LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 62563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #20 Gepost op: 2 december 2011, 22:00:07
Benieuwd of je hier binnen anesthesiologisch Nederland een breed draagvlak voor zult vinden. Succes!

Expert

Waarschijnlijk niet, maar het zou zowieso een interessant onderzoek/discussie zijn.

Nu heb ik al een aantal keer gelezen dat er in Amerika al ambulancediensten zijn die wel RSI doen, dan zou je je kunnen afvragen: waarom hier niet? Of Gebeurt het al (op proef)?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #21 Gepost op: 2 december 2011, 22:39:41
Een LMA blijft m.i een onveiligere luchtweg mbt aspiratierisico en laryngospasme zeker bij niet nuchtere patienten.

Zou je dit eens kunnen onderbouwen?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #22 Gepost op: 2 december 2011, 22:42:44
Een LMA blijft m.i een onveiligere luchtweg mbt aspiratierisico en laryngospasme zeker bij niet nuchtere patienten.

Zou je dit eens kunnen onderbouwen?

Leuk gevoel voor humor.

Expert


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 2 december 2011, 22:56:36
Leuk gevoel voor humor.

Expert

In relatie tot dit onderwerp bedoel ik hiermee. Het is niet voor niets dat supra-glottische devices inmiddels als alternatief gezien worden binnen de reanimatie-richtlijnen zowel in de VS, in Europa als in Nederland. De studie welke hierboven beschreven heeft is zelfs vrijgesteld van verzekering dus blijkbaar is de toetsende commissie van mening dat het risico van LMA vergeleken met een tube nihil is.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #24 Gepost op: 2 december 2011, 22:59:07
Zou je dit eens kunnen onderbouwen?

Nou, het lijkt mijn boerenverstand vrij logisch dat als je een dichte afsluiting hebt (met de ett cuff) dat er dan geen bloed, maagsap, etc. In de larynx en longen terecht komt. Een LMA vormt niet altijd een voldoende afsluiting waardoor dit wel zou kunnen. Ook zal je geen/minder insufflatie van de maag hebben (maar als je een LMA met <20mmHg gebruikt valt dat ook wel weer mee)

Verder wordt het bij dit soort letsels vrij moeilijk om een larynxmasker in te brengen: Severe Facial Trauma Shotgun Wound GRAPHIC MEDICAL SCENE

LET OP SCHOKKENDE BEELDEN

Als iemand betere ideeen, onderzoeken, etc. heeft, dan hoor ik het graag!
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 2 december 2011, 23:03:12
In relatie tot dit onderwerp bedoel ik hiermee. Het is niet voor niets dat supra-glottische devices inmiddels als alternatief gezien worden binnen de reanimatie-richtlijnen zowel in de VS, in Europa als in Nederland. De studie welke hierboven beschreven heeft is zelfs vrijgesteld van verzekering dus blijkbaar is de toetsende commissie van mening dat het risico van LMA vergeleken met een tube nihil is.

Oh ja..?

Expert


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #26 Gepost op: 2 december 2011, 23:08:32
Oh ja..?

Expert

Het verbaast mij ook enigszins maar dat is de enige reden waarom een commissie vrijstelling van de verzekeringsplicht zal geven of zie jij een andere optie?

Daarnaast quote ik uit de ERC-richtlijn 2010 aangaande reanimatie:

Citaat
There are remarkably few cases of pulmonary aspiration reported in the studies of the LMA during CPR.

Ook wordt het advies gegeven om bij beschikbaarheid van een LMA geen maskerbeademing toe te passen voordat de device geplaatst wordt en op die wijze wordt insufflatie van de maag daarbij voorkomen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #27 Gepost op: 2 december 2011, 23:13:36
Een LMA vormt niet altijd een voldoende afsluiting waardoor dit wel zou kunnen. Ook zal je geen/minder insufflatie van de maag hebben (maar als je een LMA met <20mmHg gebruikt valt dat ook wel weer mee)

Als iemand betere ideeen, onderzoeken, etc. heeft, dan hoor ik het graag!

Kijk, daar gaan we al. Airway pressure wordt in cmH2O uitgedrukt! Anesthesiemedeweker zei je? Welk jaar van de opleiding?

Expert.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #28 Gepost op: 2 december 2011, 23:14:09
Het verbaast mij ook enigszins maar dat is de enige reden waarom een commissie vrijstelling van de verzekeringsplicht zal geven of zie jij een andere optie?

Daarnaast quote ik uit de ERC-richtlijn 2010 aangaande reanimatie:

Ook wordt het advies gegeven om bij beschikbaarheid van een LMA geen maskerbeademing toe te passen voordat de device geplaatst wordt en op die wijze wordt insufflatie van de maag daarbij voorkomen.

Maar is het dan echt als gelijkwaardige vervanging van intubatie of als preoxygenatie voor de intubatiepoging of back-up voor wanneer intubatie niet mogelijk is?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #29 Gepost op: 2 december 2011, 23:17:13
Kijk, daar gaan we al. Airway pressure wordt in cmH2O uitgedrukt!

Expert.

Bij deze mijn welgemeende excuses! ( kan het helaas niet meer aanpassen) :|
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!