onder 't Loon in Heerlen beweegt nog steeds
 
We blijven in opperste paraatheid en houden de zaak continu in de gaten. De grond onder winkelcentrum 't Loon in Heerlen beweegt nog steeds en dat voert de druk op het gebouw op. Het is alleen gissen wanneer de constructie het begeeft. Dat zei burgemeester Paul Depla vrijdagmorgen nadat het winkelcentrum donderdagavond werd afgesloten. Vrijdagmorgen is het personeel opgevangen dat werkt in het winkelcentrum. Dat gebeurt in de nabijgelegen schouwburg.

De problemen doen zich vooral voor in het deel waaronder de parkeergarage ligt. De rest van het gebouw lijkt geen gevaar te lopen, maar is uit voorzorg ook dicht. Het gebied rond 't Loon blijft afgesloten en ook de noodverordening is van kracht.

De gemeente Heerlen heeft contact gehad met alle achttien huishoudens in de woonflat en hen onderdak aangeboden.

bron: l1.nl
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
De problemen in de parkeergarage van het winkelcentrum 't Loon in Heerlen zijn waarschijnlijk het gevolg van oude mijngangen onder de grond. Dat heeft een woordvoerder van de gemeente woensdag gezegd. Stutten helpt volgens constructeurs niet meer.

Dinsdag werd een deel van het winkelcentrum ontruimd vanwege scheuren in pilaren van de ondergrondse parkeergarage. Ongeveer tien van de vijftig winkels mogen voorlopig niet open omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.

Constructeurs denken dat de oorzaak niet ligt in de constructie van het gebouw. "Het is naar alle waarschijnlijkheid een geologisch probleem", legt de zegsman uit. "Onze grond is natuurlijk een gatenkaas door de oude mijngangen en de problemen worden dan ook waarschijnlijk veroorzaakt door verschuivende onderlagen."

De eerste conclusie van constructeurs is dat stutten naast de gescheurde steunpilaren niet helpt. De stutten zakken met de rest van het bouwwerk mee. Woensdag overleggen de betrokken partijen over wat er verder moet gebeuren. Als de winkels nog veel langer dicht moeten blijven, gaat de gemeente op zoek naar alternatieven voor de ondernemers.

http://www.depers.nl/binnenland/613815/Mijngangen-oorzaak-problemen-parkeergarage-Heerlen.html

Mijngangen? Daar zal vast een hele geschiedenis aan vast zitten en via Google zal het best te vinden zijn, maar wat werd daar geronnen, in die mijnen?


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
De situatie in winkelcentrum 't Loon in Heerlen is donderdagavond ernstig verslechterd.

Er wordt gezegd dat het complete centrum afgesloten zal zijn zodat niet alle bezoekers in gevaar zijn tijdens een mogelijk intstorting. Is er iemand die weet of de winkeliers een goede vergoeding krijgen voor het sluiten van hun winkel? En houdt een mogelijke verzekeraar rekening met het feit dat december DÉ maand is voor winkeliers?

Uiteraard gaat het voorkomen van slachtoffers voor, maar ik vind het ook belangrijk dat winkeliers hiervan niet de dupe worden..
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT

Mijngangen? Daar zal vast een hele geschiedenis aan vast zitten en via Google zal het best te vinden zijn, maar wat werd daar geronnen, in die mijnen?

Bruinkool.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Er wordt gezegd dat het complete centrum afgesloten zal zijn zodat niet alle bezoekers in gevaar zijn tijdens een mogelijk intstorting. Is er iemand die weet of de winkeliers een goede vergoeding krijgen voor het sluiten van hun winkel? En houdt een mogelijke verzekeraar rekening met het feit dat december DÉ maand is voor winkeliers?

Uiteraard gaat het voorkomen van slachtoffers voor, maar ik vind het ook belangrijk dat winkeliers hiervan niet de dupe worden..

Klopt. het WC is inmiddels al volledig afgesloten en wordt continu bewaakt. Hoehet met de winkeliers zit weet ik niet. Ze worden in ieder geval waar mogelijk zo ver mogelijk ondergebracht in het centrum van Heerlen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Zou het met de extreme droogte te maken kunnen hebben van afgelopen jaar. Enkel Juli en Augustus waren extreem nat, voorjaar en najaar extreem droog.


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Klopt. het WC is inmiddels al volledig afgesloten en wordt continu bewaakt. Hoehet met de winkeliers zit weet ik niet. Ze worden in ieder geval waar mogelijk zo ver mogelijk ondergebracht in het centrum van Heerlen.

wow snel antwoord! Dankje hiervoor.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Zou het met de extreme droogte te maken kunnen hebben van afgelopen jaar. Enkel Juli en Augustus waren extreem nat, voorjaar en najaar extreem droog.

Tja, dat is speculeren. Persoonlijk zeg ik van niet, maar heb er niet voor geleerd ;D  Ik ken het Loon persoonlijk, kwam er regelmatig. Ik zit nu een en ander te lezen in het evaluatierapport van de zeer grote brand op 25 februari 1985. Heb dit al een hele tijd liggen en heb het ooit gebruikt voor een opdracht. Met alle ontwikkelingen van nu heb ik het 39 pagina tellend rapport exclusief plattegronden maar weer eens boven water getoverd. Erg interessant. In 1983 werd dit pand ook al getroffen door een grote brand. Overigens moet ik er meteen bij zeggen dat ik niet aanstuur op een oorzaak van de brand in relatie tot het instortingsgevaar. Dat is dus niet aan de orde!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Ook scheuren in flat tegenover 't Loon

In de Residentie Schouwburg Oost, niet ver van winkelcentrum 't Loon in Heerlen, zijn scheuren ontdekt in de voorgevel. De scheuren in het gebouw aan de Muzenlaan zijn nieuw, zo bevestigen flatbewoners. Of er een verband is met de verzakking van het winkelcentrum is onduidelijk.

De inspectie is poolshoogte gaan nemen en zegt geschrokken te zijn van de scheuren.

http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5484362/_rp_links4_hasclickpage/1_1013