Chitosan (Celox)

Auteur Topic: Chitosan (Celox)  (gelezen 6688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brt

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • BIG is Beautiful
Gepost op: 2 december 2011, 14:35:41
In het nieuwe Oranje Kruisboekje staat een stukje over producten met chitosan.
Ik heb iets gehoort dat het vroeger ook voor kleinere verwondingen gebruikt is maar dat men hiermee is gestopt is,
omdat de genezing er niet mooier op werd en in het ziekenhuis schoon geschrobt moest worden.
Nu lijkt het mij dat je dit spul onder normale omstandigheden in Nederland niet hoeft (moet) gebruiken,
omdat er hier normaal gesproken snel professionele hulp aanwezig is.
Wat doet men in het ziekenhuis met grote wonden die hiermee behandeld zijn?
Als je een kleinere verwonding hebt, bijvoorbeeld een snijwond dat gewoon gehecht moet worden,
en men zou dit gebruiken wat zijn dan de gevolgen?


Keep it simple


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #1 Gepost op: 7 december 2011, 19:54:59
Ik ben het nog nooit tegengekomen :)

wellicht wel gebruikt in oorlogsgebied, maar dat zouden de ervaringsexperts maar moeten bevestigen.

je kunt je afvragen, als iemand zo iets in zijn doos heeft
 en het op een snijwondje doet,
zou hij dan niet zijn oranje kruis diploma weer moeten inleveren? ::)

ik begrijp soms dingen niet zo, bij ons van de witte tak is het zo, niet bekwaam is niet bevoegd
waarom zou iemand die geen idee heeft wat iets is, het dan gaan smeren/ opdoen/ opeten?  (ik veralgemeniseer dit hoor, blijf me daar om steeds nog wel bij mensen verbazen "dat ze maar wat doen" ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2011, 20:48:47
Ik volg je denkwijze helemaal SEH zustertje.

Echter heeft het oranje kruis dit spul in het boekje geďntroduceerd, wat aanleiding kan geven tot gebruik.

Ik denk dat het een stomme zet is geweest van het OK, maar dat het door de kosten hopelijk niet vaak gebruikt gaat worden.
Mensen die echter uitgaan van het idee dat de auteurs van het OK heilig zijn (daar zijn er veel van, ook instructeurs) en het dus gebruikt moet worden kunnen nu echter celox of kerlix gaan gebruiken, wat in de nederlandse setting onzinnig is.
Daarnaast denk ik dat het in onze situatie zelfs schadelijk kan zijn, aangezien het spul werkt via een thermische reactie, en na aanbrengen weer verwijderd moet worden uit de wonde, en dit kan ook schade toebrengen. In een oorlog kan het het verschil tussen leven en dood betekenen, maar in NL is dat denk ik niet aan de orde, en doet het dus alleen maar kwaad in de meeste gevallen.

Ik ben erg benieuwd wat chirurgen ervan zouden vinden als de hele buikholte vol zit met celox na een steekwond doordat een ehbo-er dat ingebracht heeft met het "handige" spuitje voor diepe (buik)wonden zoals een instructeur het laatst zei.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2011, 22:10:22
http://www.ehboforum.nl/index.php?topic=4369.0


Golly, celox werkt niet met een thermische reactie.. Verwijderen van celox gebeurt, net als bij iedere wond, door irrigatie.


Als de chirurg een levende patient op tafel heeft met een steekwond die gestopt is met bloeden met wat voor techniek dan ook is deze al lang blij.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 7 december 2011, 22:54:48
I stand corrected, dat is Quick Clot.

Blijft wat mij betreft een ehbo-er niet de kennis en vaardigheden heeft om in te schatten wanneer de nadelen opwegen tegen de voordelen.

Even het voorbeeld van de steekwond. hierbij heb je te maken met inwendige bloeding en een oppervlakkige wond. Een ehbo-er niet gehinderd door achtergrondkennis zal denken bloeding, dus celox gebruiken, en brengt de korrels dan in de buikholte, kan niet goed bepalen waar ze terecht komen, en vervolgens kan de chirurg de gehele buik nagaan op Celox korrels én de bloeding stoppen.

In NL hebben we meestal binnen 15 minuten een ambulance t.p. en is gebruik van deze middelen risicovol. In Combat situaties kan ik het me heel goed voorstellen overigens. Het enige waar ik in kan komen is het gaas waar coagulant in verwerkt is, Maar ook alleen bij bloedingen die met druk, elevatie niet stelpen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 7 december 2011, 23:06:52
Celox wordt door het lichaam zelf afgebroken, dus het is niet erg als er korrels achterblijven.

Maar natuurlijk moet je altijd voor-en nadelen afwegen en de simpelste oplossing kiezen. Dat wil niet zeggen dat het kwaad kan om iets over Bijzondere verbandmiddelen op de markt te weten.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #6 Gepost op: 7 december 2011, 23:10:55
Op de filmpjes op YT ziet het er op zich handig en veilig uit. Maar het gebruik zal idd niet vaak voorkomen in Nederland. Ook wordt daar niks verteld over de schadelijke kanten zoals deze hier wel gesteld wordt.

Het lijkt eigenlijk op een soort bindmiddel wat er voor zorg dat zich een korst vormt op/in de wond...


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 8 december 2011, 12:09:36
Mij lijkt dat die korst zoals je hem noemt altijd weer verwijderd moet worden in het ziekenhuis omdat de wond ontsmet en beoordeeld moet worden. Het verwijderen van de korst zal pijnlijk zijn, we weten allemaal nog van toen we klein waren de ingedroogde pleister.

Als die korst er dus zit terwijl het met druk alleen ook had gekunt dan is dat dus vervelend voor de patient. Boven dien moet je bij Celox ook 5 minuten directe druk geven op de wond, dus ik zie de winst in ons SMH systeen niet ???
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #8 Gepost op: 8 december 2011, 15:34:31
Celox werkt buiten de stollingscascade om, het veroorzaakt een samenklontering van rode bloedcellen waardoor de bloeding ( samen met directe druk) stopt.

HET IS DUS GEEN KORST!! Bij een korst ontstaan ook fibrinedraden door activatie van de stollingscascade. Een wond is zowieso pijnlijk, dus het irrigeren van de wond zal gelijk zijn met een normale wond.


Op de seh worden overtollige korrels weggeveegd waarna de samengekleefde rode bloedcellen uit de wond geirrigeerd wordt. Bij de ernstige  bloedingen waarvoor celox gebruikt kan worden is altijd een chirurgische behandeling nodig dus schoonmaken van de wond gebeurt toch.


Celox zal in nederland vooral een grote meerwaarde hebben bij patienten met stollingsstoornissen / bloedverdunners.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 9 december 2011, 18:34:37
Ik begrijp wat je bedoeld Jim, maar toch.....
in een oranje kruis trommel?

Ben benieuwd of er nog andere "witten" reageren die wel gebruik hiervan maken