Chitosan (Celox)

Auteur Topic: Chitosan (Celox)  (gelezen 6635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #10 Gepost op: 9 december 2011, 22:55:18
Ik begrijp wat je bedoeld Jim, maar toch.....
in een oranje kruis trommel?

...Lijkt het me sterk dat er ooit celox in komt... Maar als je ziet wat er nu al aan verkeerde aannames en onvoldoende kennis is, lijkt mij een topic als deze geen overbodige luxe. ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2011, 18:39:18
Daar heb je zeker gelijk in Jim!  O0
Kritisch nadenken en niet zomaar aannames doen is een juiste voor ons aller leer proces O0


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2011, 22:54:36
...Lijkt het me sterk dat er ooit celox in komt... Maar als je ziet wat er nu al aan verkeerde aannames en onvoldoende kennis is, lijkt mij een topic als deze geen overbodige luxe. ;)

ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen... e050

Celox kan nuttig zijn, echter niet in de basis ehbo, en basis ehbo koffer. In het OK boekje wordt geen duidelijke grens gesteld voor get gebruik van celox en hemcon, en dat is mijns inziens kwalijk.
(Gelukkig?) zal de kostenpost veel organisaties/ individuele hulpverleners verhinderen om het aan te schaffen.

Vraag: Zit een dergelijk middel in het arsenaal van een ambulance?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2011, 23:09:46
ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen... e050

Celox kan nuttig zijn, echter niet in de basis ehbo, en basis ehbo koffer. In het OK boekje wordt geen duidelijke grens gesteld voor get gebruik van celox en hemcon, en dat is mijns inziens kwalijk.
(Gelukkig?) zal de kostenpost veel organisaties/ individuele hulpverleners verhinderen om het aan te schaffen.

Vraag: Zit een dergelijk middel in het arsenaal van een ambulance?

Absoluut, ook nu worden er weer meningen verkondigd, zonder bijbehorende argumenten, bronnen en achtergrondinformatie.

Maar celox wordt momenteel naar mijn weten niet gebruikt bij de ambulance of het ziekenhuis. In het buitenland ligt dit anders. Het is in de VS al langere tijd in gebruik en daar is ook meer bekendheid en marketing.

Maar natuurlijk is dit nog maar de 1e keer dat celox vermeld wordt in een nederlands ehbo boek. Het is dus afwachten of het hier ook aan gaat slaan. Daarvoor is het nodig dat de ehbo'er beide kanten van het verhaal kent en daarop beslist of hij/zij dit gaat aanschaffen cq. gebruiken.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2011, 23:15:35
Absoluut, ook nu worden er weer meningen verkondigd, zonder bijbehorende argumenten, bronnen en achtergrondinformatie.

Ik trek me terug uit deze discussie, als er op deze manier gediscussieerd moet worden 98uiye
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2011, 23:28:58
Jim, ik weet zeker dat de meesten hier zich graag laten corrigeren middels inhoudelijke argumenten. Misschien dat jij het goede voorbeeld kan geven en wat bronnen en achtergrondinformatie kan plaatsen (en dan niet van de producent, dat moet je immers altijd met een korreltje zout nemen  ;))


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2011, 23:52:57
Jim, ik weet zeker dat de meesten hier zich graag laten corrigeren middels inhoudelijke argumenten. Misschien dat jij het goede voorbeeld kan geven en wat bronnen en achtergrondinformatie kan plaatsen (en dan niet van de producent, dat moet je immers altijd met een korreltje zout nemen  ;))

In dit geval een korreltje chitosan ;) maar deze onderzoeken zijn zeker te vinden. Ik zal morgen eens kijken om er een aantal te linken naar deze topic.

Golly, jammer dat jij je op de persoon aangesproken voelt, maar ik zie alleen maar meningen en aannames.

" celox kan nuttig zijn, maar echter niet in de basis ehbo en ehbo koffer"  Hiermee mis ik toch wel een onderbouwing.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #17 Gepost op: 12 december 2011, 00:41:25

" celox kan nuttig zijn, maar echter niet in de basis ehbo en ehbo koffer"  Hiermee mis ik toch wel een onderbouwing.
Ik kan je best een paar argumenten geven:
- Celox is vrij prijzig
- Bij de meeste wonden hier in NL is druk op de wond dmv een wonddrukverband voldoende, Celox is in onze setting nog niet vergeleken met de huidige eerste hulp methoden
- In NL is men in de meeste gevallen binnen afzienbare tijd in een ziekenhuis

Uitzonderingen zijn er altijd te bedenken, maar in het gros van de gevallen vraag ik me af of Celox daadwerkelijk meerwaarde heeft.
Onderbouwing om Celox in NL te gebruiken heb ik ook nog niet gelezen in dit topic :).


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #18 Gepost op: 12 december 2011, 14:17:14
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20583456

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18211317

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21935795

Er is dus onderzoek dat CELOX werkt en bij ernstige bloedingen zelfs beter dan conventionele methodes (directe druk). Of er onderzoek is gedaan naar celox-gebruik in nederland dat weet ik niet, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dit omdat het nu pas aan bekendheid wint en in het OK-boekje beschreven staat.


Ik ben absoluut niet van mening dat Celox in normale gevallen een meerwaarde heeft in de EHBO door argumenten die ook al door lunatum beschreven zijn. De prijs varieerd overigens van €5-50,- afhankelijk van welke verpakkingsvorm je kiest.

Maar je kunt absoluut NIET bij voorbaat beweren dat het GEEN meerwaarde heeft. Hiervoor zal het eerst een tijdje in gebruik moeten zijn en er onderzoek naar verricht moeten worden. Hier stoor ik mij een beetje aan (niet alleen op dit forum hoor). Er zijn namelijk altijd mensen die bij voorbaat al een standpunt hebben ingenomen (zonder zich in de materie te verdiepen) en verder nergens meer voor open staan. Wederom wil ik hierbij niemand persoonlijk aanspreken en heeft dit niet alleen betrekking op deze topic.

Website van celox: http://www.celoxmedical.com/
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #19 Gepost op: 13 december 2011, 13:28:55
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20583456

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18211317

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21935795
Het zijn veelbelovende onderzoeken, waarbij we ons wel moeten realiseren dat het dier-modellen zijn. De uitkomsten hiervan zijn zeer waarschijnlijk te extrapoleren naar de mens. Ik heb op Pubmed ook nog even gezocht naar artikelen over het effect op de definitieve wondbehandeling en genezing, maar kon geen specifieke onderzoeken vinden. Wel zijn er suggesties dat chitosan mogelijk een positieve invloed heeft op de wondgenezing.


Wat betreft de opmerking van Golly over de injectie van Celox in de buik bij een abdominale of thoracale steekwond vraag ik me af wat de effecten zijn van Celox. Celox wordt door het lichaam afgebroken, maar wat zijn de effecten op de weefsels waar in het terecht komt? Ik kan me voorstellen dat Celox in de vrije buikholte indien niet of niet goed verwijderd verklevingen kan veroorzaken tijdens het opruimingsproces. Bij oplosbare hechtingen is er vaak meer weefselreactie dan bij niet oplosbare hechtingen.

Het is een interessant middel, ben ik absoluut met Jim eens. Voor toepassing in de (Nederlandse) eerste hulp setting zie ik nu nog geen duidelijke rol. In afgelegen gebieden, ramp of oorlogssituaties zie ik zeerzeker meerwaarde.